Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Obba

Sitat fra: Lynet på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:13
Jeg kan ikke godta at jeg må kontakte en autorisert installatør for å kontrollere om elanlegget jeg kobler meg til er i henhold til gjeldende forskrift. Redigerte derfor punkt 3 i skrivet.
Punktet er vel strengt tatt ikke der for at du skal måtte kontakte en installatør, men for at du ikke skal saksøke Nissan dersom garasjen din brenner ned fordi du koplet til en kontakt som ikke var i forskriftsmessig stand...

Med alle lovnadene som Nissan kommer med i omtaler av bilen og info på hjemmesiden kan jeg vanskelig skjønne at det skal være noen problemer med garanti dersom batteriet skulle dø etter f.eks. 4,5 år uansett hvordan man tolker dette skrivet.

Aspiranten

Sitat fra: Obba på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:26
Med alle lovnadene som Nissan kommer med i omtaler av bilen og info på hjemmesiden kan jeg vanskelig skjønne at det skal være noen problemer med garanti dersom batteriet skulle dø etter f.eks. 4,5 år uansett hvordan man tolker dette skrivet.

I rettsalen gjelder ikke sunn fornuft. Der gjelder paragrafene. Paragrafen i denne saken er at det ikke er lagt ned noen garanti på om batteriet skal ha noe kapasitet etter 4,5 år. Dermed er du underlagt goodwill dersom du vil ha nytt batteri.
Nissan Leaf

Kallagtunet

#407
Sitat fra: Lynet på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:13
Jeg fikk også skrivet i dag, men for meg er det uaktuelt å skrive under slik det er. Jeg har derfor laget en redigert utgave som jeg skal levere til selgeren i morgen.

Jeg kan ikke godta at jeg må kontakte en autorisert installatør for å kontrollere om elanlegget jeg kobler meg til er i henhold til gjeldende forskrift. Redigerte derfor punkt 3 i skrivet.

Jeg kan heller ikke godta uklarheten angående kapasitetsreduksjon, derfor er det overstrøket.

Oppfordrer alle som skal hente seg en Leaf om å bruke denne redigerte versjonen.

Kan du lage en utgave der det du har strøket ut er helt borte så blir det enda bedre. Eller aller best at. Nissan garanterer at batteriet beholder minimum 80% av sin opprinnelige kapasitet etter 5 år. Hvis batteriet ikke har denne kapasiteten etter 5 år så byttes det uten kostnad for kunden.

Kallagtunet

#408
Sitat fra: Morbus_76 på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:52
Hei

I påvente av levering av Leaf har vi mottatt det mye omtalte infoskrivet. Følgende er hentet utifra mailen fra selger hvor infoskrivet kom som vedlegg.
"Det vi ønsker å oppnå ved å be deg signere på dokumentet, er å sikre at alle LEAF-kunder har mottatt den viktige produktinformasjonen og fått det godt forklart. Din signatur betyr på ingen måte at du gitt fra deg noen rettigheter med hensyn til garanti eller andre rettigheter; dette er kun et informasjonsbrev."

Jeg synes du bør ta vare på følgeskrivet. Dette må være ett kroneksempel på GROV misinformasjon til kunder der man først sier i en melding at man ikke sier fra seg noen rettigheter mhp garanti samtidig som man må skrive under på:

"Tap av batteriets kapasitet som følge av gradvis kapasitetsreduksjon dekkes ikke av garantien."

Dette må da være jurist mat for forbrukeromudet....


Sitat fra: Morbus_76 på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:52

På nissan's hjemmeside står det følgende
"..., har Nissan LEAF en 5 års / 100 000 km garanti på alle elbilkomponenter. Elbilkomponentgarantien dekker elementer som litiumion batteriet, motoren, vekselretteren, bilens kontrollmodul, reduksjonsgiret, DC/DC  omformeren, laderen og ladeuttaket og -ledning."

Føler meg således godt ivaretatt, selv om jeg kunne ha ønsket meg en forventet kapasitet på batteriet om 5 år.

Jostein

Føler du virkelig det etter å ha sagt fra deg rettighetene til å få nytt batteri hvis det mister 50% etter 2 år? Sannsynligheten er selvsagt ikke stor, men hvis det viser seg at batteripakken til Nissan har ett kjempe problem med kapasitet over tid kan jeg love at de ikke kommer til å løpe rundt med goodwill posen sin...

Hvis det er bare en og annen uheldig så kanskje men kjenner jeg bransjen rett så så tyner man alt man kan og vil komme med sin arkiverte kopi av dette "informasjonskrivet" rimelig tidlig i en slik prosess.

dissern

Sitat fra: Lynet på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:13
Jeg fikk også skrivet i dag, men for meg er det uaktuelt å skrive under slik det er. Jeg har derfor laget en redigert utgave som jeg skal levere til selgeren i morgen.

Jeg kan ikke godta at jeg må kontakte en autorisert installatør for å kontrollere om elanlegget jeg kobler meg til er i henhold til gjeldende forskrift. Redigerte derfor punkt 3 i skrivet.

Jeg kan heller ikke godta uklarheten angående kapasitetsreduksjon, derfor er det overstrøket.

Oppfordrer alle som skal hente seg en Leaf om å bruke denne redigerte versjonen.

Dette synes jeg er veldig bra! Jeg bruker ikke signaturen min lemfeldig på ymse dokumenter, særlig i forhold til betingelser jeg ikke er enig i. Jeg gleder meg til å høre hvordan dette går!
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

mariowing

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 08. november 2011, klokken 23:37
"Tap av batteriets kapasitet som følge av gradvis kapasitetsreduksjon dekkes ikke av garantien."

Dette gjelder jo alle ting man kjøper... Dersom man har en prosjektor så svekkes lysutbytte fra den over tid, bremseklossene på bilen slites over tid osv osv. Synes ikke dette er spesielt for Nissan Leaf og batteriene der. Står tilsvarende tekster i bruksanvisninger til mobiltelefon, pc og andre ting på batteri også.

Nissan har også gått ut og sagt at man kan forvente 80% etter fem år, så det betyr at en gradvis kapasitetsreduksjon på 20% etter fem år er forventet. Har batteriet tapt seg 35% på fem år; ja da er ikke dette innenfor den kommuniserte forventningen og følgelig må det vurderes om det dekkes det av garantien. Man har da to mulig utfall; den ekstraordinære kapasitetsreduksjonen skyldes enten feil bruk (ikke garanti) eller produksjonsfeil (dekkes av garanti/kjøpslov).

Rimelig analogt til de aller fleste andre ting man kjøper synes nå jeg.

Og som jeg også har sagt tidligere; mine opplevelser med de fem fabrikksnye bilene (fra fem ulike fabrikker og fem ulike forhandlere) jeg har eid de siste 10 årene er at det aldri har vært behov for krangling for å få dekket ting som "ikke skulle skje". Dette inkluderer for eksempel totalt havari på motoren (fem år gammel bil), å bytte xenon-lyspære på 2,5 år gammel bil og nye lyktespyler deksler som har falt av i "tide og utide".

Så jeg har en grunnleggende tiltro at dette skal ordne seg skulle det bli et problem med batteriene. Og dessuten har jeg også troen på at batteriene kommer til å holde slik Nissan har sagt og da blir det mye bortkastet bekymring ut av dette ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Kallagtunet

Fint du har tiltro til noen som ber deg skrive under på:

"Tap av batteriets kapasitet som følge av gradvis kapasitetsreduksjon dekkes ikke av garantien."

Vi får se hvem som sliter om 4 år, kjøper eller Nissan  ;D

RuneW

Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 12:58Dette gjelder jo alle ting man kjøper... Dersom man har en prosjektor så svekkes lysutbytte fra den over tid, bremseklossene på bilen slites over tid osv osv. Synes ikke dette er spesielt for Nissan Leaf og batteriene der. Står tilsvarende tekster i bruksanvisninger til mobiltelefon, pc og andre ting på batteri også.

Stadig disse sammenligningene med mobiltelefoner og (bærbare) PC'er...

Det blir som å sammenligne epler og lyspærer.

Mobiltelefoner og laptops
Hvem bryr seg om batteriet til en mobil har halve kapasiteten etter 5 år?

1. Du kan kjøpe et nytt batteri til en femtilapp på DX (det er kanskje 2% av ny-prisen til produktet!).
2. Etter 5 år er det ingen som vil ha selve telefonen uansett.

Elbiler
1. En bil vil man gjerne enten ha i flere enn 5 år, eller ønsker å få litt igjen for den når man selger den.
2. Pris på nye batterier kan man bare spekulere i, men "noe" over 2% av nybilpris er jeg redd du må regne med...

Så svekkelsen av et elbilbatteri er "litt" mer kritisk for totalverdien av produktet en for en mobiltelefon - for å si det mildt.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 12:58
Og dessuten har jeg også troen på at batteriene kommer til å holde slik Nissan har sagt og da blir det mye bortkastet bekymring ut av dette ;-)

Jeg har ingen tro på at huset mitt kommer til å ta fyr, eller at jeg kommer til å kræsje bilen de neste 5 år, likevel tegner jeg en forsikring, fordi jeg vil sikre meg "i tilfelle det verste skulle skje".

Her kjøper vi noe til 300.000,- og så mener du at det er greit at bilen ikke skal være brukbar om 5 år, da det sikkert ikke skjer?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lynet

Og for min del er det like så prinsipielt viktig å ikke skrive under på noe JEG IKKE KAN, ikke har lov til å og ikke har faglig kunnskap til å oppfylle. Nemlig kravet om å sjekke om elanlegget er i henhold til gjeldende forskrifter hos mine kamerater og slekt!

Hvis batteriet på min Leaf er på 70% etter 5 år vil det nok uansett bli en diskusjon om garantie eller ikke uavhengig om jeg har skrevet under på infoskrivet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

#415
Jeg har reklamert på dårlig batterikapasitet på laptopbatterier før jeg. Null problem.

Forbrukerkjøpsloven <3

Edit: Bør nevnes at dette var Dell da, og jeg har gjennom mitt eierskap av en laptop derfra svært gode erfaringer med deres kundeservice. Jeg har hatt min laptop inne for reperasjon senest nå i år. Den var da 4,5 år gammelt og uten å krangle fikk jeg nye høyttalere og skjermkort. 5 års reklamasjonsrett ;-)
Nissan Leaf

mariowing

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 09. november 2011, klokken 14:03
Her kjøper vi noe til 300.000,- og så mener du at det er greit at bilen ikke skal være brukbar om 5 år, da det sikkert ikke skjer?

Jeg mener at en bil med 80% gjenstående kapasitet er en brukbar bil. En reduksjon på 20% av kapasiteten er noe jeg visste om ved tegning av kontrakt.

Dersom reduksjonen er vesentlig større enn dette så mener jeg at det dekkes av den teksten som Nissan bruker for å beskrive hva som er omfattet av garantien. Jeg mener også at en slik svekkelse vil være en mangel etter kjøpsloven i tillegg.

Til slutt to ord om pris; på en pc til 5000,- så er nytt batteri til 1500,- ikke så langt unna 1/3 del av prisen og tilsvarer da det 100 000 av 300 000 er så jeg synes sammenligningen er helt grei. Det er også sagt at man trolig bare vil behøve å bytte ut deler av batteriet slik at 100 000 er i all fall en "worst case" pris.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Kallagtunet

#417
Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 15:35

Dersom reduksjonen er vesentlig større enn dette så mener jeg at det dekkes av den teksten som Nissan bruker for å beskrive hva som er omfattet av garantien. Jeg mener også at en slik svekkelse vil være en mangel etter kjøpsloven i tillegg.


Det er jo akkurat dette ut over 20% reduksjon Nissan vil sikre seg med at du signerer, så her skjønner jeg virkelig ikke tankegangen din?

Når det gjelder batteri og sammenlikning med PC så er faktisk ikke bare % men også summen viktig når en kommer opp i denne type beløp og derfor er sammenlikningen ikke relevant for de fleste....

Lynet

Og jeg.kjøpte nytt batteri til min 5 år gamle Dell for kroner 150 på ebay i sommer......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Blip

Er det noen som har mottatt bil uten å signere, evt. kommet med sitt eget skriv?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA