Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Ja, vi må regne mer på spesifikke priser før man kan si noe om leie eller å eie.

Selv foretrekker jeg å eie, uten tvil...
Nissan Leaf

Kallagtunet

Å eie noe med en fornuftig garanti ja, men å eie noe som om fem år kanskje er null verd er jeg mer skepisk til...

Elmo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. november 2011, klokken 23:17
Å eie noe med en fornuftig garanti ja, men å eie noe som om fem år kanskje er null verd er jeg mer skepisk til...
There is no such thing as a free lunch!
Husk på at om du leier så betaler du (dyrt) for at utleieren tar høyde for den samme usikkerheten. Hvis du kjøper, og så nedskriver kjøpt batteri med leiebeløpet og deretter setter tilsvarende leiebeløpet i banken hver måned har du nok penger til nytt batteri lenge før det opprinnelige streiker.

PS: Og i tillegg er det enn så lenge moms på å leie batteriet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kallagtunet

Selvsagt er det ikke gratis luncher. Og MVA argumentet er godt så lenge det er fritak for MVA på elbiler, jeg vil tro at det er det første som opphører.

Men for meg er vel dette nok en bekreftelse på at per i dag er ikke batteriteknologien kommet langt nok til at dette er noe for hvermannsen. Det demonterer jo produsentene tydelig med at de lar kjøperne ta hele batteri risikoen, og siden de er så insistente som Nissan på at de ikke skal ha den så er tydeligvis risikoen definitivt tilstede....

Som sagt synn, jeg trodde Leafen skulle bli bilen for massene, nå vil den gå inn i historien sammen med Porsche 928 som de de mest sære og i manges øyne mest fortjente årets bil utnevnelser....

Thomas Parsli

Jeg skjønner ikke helt hva du mener Kallagtunet?

Hvordan skiller er Leaf seg fra en fossil bil når det gjelder kostander over bilens levetid?
At produsentene gir minst mulig garanti er ikke noe nytt, det tok bransjen over hundre år før 5år/100.000km ble normen!

Har du prøvd å reklamere på en fossilbil som er utenfor garanti?
Konkluderte du med at eksplosjonsmotoren "ikke var kommet langt nok til at den var noe for hvermannsen"?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 09:29Hvordan skiller er Leaf seg fra en fossil bil når det gjelder kostander over bilens levetid?
At produsentene gir minst mulig garanti er ikke noe nytt, det tok bransjen over hundre år før 5år/100.000km ble normen!

Har du prøvd å reklamere på en fossilbil som er utenfor garanti?

Det er vel ikke hva som er utenfor garantitiden som er problemet her, men hva som er innenfor garantitiden...

Nemlig at Nissan (og de andre viser det seg) ikke garanterer noe som helst, verken før eller etter 5 år, når det gjelder gradvis degradering av batterikapasiteten - det eneste som virkelig bekymrer folk når det gjelder elbiler (i alle fall meg  ;D).

Hadde Nissan f.eks. vært helt sikre på at minst 95% av alle batteripakker ville ha hatt minst 80% av kapasiteten etter 5 år, ja da kunne de ha gått ut med en form for garanti om at gjenværende kapasitet skal være f.eks. minst 70% etter 5 år og fortsatt hatt små garantiutgifter. Dette var bare noen tall jeg tok ut av luften, men poenget er at det bare er snakk om statistikk. Hvis Nissan hadde hatt bra kontroll på disse tallene, burde det ikke ha vært noe problem å komme opp med en eller annen form for garanti (om ikke 80% så i alle fall 70% eller 60%) etter 5 år.

At de ikke gjør dette tolker jeg som en av to ting:

1. De aner virkelig ikke hva disse tallene er og tør følgelig ikke ta sjansen på å gi noen garantier.

2. De vet hva disse tallene er og de er så dårlige at de ikke vil eksponere dem i form av dårlige garantier.


For meg er både 1 og 2 dessverre nok til å drøye alt av elbilkjøp. Som det er sagt utallige ganger før i denne tråden: Hvis Nissan ikke har tro på sitt eget produkt - hvorfor skal jeg ha det?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Siden Nissan erkjenner at batteriene er en del av garantien (5år/100.000km) har de åpenbart mer tro på de enn enkelte deltakerene på elbil.no...

Jeg skulle også ønske at de kom med konkrete tall (f.eks 80%SOC etter 5år/1500DOD >50%) -for all del.
Men hvis man tenker over det, ville mengden forbehold bli så stor at garantien ville fremstå som det motsatte av en garanti.

Jeg tror f.eks at batteriene på en bil som er kjørt som taxi (kjøres kontinuerlig og nesten bare hurtiglading) reduseres langt hurtigere (i forhold til 5år/100.000km) enn en bil som kjøres 10-12mil hver dag og bare lades på 10Ah om natten.
Jeg forventer at sistnevnte dekkes av garantien hvis batteriene er redusert til 50%, mens førstnevnte neppe gjør det.

Når Nissan (og andre) får noen år med gode data fra carwings de kan kjøre "data mining" på er jeg sikker på at blir langt mer spesifikke i sin garanti.
Erfaring fra land som USA (lading på 110v, mye bruk av aircondition, lange strekninger og til dels store hastigheter) er neppe overførbar til nordiske land (220v, mye kulde, kortere strekninger og lavere hastigheter).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kallagtunet

#382
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 10:54

Jeg tror f.eks at batteriene på en bil som er kjørt som taxi (kjøres kontinuerlig og nesten bare hurtiglading) reduseres langt hurtigere (i forhold til 5år/100.000km) enn en bil som kjøres 10-12mil hver dag og bare lades på 10Ah om natten.
Jeg forventer at sistnevnte dekkes av garantien hvis batteriene er redusert til 50%, mens førstnevnte neppe gjør det.


Før du mottar bilen må du signere på at at Nissan ikke garanterer noe i forhold til redusert kapasitet også i siste eksempel.... Så du har sikret deg ett resolutt nei fra Nissan mhp at dette er deres problem når du kommer med bilen etter 4,5 år og den bare går 4 mil før den stopper... Men jeg er sikker på at de er villige til å fikse det for ett KLEKKELIG vederlag (som de heller ikke vil ut med per nå...)

Så kan en jo tenke seg hvorfor, hvor mye risiko den enkelte er villig til å ta på seg er jo individuelt, men for hvermansen så er ikke dette en god deal. Batteriet er en elbil definitivt dyreste komponent...

Når det gjelder taxi eksempelet er det vel av begrenset verdi, jeg tror alle leverandører av biler til taxi virksomhet har egne garanti bestemmelser for den type næringsvirksomhet og typisk også eget og utvidet service program for denne type biler.

RuneW

#383
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 10:54
Siden Nissan erkjenner at batteriene er en del av garantien (5år/100.000km) har de åpenbart mer tro på de enn enkelte deltakerene på elbil.no...

Garanti? Hvilken garanti? Kan du spesifisere?

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 10:54Men hvis man tenker over det, ville mengden forbehold bli så stor at garantien ville fremstå som det motsatte av en garanti.

Ja, det kan være lurt å tenke over ting. Og, ja, det er det jeg er redd for i punkt 2 over.

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 10:54Jeg tror f.eks at batteriene på en bil som er kjørt som taxi (kjøres kontinuerlig og nesten bare hurtiglading) reduseres langt hurtigere (i forhold til 5år/100.000km) enn en bil som kjøres 10-12mil hver dag og bare lades på 10Ah om natten.
Jeg forventer at sistnevnte dekkes av garantien hvis batteriene er redusert til 50%, mens førstnevnte neppe gjør det.

Dette tror jeg alle er inneforstått med. Derfor tror jeg de fleste hadde forstått om Nissan hadde bakt inn et forbehold om en maks andel hurtigladninger i garantien (f.eks. max 5% (målt i energi)). Det burde ikke være så vanskelig.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Siden dere åpenbart ikke har bestillt bil, prøvd å bestille bil eller kontaktet nissan:

http://www.nissan.no/#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/warranty

Nå bruker jeg ikke mer tid på troll...

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Nissans garanti er verdt så mye at du allerede i bilens første leveår kan risikere å måtte kjøpe nytt batteri.

Slik er teksten utformet...

Så nei, det er ikke troll du diskuterer mot. Du prøver å fortelle veggen at den er rundt istedetfor firkantet.
Nissan Leaf

Kallagtunet

#386
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 11:38
Siden dere åpenbart ikke har bestillt bil, prøvd å bestille bil eller kontaktet nissan:

http://www.nissan.no/#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/warranty

Nå bruker jeg ikke mer tid på troll...

Thomas

Merkelig definisjon av trolling ja... Har bestilt bil mars 2011 kontrakt i september, venter levering i desember, forutsatt at den leveres med GARANTI!

Og jeg for min del skjønner ikke at noen ønsker å forsvare Nissan (og de andres) mest sannsynlige ulovlige praksis mhp markedsføring av ett uferdig produkt. Hva er er det en ønsker å oppnå med det?

Hvis en er elbil interessert og ønsker å spre det gode budskap og på den måten sørge for at fler bli elbilster så er en samlet front mot de manglende garantiene fra de store produsentene det som trengs for å ta elbilismen ut til folket...


Dette er det Nissan ber oss skrive under på, ikke mye verdi av resten av "garantien" du refererte til da...

Sitat

4. LEAF rekkevidde: Rekkevidden vil variere i vesentlig grad med hastighet, kjørestil,
utendørstemperatur og bruk av elektrisk belastning som eksempelvis oppvarming eller air
conditioning.

LEAF leveres med en 5 års garanti på komponentene knyttet til den elektiske fremdriften for å
dekke feil og misfunksjon. Rekkevidden kan imidlertid bli redusert over tid som følge av gradvis
tap i batterikapasitet.

Kapasiteten for litium ion-batteriet (elbil-batteriet), som alle litium ion-batterier, avtar med tid og
bruk. Tap av batteriets kapasitet som følge av gradvis kapasitetsreduksjon dekkes ikke av
garantien.
Se bilens instruksjonsbok for viktige tips om hvordan du forlenger og opprettholder
maksimal kapasitet for batteriet lengst mulig.


EL gringo

Er det noen som har sagt opp Leaf kontrakten sin?
Jeg var innom BNH i Oslo for noen dager siden for å få se det nye infoskrivet. Det fikk jeg selvfølgelig ikke se. Han som solgte meg bilen var ikke på jobb, men jeg snakket med en annen selger. Han ble bare irritert når jeg spurte om infoskrivet og sa han bare hadde sett ett utkast av skrivet. Han prøvde å vri seg unna alle spørsmål om garanti. Etter å ha spurt samme spørsmål noen ganger og han hadde gått 150 runder rundt grøten så bekreftet han at vi måtte regne med å være testpilot for egen regning og risiko. Jeg spurte og hva som skjedde hvis mitt batteri gikk gradvis ned til 50% første året. Det han til slutt sa var at hvis alle batteriene i norge hadde 50% etter 1 år, var det noe galt med Norge og ikke Nissan og at dette ikke ville dekkes. Hvis bare mitt batteri gikk så langt ned var det MULIG at det ble dekket.

Thomas Parsli

Dere leser informasjonskrivet slik fanden leser bibelen...

* Så lenge Nissan selger bilen med garanti, har bilen garanti.
Hvis man spør "Garanti? Hvilken garanti? Kan du spesifisere?" troller man.

* Informasjonsskrivet (jeg har lest igjennom det) er ikke en tillegg til garantien.
Den informerer riktig nok om at "gradvis kapasitetsreduksjon" ikke dekkes av garantien, noe som er helt naturlig all den tid alle batterier har gradvis kapasitetsreduksjon.
Jeg kan ikke på noe sted se at dette (http://elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/64) er en endring av garantien.
Hvis dere mener det bør dere ta kontakt med forbrukerrådet (hvis dere har bestillt) -og ikke minst fortelle oss hva deres tolkning er.

Jeg synes det første skrivet var talentløst utformet og at punkt 4. i siste versjon (http://elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/64) er snodigt utformet.
Men å påstå at "Tap av batteriets kapasitet som følge av gradvis kapasitetsreduksjon dekkes ikke av garantien." betyr at det ikke er garanti på batteriene synes jeg blir helt feil.

Og utsagn som "Nissans garanti er verdt så mye at du allerede i bilens første leveår kan risikere å måtte kjøpe nytt batteri." kaller jeg også trolling (jeg får stadig flere venner ser jeg).
Hvis det er konklusjonen etter å ha lest punkt 4 i informasjonsskrivet bør man lese det på nytt etter at blodtrykket har sunket betraktelig.

Jeg har bestilt Leaf og ønsker en klarhet rundt garantien på batteriene like mye som dere.
Men jeg mener nå Nissan faktisk har en garanti på batteriene, selv om dere åpenbart mener noe annet.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Go-carter

Sitat fra: EL gringo på tirsdag 08. november 2011, klokken 13:17
Er det noen som har sagt opp Leaf kontrakten sin?
Jeg var innom BNH i Oslo for noen dager siden for å få se det nye infoskrivet. Det fikk jeg selvfølgelig ikke se. Han som solgte meg bilen var ikke på jobb, men jeg snakket med en annen selger. Han ble bare irritert når jeg spurte om infoskrivet og sa han bare hadde sett ett utkast av skrivet. Han prøvde å vri seg unna alle spørsmål om garanti. Etter å ha spurt samme spørsmål noen ganger og han hadde gått 150 runder rundt grøten så bekreftet han at vi måtte regne med å være testpilot for egen regning og risiko. Jeg spurte og hva som skjedde hvis mitt batteri gikk gradvis ned til 50% første året. Det han til slutt sa var at hvis alle batteriene i norge hadde 50% etter 1 år, var det noe galt med Norge og ikke Nissan og at dette ikke ville dekkes. Hvis bare mitt batteri gikk så langt ned var det MULIG at det ble dekket.

Hvis Oslo = Økern så er det ikke akkurat noen overraskelse at kundeservicen er som du opplever  :D Er vel bare én selger som er hyggelig der.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA