Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Rart at de ikke skriver noe om Leaf og batterier enda.
Nissan Leaf

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Aspiranten på mandag 14. november 2011, klokken 00:05
Rart at de ikke skriver noe om Leaf og batterier enda.

Tror kanskje journalistene er litt redd for å legge seg ut med en av de store bilprodusentene. Mye bilstoff lages kun for å selge annonser.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kallagtunet

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 14. november 2011, klokken 06:36
Sitat fra: Aspiranten på mandag 14. november 2011, klokken 00:05
Rart at de ikke skriver noe om Leaf og batterier enda.

Tror kanskje journalistene er litt redd for å legge seg ut med en av de store bilprodusentene. Mye bilstoff lages kun for å selge annonser.

Carl Anton

Trist men sant

Jeg har vært i kontakt med ett par journalister sier at sak kommer å får vi håpe at de snakker sant. En jeg mailet med hadde vært i kontakt med Nissan og fått responsen: "Etter hva jeg er informert om, garanterer Nissan at batteriene skal ha minst 80 prosent kapasitet etter fem år, forutsatt "normal bruk". Batteriene er dessuten "ment å vare hele bilens levetid", slik en Nissan-ekspert sa det.

Noe som tyder på at storyen fra Nissan er litt annerledes til journalister enn til oss forbrukere. Jeg gav han derfor info om innholdet i skjemaet som Nissan krever underskrift på og han skulle undersøke saken videre....

Vi får se hva som skjer, men det er klart at hvis Ebilforeningen hadde kjørt konflikt hadde journalistene hatt en "sensasjon" å skrive om.

Thomas Parsli

Nå heller jeg vel bensin på bålet, men jeg synes hva Nissan kommuniserer og hva de krever underskrift på er et problem journalister burde skrive mye om.

Sist, men ikke minst, kampanjen som går i fire store aviser: http://kampanje.aftenposten.no/t/nissan/article4003.ece

Nissan er åpenbart ikke enig med seg selv om de forventer maks 20% reduksjon etter 5år/100.000km eller minimum 20% reduksjon.

Jeg tittet litt på den amerikanske garantien (8år/160.000km) og kan ikke se at den spesifikt dekker tap av kapasitet.
Det står derimot i "owners manual" at man må forvente gradvis tap av kapasitet og at denne ikke er dekket av garantien...
De har også endret FAQen så det nå står "We expect the battery to last over 10 years, however, there may be a gradual loss of capacity of 30% or more depending on your driving patterns, and the effect on your battery." (http://www.nissanusa.com/leaf-electric-car/faq/list/technology#/leaf-electric-car/faq/list/technology)

Når det gjelder teorien om at "journalistene" ikke tør å legge seg ut med Nissan tror jeg det faller på sin urimelighet når man ser på markedsandeler og hvem som eier importørene. Men det er jo morsomt med konspirasjonsteorier  ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 14. november 2011, klokken 08:45
Nå heller jeg vel bensin på bålet, men jeg synes hva Nissan kommuniserer og hva de krever underskrift på er et problem journalister burde skrive mye om.

Dette er et bål som ikke har vondt av litt bensin, for å si det slik!

Jeg purret på en DinSide-journalist på fredag og fikk til svar at saken ikke hadde kommet på trykk enda fordi: "Det kommer stadig inn noe nytt som må med."

Jeg fikk et eksempel, men det hadde ingenting med batterikapasitet å gjøre, så det gidder jeg ikke å skrive om her (og ikke var det noe særlig interessant heller).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 14. november 2011, klokken 08:45
Nå heller jeg vel bensin på bålet, men jeg synes hva Nissan kommuniserer og hva de krever underskrift på er et problem journalister burde skrive mye om.

Sist, men ikke minst, kampanjen som går i fire store aviser: http://kampanje.aftenposten.no/t/nissan/article4003.ece

Nissan er åpenbart ikke enig med seg selv om de forventer maks 20% reduksjon etter 5år/100.000km eller minimum 20% reduksjon.

Jeg tittet litt på den amerikanske garantien (8år/160.000km) og kan ikke se at den spesifikt dekker tap av kapasitet.
Det står derimot i "owners manual" at man må forvente gradvis tap av kapasitet og at denne ikke er dekket av garantien...
De har også endret FAQen så det nå står "We expect the battery to last over 10 years, however, there may be a gradual loss of capacity of 30% or more depending on your driving patterns, and the effect on your battery." (http://www.nissanusa.com/leaf-electric-car/faq/list/technology#/leaf-electric-car/faq/list/technology)

Når det gjelder teorien om at "journalistene" ikke tør å legge seg ut med Nissan tror jeg det faller på sin urimelighet når man ser på markedsandeler og hvem som eier importørene. Men det er jo morsomt med konspirasjonsteorier  ;)

Thomas

Begge utsagnene er i samsvar med det som er nevnt av Nissan tidligere.

Forventet 80% restkapasitet etter 5 år og 70% etter 10 år.

Grunnen til at Nissan vegrer seg for å garantere for mye på batteriene, er nok det at batteriene er en betydelig kostnad for produsenten sammenlignet med alt annet som finnes på biler i dag. Dessuten er levetiden og restkapasiteten veldig avhengig av behandlingen batteriene får. Et motorhavari koster tross alt produsentene bare en brøkdel sammenlignet med produksjonskostnaden på en komplett batteripakke, en kostnad som kommer til å bli betydelig redusert med årene. Dette er ikke et forsvar av Nissan, men heller en forklaring på at de ikke gir noen garanti for restverdi. Jeg håper de blir grillet i riksdekkende medier for akkurat dette.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sitat fra: BE på mandag 14. november 2011, klokken 09:14Grunnen til at Nissan vegrer seg for å garantere for mye på batteriene, er nok det at batteriene er en betydelig kostnad for produsenten sammenlignet med alt annet som finnes på biler i dag.

Jada. Batteriene er grisedyre, det vet vi jo alle. Det er jo nettopp derfor det er så ille at Nissan ikke garanterer for kapasiteten (på noen som helst måte), men overlater all risiko til kundene!

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

daggad

Og det gjør alle de andre også.. ::)

Tenk litt. Om disse batteriene skulle være så dårlige som dere frykter så vil hele Nissans elbilsatsing styrte til bakken med et brak. Og det er ikke få euro de bruker på å bygge opp fabrikker i Sunderland og Tennesse til å produsere akkurat disse batteriene.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Sitat fra: RuneW på mandag 14. november 2011, klokken 09:27
Jada. Batteriene er grisedyre, det vet vi jo alle.

Tror vi bør avkrefte denne myten snarest. Det er riktig at batteriet er grisedyrt fra forhandler, men de er ikke det fra produsent.

En 24 Kwt pakke trenger pr. idag faktisk ikke koste mer enn 100000 NOK inkl fortjeneste. Tenk da hva Nissan selv betaler for en slik masseprodusert pakke...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BE

#519
Sitat fra: RuneW på mandag 14. november 2011, klokken 09:27
Sitat fra: BE på mandag 14. november 2011, klokken 09:14Grunnen til at Nissan vegrer seg for å garantere for mye på batteriene, er nok det at batteriene er en betydelig kostnad for produsenten sammenlignet med alt annet som finnes på biler i dag.

Jada. Batteriene er grisedyre, det vet vi jo alle. Det er jo nettopp derfor det er så ille at Nissan ikke garanterer for kapasiteten (på noen som helst måte), men overlater all risiko til kundene!



Ja, dette er jeg helt enig i. Som jeg også sa, det var ikke forsvar av Nissan sin garanti, heller en forklaring.

Sitat fra: daggad på mandag 14. november 2011, klokken 09:34
Tenk litt. Om disse batteriene skulle være så dårlige som dere frykter så vil hele Nissans elbilsatsing styrte til bakken med et brak. Og det er ikke få euro de bruker på å bygge opp fabrikker i Sunderland og Tennesse til å produsere akkurat disse batteriene.

Selvfølgelig er ikke batteriene så dårlige som det her fryktes, men hva om akkurat dine batterier skulle vise seg å være dårlige! Da har du i teorien fraskrevet deg muligheten til å klage. Heldigvis bor vi i Norge så vi har bedre rettigheter enn de fleste.

Jeg håper det motsatte viser seg og at batteriene viser seg å vare over all forventning slik at kjøpene våre fortoner seg som kanonkjøp og evighetsmaskiner. Men jeg vil gjerne ha rettigheter dersom dette ikke skulle være tilfellet.

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. november 2011, klokken 09:38
Sitat fra: RuneW på mandag 14. november 2011, klokken 09:27
Jada. Batteriene er grisedyre, det vet vi jo alle.

Tror vi bør avkrefte denne myten snarest. Det er riktig at batteriet er grisedyrt fra forhandler, men de er ikke det fra produsent.

En 24 Kwt pakke trenger pr. idag faktisk ikke koste mer enn 100000 NOK inkl fortjeneste. Tenk da hva Nissan selv betaler for en slik masseprodusert pakke...

Sammenlignet med at en komplett bil med forbrenningsmotor kanskje koster produsentene kr 40 000,- å produsere, så vil jeg påstå at en slik batteripakke pr. i dag er ekstremt dyr.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

SitatSammenlignet med at en komplett bil med forbrenningsmotor kanskje koster produsentene kr 40 000,- å produsere

Seriøst, koster det ikke mer ??
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lynet

Sitat fra: daggad på mandag 14. november 2011, klokken 10:57
SitatSammenlignet med at en komplett bil med forbrenningsmotor kanskje koster produsentene kr 40 000,- å produsere

Seriøst, koster det ikke mer ??

Leaf selges for knapt NOK 200 000,- i USA, da med fortjensete på ca 20-30% til forhandler og importør, så hvis du tar 50% kostnad på batteripakke og 50% på resten koster batteripakken ca 80k og produksjonen av resten av bilen 80k. Alt sammen kvalifisert gjetting.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

daggad

SitatLeaf selges for knapt NOK 200 000,- i USA

Husk å sammeligne med lik bil. En 2012 som er lik våre biler koster $37250,- i grunnpris. Dette kan sammelignes med våre 263500,-
37250x5,72=213070,-
Men enig, de er 50000,- billigere i USA, dette er svært mye med tanke på at avgiftene er like...
De har i tillegg også muligheter for skattefradrag på $7500 enkelte plasser.

Jeg tror nok Nissan i Norge tjener svært godt på disse bilene, og økonomisk sett er vi nok ikke kjempelure som er først i køen.. ::)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: daggad på mandag 14. november 2011, klokken 11:55
Jeg tror nok Nissan i Norge tjener svært godt på disse bilene, og økonomisk sett er vi nok ikke kjempelure som er først i køen.. ::)

Det trur je òg  ;)

Men nå er det mer eller mindre ingenting av det miljøvennlige som er det mest økonomiske. Det mest lønnsomme er å gi blanke og la ungene våre ta seg av søppelet vårt. Det er vel egentlig mest lønnsomt å la kvinner fra østeuropa oppdra barna våre også, mens vi jobber overtid.  ;)
Nissan Leaf

mariowing

Sitat fra: BE på mandag 14. november 2011, klokken 09:42
Selvfølgelig er ikke batteriene så dårlige som det her fryktes, men hva om akkurat dine batterier skulle vise seg å være dårlige! Da har du i teorien fraskrevet deg muligheten til å klage. Heldigvis bor vi i Norge så vi har bedre rettigheter enn de fleste.

Har sagt det før og sier det til folk i alle fall slutter å påstå akkurat dette: Man fraskriver seg ingen lovfestede rettigheter ved å skrive under på et informasjonsskriv. Man skriver under på at man har lest og forstått informasjonen.

I Skrivet står det at garantien ikke dekker gradvis kapasitetsnedgang. Det burde også stått hvor stor kapasitetsnedgang man kan forvente så hadde de neste stegene i prosessen trolig vært litt enklere, både for bileieren og Nissan.

Uansett; dersom man mener at nettopp sitt batteri har en unormalt stor kapasitetsnedgang må man da klage og så må man eventuelt diskutere med Nissan om den nedgangen akkurat sitt batteri har hatt er forventet eller skyldes en fabrikasjonsfeil. Blir man ikke enig med Nissan kan man ta saken til forbrukermyndighetene og til og med videre til rettsalen hvis man ønsker det.

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA