Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 15:35
Til slutt to ord om pris; på en pc til 5000,- så er nytt batteri til 1500,- ikke så langt unna 1/3 del av prisen [...]

Du kan ikke tas på matematikken, nei.

Men er du av dem som kan finne på å kjøpe et batteri til 1500 spenn til en 3 år gammen PC som kostet 5000 ny, så er nok din økonomiske sans av det litt mer tvilsomme slaget...

Som det er nevnt over her så er en tiendel av prisen nærmere virkeligheten.



TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Kan anbefale batterier fra Altitec.no for de som ikke tør å ta steget til eksploderende ebay batterier enda. Dette er kvalitetsbatterier bare uten merkevarelogo og uten merkevarepåslaget.

Har kjøpt mange batterier derfra, og er storfornøyd. Ligger ca. midt i mellom merkevarebatterier og ebaybatterier i pris. Med på kjøpet kommer det trygghet, og en garanti på at dersom batteriene ødelegger laptoppen, mobilen, kameraet ditt e.l. så erstatter de skaden.
Nissan Leaf

mariowing

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 09. november 2011, klokken 16:21
Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 15:35

Det er jo akkurat dette ut over 20% reduksjon Nissan vil sikre seg med at du signerer, så her skjønner jeg virkelig ikke tankegangen din?

Det er vel dette som er kjernen; at noen mener at Nissan forsøker å avskrive seg alt ansvar for en hver nedgang i kapasiteten mens andre mener at de bare beskriver at en normal, forventet nedgang i kapasiteten ikke dekkes av noen garanti.

Jeg tilhører siste gruppen og for meg betyr det at dersom kapasiteten ved normal bruk synker unormalt mye; ja da både gjelder garantien og det foreligger en mangel etter kjøpsloven.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Men juridisk kan du ikke dokumentere hva som er unormalt mye Mario. Nissan på sin side kan dokumentere at all nedgang er normalt  ;)
Nissan Leaf

BE

Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 23:29

Det er vel dette som er kjernen; at noen mener at Nissan forsøker å avskrive seg alt ansvar for en hver nedgang i kapasiteten mens andre mener at de bare beskriver at en normal, forventet nedgang i kapasiteten ikke dekkes av noen garanti.

Jeg tilhører siste gruppen og for meg betyr det at dersom kapasiteten ved normal bruk synker unormalt mye; ja da både gjelder garantien og det foreligger en mangel etter kjøpsloven.

Nesten korrekt observert, problemet er bare det at de ikke setter tall på hva som er normalt forventet nedgang i kapasitet. Det er ingen grense slik det er formulert, og da kan du ei heller si at det foreligger en mangel. Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Jeg har satt som tilleggsinformasjon på mitt informasjonsskriv at "Forventet restkapasitet er 80% etter 5 år og 70% etter 10 år" og signert arket. (Har ikke levert arket enda)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

EL gringo

Rart at folk har fått info skrivet nå. Jeg fikk ikke se det for en liten uke siden fordi det skulle forandres igjen i Desember før Økern nissene skulle levere ut biler. Selgeren kunne bare fortelle det han "husket". dvs at laderen kan brukes til annet enn sporadisk nødlading. Alt ang garanti var totalt slettet fra hjernen hans. Jeg begynner å bli ganske lei amatørene på Økern...


Dere som har så flotte solskinnshistorier om laptop batterier. Skrev dere under på ett ligende infoskriv som Nissan ber oss underskrive?? Hvis nei, har vel det ingenting med denne saken å gjøre.

Aspiranten

Infoskrivet vil ikke ta fra oss rettigheter iht. forbrukerkjøpsloven. Problemet her er at det er diffust hva som SKAL reguleres av forbrukerkjøpsloven.

Dersom Leaf batteriet MÅ byttes på 70%, og dette inntreffer innen 5 år så ser jeg ikke helt problemet med den markedsføringen Nissan har gitt seg. Men hva kan vi forvente utover dette?

For å få svar har Lars vår alles helt meldt Nissan til forbrukerrådet på grunnlag av villedende og ulovlig markedsføring. Og det er kjennelsen av videre saksgang på hva vi skal kunne forvente av batteriene vi venter på. Uten en god pekepinn fra forbrukerrådet så er det igrunnen bare bortkastede bokstaver å diskutere mer. Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er rådende instans i denne saken nå, siden Nissan selv ikke tør å ta ansvaret.

Ihvertfall er alt jeg kan si: Hurra for Noreg og vårt byråkrati (det er dønn seriøst og fra hjertet). Amerikanerene har ingen sak dersom batteriene dør neste uke...
Nissan Leaf

Kallagtunet

#427
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 10. november 2011, klokken 00:04
Dersom Leaf batteriet MÅ byttes på 70%, og dette inntreffer innen 5 år så ser jeg ikke helt problemet med den markedsføringen Nissan har gitt seg. Men hva kan vi forvente utover dette?

Denne skjønte jeg ikke helt?

Dette er jo et diskusjonsforum og at vi diskuterer må jo ikke overraske ;D

EL gringo

Men hvis batteriet har 70% og fortsatt kan brukes er det fortsatt 50% mindre kapasitet enn Nissan har "trodd" i sin markedsføring og da forventer jeg at de gir meg ett nytt.

Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er flott det. Jeg har en sak gående der. Den har pågått siden 2007 og skulle vært avgjordt for lenge siden. Men siden innklagede anker hver gang jeg vinner tar sånne saker årevis. pga dette har leiligheten min vært ubeboelig i ca 4 år. Jeg vinner saken uansett til slutt men det er utrolig irriterende og forferdelig tidkrevende. Det koster meg også veldig mye penger. Hvis folk synes det er ok at bilen står i garasjen i 4-5år er det bare å skrive under og kose seg med bilen og håpe at Nissan "tror" riktig om produktet sitt.

Aspiranten

Flott at du deler sånt Gringo. Det er fort gjort å bli for blendet av forbrukertvistutvalgets eksistens og ukritisk inngå allslags avtaler i den tro at disse instansene redder en. Dessverre er det lønnsomt å anke når det er snakk om store summer, fordi man gambler på om kunden gir opp eller ikke. Og det er her gevinsten ligger. Folk sukker oppgitt, trekker på skuldrene og tar regningen selv.

Big money :-)

Kallagtunet: Slik jeg har skjønt det, så er 70% "minste kapasitet før batteriet må byttes" iflg. Nissan ovenfor Elbilforeningen. Men jeg vet jo ikke om batteriet MÅ byttes når det når dette punktet, eller om vi kan bruke det til 40-30% kapasitet. Her får elbilkyndige svare, jeg skal ihvertfall ikke synse :-) Hvis sistnevnte går bra, så tar jeg forbehold mot at vi får en "bekymringsfri" sak i forbrukerrådet. Isåfall vil vi stille svakere... (avhengig av hva utfallet av Lars sin gang i instansen blir nå)
Nissan Leaf

Kallagtunet

OK, nå TROR jeg jeg forstår ;D

Er den noe nytt fra Lars eller Elbilforeningen mhp denne saken?

Har nå fått skriv fra vår forhandler og varslet dem at vi kan ikke skrive under på det slik det er formulert nå...

Spennede å høre hvilke reaksjoner dere andre får på manglende signatur.

mariowing

Sitat fra: BE på onsdag 09. november 2011, klokken 23:39
Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 23:29

Det er vel dette som er kjernen; at noen mener at Nissan forsøker å avskrive seg alt ansvar for en hver nedgang i kapasiteten mens andre mener at de bare beskriver at en normal, forventet nedgang i kapasiteten ikke dekkes av noen garanti.

Jeg tilhører siste gruppen og for meg betyr det at dersom kapasiteten ved normal bruk synker unormalt mye; ja da både gjelder garantien og det foreligger en mangel etter kjøpsloven.

Nesten korrekt observert, problemet er bare det at de ikke setter tall på hva som er normalt forventet nedgang i kapasitet. Det er ingen grense slik det er formulert, og da kan du ei heller si at det foreligger en mangel. Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Neida, ikke vanskelig å forstå - har forstått det hele tiden. Men da er i så fall "saken" at man mangler informasjon om hva som er normalt og ikke at man skriver under på at man har mottatt informasjon om at det er normalt med kapasitetstap. Og det hadde vært kjempeflott å ha og burde være greit for Nissan å inkludere i skrivet.

Jeg holder dog fortsatt fast på at dette gjelder absolutt alt annet man kjøper også, fra barbermaskiner til biler. Det står ingenting i bruksanvisningen til min Passat at man må forvente at motoren skal vare i 100 000 kilometer men det tar jeg allikevel som en selvfølge at den gjør. Siden det er kommunisert fra Nissan i markedsføringen o.l. at 80% etter fem år er normalt (og ja - de burde skrevet det i skrivet for å gjøre det klart og tydelig) så tror jeg at man har en enkel og grei sak om batteriet er vesentlig dårligere enn dette etter fem år.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Dårlig sammenligning Mario.

Du kunne ha brukt den dersom det var følgende forbehold i din garanti: "motor vil slite seg ut innen 5 år / 100,000 km og dette er normalt, og dekkes derfor ikke av garantien."   ;)
Nissan Leaf

Lynet

#433
Da er det redigerte skrivet levert men ble ikke akseptert av Nissan.
Skal jeg få bil MÅ jeg skrive under det originale skrivet  >:(

Men hva betyr det rent juridisk det som står nederst på infoskrivet:
Jeg har lest og forstått innholdet i dette dokumentet angående Nissan LEAF før kjøpet gjennomføres.?

Foreslår at alle som følger saken sender vedlagte infoskriv til norway@nissan-services.eu med beskjed om at hvis infoskrivet blir slik snarest kan det skrives under, men aller helst at de trekker tilbake kravet om signering av infoskrivet. Infoen kan legges inn i instruksjonsboken.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kallagtunet

#434
Interessant, akkurat nå er jeg glad at jeg trakk annonsen på Finn på vår bil nummer 2 som Leafen skal erstatte....

Siden Nissan er så avhengige av denne underskriften er det tydelig at de vet noe de ikke vil ut med mhp levetiden på batteripakken. Simpelt spill. For håpe at nok kjøpere "står på krava" og riskkdekkende presse snart tar tak i denne saken så Nissan får komme ut å kommentere dette offesielt, de vil ikke fremstå i ett veldig flatterende lys!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA