Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Obba

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 12. november 2011, klokken 13:33
Sitat fra: Obba på lørdag 12. november 2011, klokken 12:47
Jeg har ikke erfaring med Nissan, men for de bilene jeg har eid har det jeg aldri hatt problemer med å få dekket reparasjoner selv utenfor garantien i de tilfellene dette åpenbart skyldtes en produksjonsfeil (garantien var ofte kun på 1 år). Det kan virke som enkelte her har helt andre opplevelser av sine forhandlere.

Det er ikke fordi dine forhandlerene er snille og greie. Det er fordi vi har 5 års (!!) reklamasjonsrett i Norge at du får god behandling selv om garantien er gått ut.

Mobilen din skal vare i 5 år f.eks., punktum.
Ja det er nok riktig, men 5 års reklamasjonsrett vil også gjelde for Leaf selv med dette informasjonsskrivet.

Obba

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. november 2011, klokken 13:57
Sitat fra: Obba på lørdag 12. november 2011, klokken 12:47
At man må lade bilen over et forskriftmessig elektrisk anlegg er heller ikke så overraskende. Du kan f.eks. heller ikke kunne forvente erstatning fra produsenten av en varmeovn dersom du kopler denne til et feilkoplet el anlegg og huset brenner ned.

Meget godt poeng, MEN; skulle huset brenne ned fordi en kobler til et godkjent produkt, til det elektriske anlegget i huset og bruker det etter veiledningen, er det instalasjonen sin feil, ikke det en kobler til.

Instalasjonen, enten den er i.h.h.t gjeldende forskrifter, eller de forskiftene som gjaldt da huset/anlegget ble bygget skal være sikret mot feilbruk. Dersom en kobler en 15A varmtvannsbereder til en 10A kurs, vil sikringen ryke før huset brenner ned. Kobler man en 14A Classic Elbil til feil kurs ryker sikringen. Støpsler er laget forskjellig slik at en ikke klarer (uten å jukse) å bruke en kurs som er sikret med for stor sikring.

Grunnet dette er det helt feil at Nissan skal pålegge bruker av bilen å kun lade den på anlegg som er bygget de siste årene, og pålegge bruker å forsikre seg at anlegget tåler belastningen bilen utsetter anlegget for. Skulle anlegget ikke tåle ladestrømmen enten det er 10A eller 16A er det uansett ikke bilen sin feil.

Derfor burde hele dette avsnittet i "infoskrivet" til Nissan vært fjernet. Det skaper bare iriitasjon, eller frykt, avhengig av hvor mye en vet om elektriske anlegg.

Der er f.eks ingen som helst grunn til at f.eks jeg ikke skulle kunne lade en Leaf i min garage, selv om jeg har et elektrisk anlegg fra 1980 tallet, og som ikke er i tråd med dagens forskrifter. Det er i tråd med forskriftene den gang det ble bygget, og jeg ville reagert om jeg merket varmgang noe sted.
Enig,  men dersom det oppstår skader som følge av feil i det elektriske anlegget er det en sak mellom deg og ditt forsikringsselskap (ikke Nissan).

Aspiranten

Sitat fra: Obba på lørdag 12. november 2011, klokken 21:04Ja det er nok riktig, men 5 års reklamasjonsrett vil også gjelde for Leaf selv med dette informasjonsskrivet.

Ja, og Lars m/ elbilforeningen forsøker å få klargjort nøyaktig hva som er reklamasjonsverdig og ikke. Vi venter i spenning.

Dog som jeg har forsøkt å forklare tidligere, å få avklart slike saker kan ta måneder og år...
Nissan Leaf

Kallagtunet

#483
Og du som kunde har faktisk skrevet under på "Tap av batteriets kapasitet som følge av gradvis kapasitetsreduksjon dekkes ikke av garantien." kan jeg ikke annet enn skjønne en at dette er for at Nissan skal være rustet til KAMP mot fremtidig reklamasjonsrett gjennom å hevde at den ikke gjelder på gradvis kapasitetreduksjon på batteriet selv om den skulle være 50% på 5 år. Denne kampen tar de med rette, kunden er informer om og har signert på at batteriets kan reduseres mye uten at det er noe Nissan vil ta regningen på....

Jeg tror kunde vil ha ett dårlig utgangspunkt i en rettslig tvist med en motpart som har alt å tjene på å hale ut og anke ut til evigheten tar saken. Kunde risikerer med tap i en rettsprosess å stå uten nytt batteri, et advokat salær på mange hundre tusen og regningen for Nissan sine saksomkostninger som sikkert er enda større....

Aspiranten

Neidda Kallag, det er ikke SÅ dårlig stelt her i Norge. Forbrukertvistutvalget er gratis og domsgjeldende.

Dersom Nissan anker så må f.eks. Elbilforeningen, NAF, Forbrukerrådet og oss i spleiselag betale saksgangen dersom det er en opplagt sak. I ettertid vil den saken stå som presedens for alle andre saker og Nissan vil da kun oppnå få dårlig rykte og kundeflykt dersom de anker for moroskyld i selve rettsystemet. De vil også selv innse at de vil tape og sitte igjen med 2x advokatregninger, på grunn av at en sak ligger som presedens.

Men i "lille forbrukerrådets megling", ja, der må vi forvente å bli ignorert dersom det først oppstår en tvist.
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på søndag 13. november 2011, klokken 00:42
Neidda Kallag, det er ikke SÅ dårlig stelt her i Norge. Forbrukertvistutvalget er gratis og domsgjeldende.

Dersom Nissan anker så må f.eks. Elbilforeningen, NAF, Forbrukerrådet og oss i spleiselag betale saksgangen dersom det er en opplagt sak. I ettertid vil den saken stå som presedens for alle andre saker og Nissan vil da kun oppnå få dårlig rykte og kundeflykt dersom de anker for moroskyld i selve rettsystemet. De vil også selv innse at de vil tape og sitte igjen med 2x advokatregninger, på grunn av at en sak ligger som presedens.

Men i "lille forbrukerrådets megling", ja, der må vi forvente å bli ignorert dersom det først oppstår en tvist.

Jo da det stemmer det men jeg siterer fra sidene til forbrukertvistutvalget: "Vedtak fra FTU er bindende på lik linje med en dom fra domstolene, dersom saken ikke bringes inn for tingretten innen fire uker etter forkynnelse."

Jeg vil tro at Nissan siden de er så insisterte som de er i denne saken vil klare å få en slik sak inn i det vanlige rettsvesenet innen denne fristen på 4 uker hvis de vil... Og da er vi på gang og da er det greit å ha forsikring eller medlemskap som dekker advokat utgifter....

Aspiranten

Og dersom saken er såpass opplagt kan forbrukerrådet betale din saksgang, på vegne av "forbrukerrettigheter".

At en hel skokk med batterier ikke holder som markedsført og ett skriv som blir holdt frem for å bryte med forbrukerkjøpsloven kvalifiserer very much so.

La oss ikke svartmale verre enn fanden selv klarer en hustrig natt  ;)
Nissan Leaf

Kallagtunet

Mulig jeg har svart hatt på meg men det er vel rimelig tydelig at trådene i denne saken trekkes fra andre steder enn Nissan Norge. Det er ikke like sikkert at advokatene til Nissan Europe eller ved hovedkontoret har like stor respekt for noe så særnorsk som FTU.

Når det er sagt er jeg utrolig glad for at en bor i ett land der en har en slik mulighet til å enkelt og billig få prøvd sin sak ;D

Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 13. november 2011, klokken 01:28
Når det er sagt er jeg utrolig glad for at en bor i ett land der en har en slik mulighet til å enkelt og billig få prøvd sin sak ;D

Ja takk gud for at vi har ett så demokratisk rettsystem som i Norge. Vi hadde alle vært ute å kjøre hvis vi hadde bodd i USA (ref. Hot Coffee dokumentaren...)

Nissan Japan skjønner også at når det foreligger en PRESEDENS, så vil de bare tape advokatpenger på å anke saken som uansett ikke kan vinnes fordi PRESEDENSEN blokkerer seiersgangen. Så det er kun den første anken vi sånnsett trenger å bekymre oss for, og i så måte vil jeg mene at det er rimelig å anta at vi kan ha med oss både media og bilorganisasjonene samt forbrukerrådet på laget. Batteriet skal ikke ryke fort :)
Nissan Leaf

Saxo

#489
Sitat fra: el-snorre på lørdag 12. november 2011, klokken 09:47
Jeg kommer til å skrive under, vel vitende om at skrivet ikke kan sette sette forbrukerrettighetene til side.

Jeg har nå lest hva som står i den norske brukermanualen om levetid på Leaf sine batterier og det er det desverre ikke mye å skryte av. Jeg får mer og mer sansen for Kallagtunets synspunkter da jeg synes Nissan dobbeltkommuniserer risikoen med degradering av batteriet. Se vedlagt annonse som jeg har lagret i ett word format før det forsvinner fra nettet. Her kommuniseres følgende:

–Vi tror ikke batterilevetiden, og fall i kjørelengden for et fulladet batteri vil bli noe svakt punkt for LEAF. Etter fem års bruk vil ikke kapasiteten være redusert med mer enn knappe 20 prosent. 

I brukermanualen står følgende:
Li-ionebatteriets kapasitet og evne til å holde på oppladet energi vil, i likhet med alle andre tilsvarende batterier, avta med alder og bruk. Etter hvert som batteriet eldes og kapasiteten avtar, vil dette gi kortere rekkevidde for kjøring sett i forhold til rekkevidden som var gjeldende når bilen var ny. Dette er normalt og forventet, og skyldes ikke en feil eller defekt ved Li-ione batteriet ditt. Nissan antar at gjenværende batterikapasitet vil være omtrent 80% av den opprinnelige når batteriet er 5 år gammelt, men dette er en omtrentlig verdi som kan variere( og være betydelig lavere), avhengig av hvert enkelt Li-ionebatteri og bruk av dette.


For meg blir det bare mer og mer klart at Nissan ikke garranterer noe som helst ift degradering av batteripakke. Dette er trist og dette bør kommuniseres klart og tydelig til alle som kjøper dette produktet. Dette er en risiko som kjøper av Leaf må være klar over. Har du ikke råd til å ta denne risikoen så anbefaler å følge Kallagtunets eksempel. Dvs. avvente avklaring på denne saken i forhold til forbrukerrettigheter.

Med unntak av overnevnte er jeg en godt fornøyd Leaf kunde.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Kallagtunet

#490
Sitat fra: Aspiranten på søndag 13. november 2011, klokken 01:59
Nissan Japan skjønner også at når det foreligger en PRESEDENS, så vil de bare tape advokatpenger på å anke saken som uansett ikke kan vinnes fordi PRESEDENSEN blokkerer seiersgangen. Så det er kun den første anken vi sånnsett trenger å bekymre oss for, og i så måte vil jeg mene at det er rimelig å anta at vi kan ha med oss både media og bilorganisasjonene samt forbrukerrådet på laget. Batteriet skal ikke ryke fort :)

Det er klart at det er førstemann som må ta støyten og at en vil kunne får etablert presedens, men kan vi være sikre på at ikke man vil si at siden nestemann har ladet 5 ganger mer med hurtig-lader, 20% fler ganger til 100%, eller latt bilen stå noen dager med 100% lading eller med 20% lading så er denne saken HELT annerledes. Igjen jeg er skeptisk men samtidig tror jeg Nissan vil kjempe med alle midler hvis de har lansert en bil med ett batteriproblem. Det de nå gjør skal sikre dem  i en slik kamp hvis den kommer (noe vi får håpe den ikke gjør).

Kallagtunet

Sitat fra: Saxo på søndag 13. november 2011, klokken 02:34
Med unntak av overnevnte er jeg en godt fornøyd Leaf kunde.

Det er godt å høre, tenk bare hvor fornøyd du hadde vært hvis denne saken var kommet på plass.

Som sagt så kan jeg ikke skjønne at elbil foreningen har noe å tape på å kjøre konfliktlinje på denne saken i alle kanaler ut over at man kanskje ikke blir invitert på julebordet til leverandørene...

Eneste utfordringen er at de må skje NÅ før alle har fått levert sine biler, jo lengre en venter og jatter med jo mindre virkning vil det ha for Nissan

Ludwig

Det må vare gode tider for produsenter av teknologi. Så lenge de selger noe nytt så kjøper folk....og skriver til og med under at det ikke er så nøye med garanti.  Enten er det mange her som er gift med advokater eller steinrike eller...har interesse at leaf fremstår som et bra produkt.
.... det er klart at det er helt uakseptabelt å skrive under på dette "infoskrive". Å mene noe annet og å kjøpe bilen under disse forutsettninger kaller jeg i beste fall for modig.
Nesøya, think 2001 USA, Leaf

Ludwig

... det var jo surt det med julebordet da....
Nesøya, think 2001 USA, Leaf

elektrolux

#494
Fordelen med biler som kan bruke fritt tilgjengelige battericeller kommer tydeligere og tydeligere fram.

Da er en i alle fall uavhengig av prestigemerkenes egne batteriløsninger.

Drømmebilen min for tiden er en ombygget Skoda Roomster med Thundersky celler. Har kjørt den i Praha, og den er nå godkjent i Tyskland. Den brukte original girkasse, noe jeg normalt ikke liker. På denne fungerte det supert, og den var så enkel å bruke at selv mor kunne kjørt den uten å nødvendigvis bli forklart at dette er en Elbil. Eneste forskjell var null vibrasjon, null lyd, og tomgangsturtall på 0 rpm.

Ellers er Skoda'en betydelig mer egnet som bruksbil en Leaf'en, da interiøret er laget for å vare, samtidig som bilen er større innvendig og mindre utvendig. Bagasjerommet er f.eks nesten på Partner nivå. ;)

Nå gjelder det bare å ikke gå i samme fellene med den som jeg havnet i med Citroen C1'en, som ble nektet godkjent i Norge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA