Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#330
Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 10:03
Men et par punkt:
- At Elbilforeningen har 70% i sine tabeller kan vel neppe regnes som vanntett bevis ?
- Jeg vil mene at et PC batteri er en vesentlig kostnad i forhold til verdien på maskina.

1. Hvor tror du Elbilforeningen har sine 70% ifra? Tatt ut av luften eller tror du Forbrukerrådet, NAF og Elbilforeningen har fått disse tallene fra Nissan?
2. Et batteri på en laptop er et forbrukmateriell, men skal likevel vare i 2,5 år i følge forbrukertvistutvalget. Batteriene til en elbil er noe helt annet, og er en vesentlig del av elbilen. At en elbil ikke skal forventes å vare lenger enn i 2 år er jeg sterkt uenig i.

Nå håper jeg dette blir behandlet på en ordentlig måte av noen som har kompetanse på området, så hva du og jeg mener er jo ikke så interessant. Men det blir jo en god debatt da....

Lars :-)

 
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu


Kallagtunet

#332
Godt og velformulert som alltid Lars. Jeg er enig bortsett fra når det gjelder å anbefale VANLIGE folk å kjøpe elbil før dette er på plass. Hva folk her på forumet gjør er en annen sak. Vi kjenner til farene og den manglende garantien og hvis de velger å kjøpe uansett så er det en bevisst risiko den enkelte har vurdert og er villig til å ta. Og det må jo være lov og det er folk som har tatt større risikoer enn dette (think, Buddy anyone) :-D

Kallagtunet

#333
Elbilforeningen er i mine øyne nå midt i en brytningstid der en har vært en forening for entusiaster som holder på med Elbil fordi de er interessert, mange kan mye, liker å skru og gjør dette som en hobby. Vi er nå på vei inn til noe som kan bli noe helt annet, og Leafen er elbilen som for mange vil ville kunne være ett seriøst alternativ til en annen bil. Det betyr at elbilisten og potensielt fremtidig elbilister vil endres dramatisk (de fleste er selvsagt aldri sitt tastatur på et elbil forum som dette der er bare vi som er superinteresserte...) og behovene  for disse er noen helt andre enn det de som har vært der i frem til i dag.

Skal foreningen treffe denne nye gruppen så må den arbeide på en annen måte.

For å ta en analogi etter mange år å ha sittet på arbeidsgiversiden i ett stort selskap ser jeg hvor viktig at fagforeningene i tillegg til å samarbeide har ett klart standpunkt på når "nok er nok!". Det å gå i konflikt på de riktige sakene gjør at de faktisk får respekt både hos egne medlemmer men også fra bedriftens side.

De blir en faktor man MÅ ta hensyn til fra bedriftens side.

Jeg vil si at garantert restelvetid og klarhet rundt batteri garanti er DEN og muligens den ENESTE riktige saken for elbilforeningen å få på plass på for den norske elbilist.

Jeg er også sikker på at timingen for å markere dette i alle fora ikke kan bli bedre enn nå (ideelt sett burde det vært markert i går på leaf leveringene).

For det er NÅ en har pressens oppmerksomhet i forbindelse med Leaf lanseringen. En har også Nissan sin oppmerksomhet. Norge er en av av landene i verden som har størst andel i salg av elbiler og der utviklingen av salget i Norge så langt har fått ganske så mye oppmerksomhet i internasjonal presse men også fra andre og fremtidige store elbil produsenter og ikke minst utenlandske myndigheter. Dvs en "failiure to lanch" her er en ikke en liten sak for Nissan selv om Norge i antall biler ikke er det største markedet.

I tillegg er en i den sitasjonen at importørene av de tre musketørene som nå vil kunne slite med å selge biler når Leaf er lansert og som ut fra konkurransesituasjon vil måtte gjøre noe for å ikke bli feid av banen (en ser det Peugeot har prøvd seg på med å utvide sin såkalte "garanti" i kampanje akkurat nå) og derfor vil kunne strekke seg lenger for å holde seg i markedet...

Når en også legger til at som Lars så godt presiserer at Norge er av de landene som har de sterkeste forbruker rettighetene og de strengeste markedsføringsreglene i verden og der sannsynligheten er meget stor for at markedsføringen av Leaf (og musketerene) faktisk er ulovlig så forsterker det min vurdering av at dette er saken en som elbilforeningen MÅ sette foten ned på NÅ.  

Så mitt råd er klar slå til NÅ sett foten ned, fraråd den vanlige forbruker (entusiaster som vil ha eventyr gjør uansett som de vil .-) mot å kjøpe elbil uten garanti og markedsfør det i alle kanaler så får det heller bety at noen føler at foreningen tråkker dem på tærne og kanskje ikke vil betale det første året av medlemskap i foreningen for nye elbilister!

Når foreningen har vunnet denne saken (som en vil gjøre visst foreningen kjører på) skal jeg love at de kommer krypende tilbake.

daggad

Sitatså hva du og jeg mener er jo ikke så interessant. Men det blir jo en god debatt da....

Sant nok, og jeg spiller nok litt rollen som djevelens advokat her, men det er viktig å belyse alle sider !  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

mariowing

Sitat fra: Kristian på mandag 31. oktober 2011, klokken 23:02
Slik er det å være pioner, det er ingen garanti for suksess. Men det ser såpass lyst ut at jeg vurderer risikoen som liten. Jeg er prøvekanin, og det er greit for meg.

Jeg er så enig, så enig! Jeg kommer til å spare mye penger og en god del tid takket være de godene som elbilen har. Hvis jeg må kjøpe nytt batteri etter fem år så blir vel mitt regnestykke slik at det nærmer seg 0 spart i forhold til en fossil bil. Jeg tror ikke Nissan kommer til å løpe fra ansvaret for batteriene sine og jeg tror også at de aller fleste batteriene kommer til å vare minst så lenge som Nissan sier slik at dette ikke blir et problem.

Som sagt mange ganger før; det er allikevel viktig at Elbilforeningen og andre jobber videre med å få på plass bransjenormer slik at alle leverandører forholder seg til det samme begrepsapparatet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Ludwig

Kallagtunet!! Takk for dette flotte innlegget. Helt enig. Elbilforeningen må sette ned foten nå og i det minste advare å kjøpe elbil uten fornunftig garantiordning på plass. Skal man være redd for å vare tydelig? Dette hadde gitt en viss effekt og riksdekkende media hadde også blitt mer oppmerksome. Konfliktnivå må økes. Ikke vær redd for å miste "dialogen" med industrien. Har heller ikke tro på at forbrukermyndighetene kommer fort nok på banen....
Nesøya, think 2001 USA, Leaf

flux

i-MiEV har skiftet batteri leverandør til Toshiba, som hevder at deres SCIB batterier skal ha 80% igjen selv etter 6000 hurtigladinger, det er over 15år dersom det hurtiglades 1x pr dag

http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf

Mitsubishi has turned to Toshiba's proprietary lithium titanate oxide SCiB battery technology to power its electric i-MiEV and Minicab MiEV, leaving behind the i-MiEV's GS Yuasa LIM series batteries:

http://green.autoblog.com/2011/06/21/mitsubishi-selects-toshiba-scib-battery-to-power-i-miev-minicab/

daggad

Sitati-MiEV har skiftet batteri leverandør til Toshiba, som hevder at deres SCIB batterier skal ha 80% igjen selv etter 6000 hurtigladinger, det er over 15år dersom det hurtiglades 1x pr dag

Spennende !!
Men...de sier ikke noe om at batteriet fysisk varer i 15 år.
Det blir artig å høre når de skal begynne å bruke disse.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 13:36Men...de sier ikke noe om at batteriet fysisk varer i 15 år.

Nei, nettopp. Jeg mener å ha hørt at nyere batterityper er "ferskvare" på den måten at de mister kapasitet bare fordi de blir eldre, selv om selve bruken er svært forsiktig.

Og igjen: Reklamemateriell må tas med en trillebår salt...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Go-carter

Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:13
litt skryt fra Nissan om batteripakke:

http://kampanje.aftenposten.no/t/nissan/article4003.ece

Alminnlig bruk/12.000 i året? Jeg kjører kun til/fra skole + litt dilldall og har runda 13.000 på 5 mnd  :P Så her må ting defineres...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HHF

Den teksten er jo nettopp et eksempel på hvordan Nissan skader seg selv i kommunikasjonen med markdet. Nå vet jeg ikke hvor gammel denne annonsen egentlig er heller, for det står vel ikke noen dato der.

Om de virkelig mener det de skriver og har tro på eget produkt, bør de SNAREST feie all tvil til side og garantere for 5 år og minimum 80% slik de antyder her også. Og skulle de gå på en smell med biler som ikke lenger har 80% rekkevidde, kan de jo bare skifte ut et antall celler som de jo selv skriver er så rimelige. Selvkost på disse må jo bli minimal !

Her tror jeg noen snart må våkne hos Nissan i Finland eller hvor i all verden dette skal avgjøres - dette her må de forstå at de er tjent med å bare gjøre ... Oppsiden er stor på å være eneste bil med batterigaranti - nedsiden på å ikke gjøre dette, kan bli større enn de aner. For den "alminnelige" forbruker som aldri har hatt en elbil før, er skepsisen større enn for oss som er her inne og da vil dette kunne bli altavgjørende for en elbilsuksess for Nissan nå som Mitsubishi har "tømt" biler utover et sultent marked som ville ha en bil fra en større produsent og som hadde plass til 4 ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Sitat fra: HHF på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:23
Den teksten er jo nettopp et eksempel på hvordan Nissan skader seg selv i kommunikasjonen med markdet. Nå vet jeg ikke hvor gammel denne annonsen egentlig er heller, for det står vel ikke noen dato der.

Annonse Aftenposten idag 1.11.2011
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:29
Annonse Aftenposten idag 1.11.2011
Jeg hadde jo håpet det var en gammel sak som "hang igjen". At de annonserer slik i dag når de har denne saken gående, er jo helt hårreisende !
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA