Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: mariowing på mandag 14. november 2011, klokken 13:52Man fraskriver seg ingen lovfestede rettigheter ved å skrive under på et informasjonsskriv.

Siden du er guru på området så kan du kanskje berolige oss andre med kort å oppsummere våre lovfestede rettigheter når det gjelder reklamasjon på et batteri vi mener har for lav kapasitet etter f.eks. 4 år?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Sitat fra: mariowing på mandag 14. november 2011, klokken 13:52
Har sagt det før og sier det til folk i alle fall slutter å påstå akkurat dette: Man fraskriver seg ingen lovfestede rettigheter ved å skrive under på et informasjonsskriv. Man skriver under på at man har lest og forstått informasjonen.

Var i kontakt med forbrukerrådet i dag og de er ikke helt enig med deg. Lest og forstått er en mild form for akseptering av innholdet i skrivet.....

MEN: I og med at Nissan har reklamert med forventet minimum 80% kapasitet etter 5 år stiller de rimelig svakt.

Men jeg har også kontaktet Nissan Norge og forventer et raskt svar på om de enten trekker tilbake/ endrer/ oppretholder kravet om underskrift.

Blir det det siste bryter de min kontrakt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Hvis du setter deg inn i forbrukerkjøpsloven (lovtekst finner du hos lovdata, tolkningen i rettsavgjørelser) vil du se at en bil har fem års reklamasjonsrett (den er ment å vare vesentlig lenger enn to år).
Slik Nissan markedsfører Leaf (f.eks http://kampanje.aftenposten.no/t/nissan/article4003.ece) kan man heller ikke påstå at batteriene ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Lover som forbrukerkjøpsloven kan ikke "signeres bort", hverken i en kontrakt eller i et "informasjonskriv".

At Mario blir guru av å forstå dette tviler jeg på...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Sitat fra: Lynet på mandag 14. november 2011, klokken 15:01
Men jeg har også kontaktet Nissan Norge og forventer et raskt svar på om de enten trekker tilbake/ endrer/ oppretholder kravet om underskrift.

Blir det det siste bryter de min kontrakt.

Dette er det viktig at vi er mange som holder fast på, dersom vi ønsker dette skrivet til livs. Det handler like mye om respekt for oss kunder som rettsmessige grep for ansvarsfraskrivelse. Nissan er underlagt forbrukerkjøpsloven, dermed er det skremmende at de forsøker å gi inntrykk av at de er hevet over den til kundene.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på mandag 14. november 2011, klokken 15:01
Sitat fra: mariowing på mandag 14. november 2011, klokken 13:52
Har sagt det før og sier det til folk i alle fall slutter å påstå akkurat dette: Man fraskriver seg ingen lovfestede rettigheter ved å skrive under på et informasjonsskriv. Man skriver under på at man har lest og forstått informasjonen.

Var i kontakt med forbrukerrådet i dag og de er ikke helt enig med deg. Lest og forstått er en mild form for akseptering av innholdet i skrivet.....

Du snakket kanskje med Forbrukerrådet om garantien, ikke forbrukerkjøpsloven?
Dette er en vesentlig forskjell -sistnevnte kan ikke "reguleres" i en kontrakt eller et infoskriv.

Sitat fra: Lynet på mandag 14. november 2011, klokken 15:01
MEN: I og med at Nissan har reklamert med forventet minimum 80% kapasitet etter 5 år stiller de rimelig svakt.

Men jeg har også kontaktet Nissan Norge og forventer et raskt svar på om de enten trekker tilbake/ endrer/ oppretholder kravet om underskrift.

Blir det det siste bryter de min kontrakt.

Jeg kontaktet også Nissan (norway@nissan-services.eu, den 10.11.2011) med to konkrete spørsmål og forventer svar om ikke alt for lenge (tror de jobber internasjonalt med disse spørsmålene).

Vi har bestilt en bil som Nissan markedsfører med en garanti på 5år/100.000km "på alle elbilkomponenter", inkludert "litium-ion batteriet" -og forventer at Nissan ikke prøver å endrer garantien:)

Jeg er nok hakket mer optimistisk enn majoriteten i denne tråden og tror Nissan får orden på dette i løpet av kort tid

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

EL gringo

Jeg fikk svar fra en jurist som har sett på saken. Han sier at jeg ikke må skrive under og ikke ta ut bilen før det er avklart hvor mange prosent batteriet kan gå ned på 5 år og framdeles komme under "forventet". Han mener infoskrivet vil være trumfkortet til Nissan både i forbrukerråd/forbrukertvistutvalget/retten og i pressen og at det er kun derfor dette skrivet er laget. Han mener at Nissan har gode sjanser til å vinne en evt. sak om 5 år pga at det er batteri det er snakk om. Alle batteri mister kapasitet over tid og det vet alle. I dette tilfelle har kunden faktisk signert at han forstår at garantien kun gjelder defekt batteri og ikke slitt batteri. Hvis det senere blir bestemt/garantert at batteri til elbiler skal ha minst 80% etter 5 år får dette ikke tilbakevirkende kraft.

Lynet

#531
Flott El gringo, endelig noen som har fått en jurist til å se på det  :)

Jeg har nå sendt epost til Nissan Norge og bedt om svar på disse punktene:

  • Er det ok at jeg bruker medfølgende 10A ladekabel til all min lading av bilen både hjemme og borte fra hjemmet så fremt at jeg kontrollerer at kursen jeg kobler meg til ikke blir overbelastet?
  • At reklamen som sier at batterikapasiteten forventes å være minimum 80% etter 5år/ 100 000km stemmer.
  • I og med at batteriets levetid kan se ut til å være kortere enn forventet ved kontraktinngåelse vil jeg ha garanti for hva maksimal pris ved bytte av batteripakken i løpet av bilens 10 første år vil koste. Tenker da på delepriser og antall arbeidstimer.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på mandag 14. november 2011, klokken 16:51
  • Er det ok at jeg bruker medfølgende 10A ladekabel til all min lading av bilen både hjemme og borte fra hjemmet så fremt at jeg kontrollerer at kursen jeg kobler meg til ikke blir overbelastet?

Du får nok til svar at Nissan anbefaler deg å bruke en sertifisert elektriker til å sjekke dette -og at garantien ikke gjelder noe annet enn bilen og kabelen  ;)

Sitat fra: Lynet på mandag 14. november 2011, klokken 16:51
  • At reklamen som sier at batterikapasiteten forventes å være minimum 80% etter 5år/ 100 000km stemmer.

Jeg håper jo vi får et slikt svar, men etter å ha lest litt på garantien i USA (8år/160.000km) tviler jeg.
De snakker stadig om "typisk bruk" og "kan forvente"...

Sitat fra: Lynet på mandag 14. november 2011, klokken 16:51
  • I og med at batteriets levetid kan se ut til å være kortere enn forventet ved kontraktinngåelse vil jeg ha garanti for hva maksimal pris ved bytte av batteripakken i løpet av bilens 10 første år vil koste. Tenker da på delepriser og antall arbeidstimer.
Der er jeg helt sikker på at du ikke får et fornuftig svar  :(
Du ber Nissan garantere en pris de ikke har noen som helst mulighet til å forutse/bestemme.
Alle forventer kraftig reduksjon i prisene de nærmeste årene, men få er villige til å garantere noe som helst. Og hvis Nissan tar utgangspunkt i dagens pris (som er høy) vil de fremstå som dyrere enn konkurrentene (som ikke garanterer noe som helst).
Fossilbilprodusent garantere vel heller ikke delepriser frem i tid?

Tesla estimerte batteripakken på Roadster til $36,000 i 2009, men tilbød kundene en "pre purchase" etter syv år for $12,000. Og så vidt jeg kan se fortsatte dette programmen frem til nylig.

En halvering av batteriprisene de neste fem årene ser ut til å være et vanlig estimat i industrien, mens optimistene regner med 1/3 om syv år.
Til sammenligning kan man jo prøve å estimere oljeprisen om syv år  :P

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kallagtunet

Sitat fra: EL gringo på mandag 14. november 2011, klokken 16:34
Jeg fikk svar fra en jurist som har sett på saken. Han sier at jeg ikke må skrive under og ikke ta ut bilen før det er avklart hvor mange prosent batteriet kan gå ned på 5 år og framdeles komme under "forventet". Han mener infoskrivet vil være trumfkortet til Nissan både i forbrukerråd/forbrukertvistutvalget/retten og i pressen og at det er kun derfor dette skrivet er laget. Han mener at Nissan har gode sjanser til å vinne en evt. sak om 5 år pga at det er batteri det er snakk om. Alle batteri mister kapasitet over tid og det vet alle. I dette tilfelle har kunden faktisk signert at han forstår at garantien kun gjelder defekt batteri og ikke slitt batteri. Hvis det senere blir bestemt/garantert at batteri til elbiler skal ha minst 80% etter 5 år får dette ikke tilbakevirkende kraft.

Godt jobbet EL gringo. Dette er akkurat som fryktet og forventet....

Kallagtunet

#534
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 14. november 2011, klokken 17:40
Til sammenligning kan man jo prøve å estimere oljeprisen om syv år  :P

Klart dette er vanskelig, men du får FAKTISK inngått kontrakter i dag på fast pris på olje som skal betales og leveres om 7 år....

For Nissan er situasjonen den samme er ett "veddemål" og med innsikt og sannsynlighetregning så kan de sette en pris både på hva fremtidige batteribytter koster og hvor mange de må ta på sin kappe... Det har de helt sikkert gjort og ser at dette vil koste dem for mye og derfor legger de regningen over til uheldige bilkjøpere...

Når det gjelder Tesla så er måten de opererer på vel mer styrt av kapitalbehov nå og dette er en billigere måte å finasiere på enn å ta opp lån (hvis de får mer av det) eller trykke opp og selge fler aksjer. Man krever rimelig store depositum av kunder for biler og enda større depositum for å få spesial utgaven først og også forhåndssalg av batteriet for å ha råd til å utvikle bilen. Hvis man ikke kommer i mål med denne utviklingen og går konkurs så er det nok ikke lett å få tilbake disse depositumene...

Men dette er på siden av denne Leaf saken som er alvorlig nok i seg selv....

Aspiranten

Sitat fra: EL gringo på mandag 14. november 2011, klokken 16:34
Jeg fikk svar fra en jurist som har sett på saken. Han sier at jeg ikke må skrive under og ikke ta ut bilen før det er avklart hvor mange prosent batteriet kan gå ned på 5 år og framdeles komme under "forventet".

Har du dette svaret skriftlig?

Dersom dette stemmer så bør det snarest kjøres en landsomfattende medieartikkel om dette for å opplyse om hva man risikerer ift. "garanti".

Nissan Leaf

mariowing

Sitat fra: EL gringo på mandag 14. november 2011, klokken 16:34
Hvis det senere blir bestemt/garantert at batteri til elbiler skal ha minst 80% etter 5 år får dette ikke tilbakevirkende kraft.

Det burde stått i Skrivet at 80% er forventet kapasitet. Siden det ikke står så må man tolke hva som er forventet kapasitet. Og da må man innhente informasjon fra andre kilder som for eksempel kan være annonser og media omtaler. Det er jo skrevet i både annonser og ulike artikler og tester av bilen at 80% etter fem år er forvemtet så det er den forventningen som er kommunisert. Om fem år så vil man jo også ha konkrete erfaringer fra noen ti tusener biler som vil si noe om hva som er normalt kapasitetstap.

Føler meg forøvrig ikke som noen guru selv om jeg ser denne sammenhengen mellom en generell tekst, hvilket konkrete innhold man må tolke inn i den og forbukerkjøpslovens ufravikelighet :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Kallagtunet

#537
Mario det blir jo da litt avhengig av hva Nissan drar inn av argumenter for etter man har fått bilen når en får brukermanualen så blir dealen enda dårligere (ref sitat fra Saxo som har fått bil og fått manual):

Sitat fra: Saxo på søndag 13. november 2011, klokken 02:34
I brukermanualen står følgende:
Li-ionebatteriets kapasitet og evne til å holde på oppladet energi vil, i likhet med alle andre tilsvarende batterier, avta med alder og bruk. Etter hvert som batteriet eldes og kapasiteten avtar, vil dette gi kortere rekkevidde for kjøring sett i forhold til rekkevidden som var gjeldende når bilen var ny. Dette er normalt og forventet, og skyldes ikke en feil eller defekt ved Li-ione batteriet ditt. Nissan antar at gjenværende batterikapasitet vil være omtrent 80% av den opprinnelige når batteriet er 5 år gammelt, men dette er en omtrentlig verdi som kan variere(og være betydelig lavere), avhengig av hvert enkelt Li-ionebatteri og bruk av dette.

En kan ikke se bort fra at de også vil vise til denne informasjonen som er gitt eier når dette kommer opp som en sak i et tvisteutvalg....

Radiobil1

Savner noe annet enn antall år i diskusjonen her. Bruken kommer vel til å være såpass forskjellig at antall ladesykluser eller antall kjørte km må vel være vel så relevant?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Blip

Fikk akkurat en spørreundersøkelse fra Nissan på epost.

I spørsmål "Oppgi ved hjelp av følgende skala i hvilken grad disse faktorene utgjør hindringer når du vurderer et elektrisk kjøretøy som neste bil" (ca 43%) er følgende utsagn inkludert: Manglende garanti på batteriet (I svært stor grad / ... / Ikke i det hele tatt).

Gjett hva jeg svarer...  ;)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA