Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Sitat fra: daggad på mandag 31. oktober 2011, klokken 00:10
Etter å ha lest de engelske og amerikanske skrivene så tror jeg ikke vi skal vente oss for mye. Dårlig ordbruk i den norske, men det står jo egentlig det samme i de andre landene også.

Men vi kan håpe da.. !  :)

Nå er jo norske lovfestede forbrukerrettigheter bedre enn det er i samtlige andre land bilen selges i!  Vi får håpe at Nissan involverer noen som kan dette Norske regelverket i sitt arbeid med å formulere ett nytt skriv, hvis ikke tror jeg dette er en sak der både Nissan og norske Leaf kjøpere blir tapere....

Aspiranten

Forbrukerkjøpsloven omfatter også clutch, bremser og eksos på 5 år, så sånnsett er jeg ikke bekymret. Nissan vil ikke klare å sno seg unna forbrukerkjøpsloven, men hvor hardt vil vi være nødt til å bekjempe dem om 4 år når batteriet har tatt kvelden?

Jeg er i en konflikt med en tulleforhandler i Bergen nå som selv ringte mitt verksted, og etter at bilen var reparert påstod de at de ikke fikk godkjenne verkstedet. Dette har vart i ett halvt år nå, og det eneste de gjør i saken er å si at "nei, vi betaler ikke". Forbrukerrådet på sin side ber meg dokumentere både ditt og datt. Det er ganske sykt igrunn, for selv om de er på min side i saken, så hjelper de forhandleren som kjører utmattelsestaktikken sin. Svært mange hadde bare gitt opp og betalt, for så å gå videre med livet sitt.

Litt av grunnen til at vi kjøper ny bil er for å slippe unna slik svindel, derfor må Nissan selv garantere, slik at det ikke blir ett sjansespill med tid og renter.
Nissan Leaf

Gemini

Jeg hadde ventet ett svar fra Nissan tidlig i dag. I morgen begynner de å levere ut biler, og da er det allerede for seint synes jeg.

Så her sitter jeg da, og fortsatt har ett håp om at Nissan har tatt til vettet. Men jeg synes de lar meg vente lenge...
Har en blå Leaf i carporten :-D

Kallagtunet

Sitat fra: Gemini på mandag 31. oktober 2011, klokken 10:54
Jeg hadde ventet ett svar fra Nissan tidlig i dag. I morgen begynner de å levere ut biler, og da er det allerede for seint synes jeg.

Så her sitter jeg da, og fortsatt har ett håp om at Nissan har tatt til vettet. Men jeg synes de lar meg vente lenge...

Enig, men heller at de bruker en dag på å komme frem til noe fornuftig en at de rusher ut noe som ikke har verdi.

Det de har presentert så langt kan jo ikke lovlig markedsføres som en garanti jamfør det norske regelverket. Og det som gjør det enda mer spesielt er at de ønsker at vi som forbruker gjennom en underskrift skal frasier seg lovbestemte forbrukerrettigheter som en har i Norge og akseptere at Nissan ikke tar noe ansvar for levetiden på batteriet ikke en gang de første 5 årene...

Jeg synes fortsatt at dette er utrolig og merkelig at ett slik skriv i det hele tatt har gått gjennom en intern kvalitetssikring hos Nissan i Norge.

Men håpet er der om at de kommer tilbake med en positiv overraskelse, jeg og sikkert fler med meg er klar for det.

Boogie

Sitat fra: BE på fredag 28. oktober 2011, klokken 14:29
Etter det første sjokket og skuffelsen over den totale fraskrivningen av garanti på gjenværende restverdi, har jeg grublet på hvorfor de her gjør seg så vanskelig.

Jeg må innrømme at jeg forstår hvorfor Nissan er tilbakeholden med å gi et endelig tall på garantert gjenværende restkapasitet i batteriene etter 5 års bruk. Defekte battericeller skal selvsagt erstattes, og det vil nok spesifiseres i det nye informasjonsbrevet også. Forventet levetid på batteriene er nemlig sterkt avhengig av hvordan du behandler disse.

Eksempler:
1.   Jeg er pr. i dag en av de få i verden som bare bor noen hundre meter fra en hurtilgladestasjon. Det forundrer meg ikke at dersom jeg konsekvent bruker hurtiglader, og til stadighet kjøre batteriene helt tomme, så vil gjenværende restkapasitet på batteriene være lavere enn for eksempel 80%. Kanskje det bare er 60%?
2.   I realiteten kommer jeg sannsynligvis bare til å bruke hurtiglader toppen en gang pr. måned, og da bare for å lade tilstrekkelig for å komme frem til standardladingen. Samtidig kommer jeg på normalen ikke til å lade batteriene mer enn 80% av fult, og neppe lade dem ut mer enn til 20% SOC. Med et slik bruk er jeg overbevist om at gjenværende restkapasitet på batteriene er langt over 80% etter 5 års bruk, faktisk forundrer det meg ikke om det er over 80% etter 10 år. (Jeg har lest mye om Litium-ionbatterier og hva som tar knekken på dem)

Jeg tipper at flertallet av alle oss her inne havner inn under eksempel nummer 2, og altså ikke har noe å frykte. Eksempel nummer 1 fortjener strengt tatt ikke å få erstattet batteriene, da kraftig nedgradering kan forventes.

Et eksempel, som jeg tror begrunner mye av vegringen til Nissan:
La oss anta at Nissan nå kommer med en garanti som sier at de garanterer 80% restkapasitet etter 5 års bruk, og samtidig anta at du har vært ufin med batteriet. Etter 4 år hardt bruk av batteriene har de en restkapasitet på 82%. Hva gjør du da? Det er ikke usannsynlig at du sørget for å hurtiglade/misshandle batteriene dine ytterliggere for å påberope deg en garantireparasjon. Dette vil resultere i en fryktelig stor kostnad for Nissan.

Behandlingen av batteriene har veldig mye å si for levetiden på disse, derfor tror jeg faktisk ikke vi vil få noen garanti for restverdien i det omformulerte informasjonsskrivet. Som Lars C. Krogenæs så fint sier, kan de da ikke kalle det for en garanti. Men vi kan jo håpe at det kommer et spesifikt tall som dekker alle former for lading, la det gjerne være 70% på garantien..

Vi får bare sørge for å passe godt på de dyre batteriene våre.


Dette er egentlig ikke noe nytt.
Tar vi utgangspunkt i NiCd batteriene i forrige generasjon elbiler, så sa man i begynnelsen at bilene måtte kjøres helt tomme -til de ikke kjørte mer.
Dette har nok skadet mange batterier unødvendig.
NiCd tåler det, men levetiden blir redusert.

I utgangspunktet skulle man bare ta ut 80% av disse cellene, men ved å redusere dette til 70% vil man faktisk doble levetdien til cellene.

For Li-Ion gjelder noe av det samme, men her bør man ikke lade for høyt opp, og heller ikke gå for langt ned i kapasitet.
Hva Nissan bruker som top vet jeg ikke, men de har nok vært rimelig konservative, noe som betyr at vi ikke trenger å stoppe lading før ferdig ladet.
Nissan sørger nok for denne biten.
Men kjøring for langt ned kan vi gjøre noe med selv.
Selv om Nissan også i bunnen har en stopp verdi som er tidlig i forhold til tomt batteri.
Li-Ion tåler ikke å bli overladet, og heller ikke å kjøres tomme.
Så når bilen sier den er tom, så er det kanskje 20% igjen......
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Gemini på mandag 31. oktober 2011, klokken 10:54
Jeg hadde ventet ett svar fra Nissan tidlig i dag. I morgen begynner de å levere ut biler, og da er det allerede for seint synes jeg.

Så her sitter jeg da, og fortsatt har ett håp om at Nissan har tatt til vettet. Men jeg synes de lar meg vente lenge...

Hva de måtte presentere av skjema for deg i dag, har null å si, i og med at dette kommer ETTER at du har inngått avtale.

Jeg tipper at de kommer med en bedre forklaring om at det er store strømmer og at strømnettet må være i orden. Jeg FRYKTER at de ikke står inne for kvaliteten på batteriene og de dermed ikke gir noen garanti på effekt etter noen år. Dette blir jo i realiteten ingen garanti, og er forbudt å markedsføre som garanti i Norge.

Vi som forbrukere er uansett dekket av 5 års reklamasjonsrett på batteriene...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Nissan sin markedsføring av garanti og de generelle garantivilkår er en sak for Forbrukerombudet.

Formell klage er herved innsendt Forbrukerombudet, slik at vi forhåpentligvis får en avklaring av garantivilkår, da jeg frykter at Nissan i Japan og Frankrike ikke gidder å bry seg med norsk forbrukerkjøpslovgivning og markedsføringslovgivning. Saksbehandlingen tar tid, og en behandling tar noen måneder.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

RuneW

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:29
Vi som forbrukere er uansett dekket av 5 års reklamasjonsrett på batteriene...

Jeg ser dette blir skrevet en del ganger. Men det jeg ikke helt har fått med meg er i hvilken tilstand batteriene må være i for at man kan reklamere. Er det noen av dere el-bil-guruer som kan forklare meg dette?

Er 60% kapasitet etter 4.5 år reklamasjonsgrunn? Hvem bestemmer denne grensen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Slik jeg har skjønt det så har Nissan sagt ovenfor elbilforeningen at batteriene må byttes ut ved 70%. Da er de i realiteten "døde" som elbilbatterier.

Så vi skal ihvertfall ha ett "fungerende" batteri etter 5 år, men hva hjelper det når bilens verdi er nesten null med ett dødt batteri?
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:29
Jeg tipper at de kommer med en bedre forklaring om at det er store strømmer og at strømnettet må være i orden. Jeg FRYKTER at de ikke står inne for kvaliteten på batteriene og de dermed ikke gir noen garanti på effekt etter noen år. Dette blir jo i realiteten ingen garanti, og er forbudt å markedsføre som garanti i Norge.

Effekt er faktisk dekket av garantien. Om batteriet ikke klarer å levere nok effekt til å drive bilen med normale ytelser (dvs. ca. 90kW output totalt, 80kW til motor og inntil 10kW til annet) har man helt klart en sak. Isåfall har man garantert noen defekte moduler.

Det som ikke dekkes er gradvis reduksjon av kapasiteten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:45
Slik jeg har skjønt det så har Nissan sagt ovenfor elbilforeningen at batteriene må byttes ut ved 70%. Da er de i realiteten "døde" som elbilbatterier.

Så vi skal ihvertfall ha ett "fungerende" batteri etter 5 år, men hva hjelper det når bilens verdi er nesten null med ett dødt batteri?

Verdien er vel kun interessant om man skal selge. Selv har jeg regnet nedskriving til null etter 8 år i mine regnestykker.  Bruksverdien er garantert mye høyere selv med bare 70% restkapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:45
Slik jeg har skjønt det så har Nissan sagt ovenfor elbilforeningen at batteriene må byttes ut ved 70%. Da er de i realiteten "døde" som elbilbatterier.

Så vi skal ihvertfall ha ett "fungerende" batteri etter 5 år, men hva hjelper det når bilens verdi er nesten null med ett dødt batteri?

Vanlig norm knyttet til levetid på Lithim-ion batterier mhp levetid så er det antal ladesykler før en når 80% kapasitet. 80% brukes som levetid på grunn at etter at en har nådd 80% skjer typisk degraderingen mye kjappere hvis jeg forstår det riktig.

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:28
Selv om Nissan også i bunnen har en stopp verdi som er tidlig i forhold til tomt batteri.
Li-Ion tåler ikke å bli overladet, og heller ikke å kjøres tomme.
Så når bilen sier den er tom, så er det kanskje 20% igjen......

Nissan har tatt ut ca. 85% av batteriene (~20.6kWh utnyttbart). Kvalifiserte gjetninger tyder på at det er en reserve på 5-7% i toppen og 8-10% i bunn. Lader man til 80% har man minst 25% å gå på i toppen og man bør vel også normalt unngå å kjøre batteriet helt i bunn selv om det er en reserve under der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

jkirkebo: Inkluderer du da ett batteribytte i de 8 årene?

Kallag: Hvorfor sier Nissan da 80% etter 5 år og 70% etter 10 år? Degraderingen skjer jo dermed iflg. Nissan med halv fart etter passerte 80%.
Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA