Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

SvenF

Har Mitsubishi/Citroën/Peugeot någon kapacitetsgräns i procent för sin garanti? Det verkar inte vara så i Sverige i alla fall. Kunderna är väl nöjda med deras elbilar?

-Ett ganska nytt dokument med en intervju med två batterispecialister från Nissan:

http://www.nissan-global.com/COMMON/PDF/TECHNOLOGIES/te_111013-01-06-e.pdf

Sitat"Nissan has been working on EV battery research since 1992, but it was collaborative work with NEC
leading up to the founding of AESC that really gave us momentum," says Sakai, who was seconded to the
joint venture. "Each side brought different puzzle pieces to the table. NEC had materials know-how; we had
application and manufacturing skills. When these came together things started to click."

One major advance was the decision to switch from cathodes made with cobalt (commonly used in laptop
and mobile-phone batteries) to manganese, which is cheaper and more stable than cobalt.

Asked about recent media concerns over the potential for battery failure, the two engineers shake their
heads in unison.

"People are not yet familiar with batteries so several important things tend to get overlooked," Sakai says.
"When you have problems with an internal-combustion engine, people realize that you just replace the
affected components – and hardly ever the whole engine.

"It's the same in the Nissan LEAF's battery: with 48 separate modules, each with four cells, it's highly
unlikely that all would fail at once. You might conceivably replace one or two – but not all of them. In any
case, the battery unit comes with very sophisticated monitoring and diagnostics so if there is any problem it
will be spotted immediately.

"The Nissan LEAF's battery comes with a very long and broad, warranty. So there is really no need to worry."

For maximum battery life, though, the engineers recommend adopting some new "good habits." 

"How you charge the battery is important," Katamura says. "Quick charging is sometimes useful, but to get
maximum battery life it's better to charge the car battery overnight at home whenever you can. It's also better
to charge it to 80-percent capacity, except perhaps before setting out on a long trip. And better to wait until
you are below 80 percent before recharging."

elektrolux

#211
Tror det er på tide med litt grafikk og forklaring på hvordan et batteri dør:

I alle Elbiler bortsett fra Tesla, må alle cellene arbeide sammen. Den svakeste cellen vil bestemme kapasiteten på hele pakken.

Se på grafen jeg har lagt ved. Den viser NiCd blokker i en Think. Den kan likevel representere de fleste typer batterikjemi. Her er blokkene ladet ut individuelt, og grafene lagt oppå hverandre for å kunne sammenligne dem.

Det en legger merke til er at flertallet av modulene ( Blokkene ) er ganske like. De svake blokkene faller fra etterhvert som en drar Ahr uttav dem. (kjører) På et Litium batteri, vil den individuelle modulovervåkningen gi alarm, og / eller stoppe bilen idet den svakeste modulen kommer under et visst spenningsnivå. Dermed vil et batteri med svake moduler alltid ha kapasitet tilsvarende den svakeste modulen. Byttes disse svake modulene ut, vil kapasiteten øke til nivået på den neste svakeste modulen. På denne grafen bør egentlig 7 moduler byttes, men det vil være et kostnadsspørsmål. Den svakeste modulen i dette eksempelet gir kun 10% kapasitet i forhold til de sterke modulene. På en Leaf med slike moduler vil en kunne kjøre 1-2 mil, uten å kunne påberope at batteriet er defekt. Det er kun redusert. ;D

Ellers kan moduler/celler ryke helt, og da vil/bør bilens batteriovervåkning nekte bilen å kjøre i det hele tatt. Det ser ut som det kun er dette Nissan vil gi garanti mot.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rilum

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. oktober 2011, klokken 20:48
Tror det er på tide med litt grafikk og forklaring på hvordan et batteri dør:

I alle Elbiler bortsett fra Tesla, må alle cellene arbeide sammen. Den svakeste cellen vil bestemme kapasiteten på hele pakken.

Se på grafen jeg har lagt ved. Den viser NiCd blokker i en Think. Den kan likevel representere de fleste typer batterikjemi. Her er blokkene ladet ut individuelt, og grafene lagt oppå hverandre for å kunne sammenligne dem.

Det en legger merke til er at flertallet av modulene ( Blokkene ) er ganske like. De svake blokkene faller fra etterhvert som en drar Ahr uttav dem. (kjører) På et Litium batteri, vil den individuelle modulovervåkningen gi alarm, og / eller stoppe bilen idet den svakeste modulen kommer under et visst spenningsnivå. Dermed vil et batteri med svake moduler alltid ha kapasitet tilsvarende den svakeste modulen. Byttes disse svake modulene ut, vil kapasiteten øke til nivået på den neste svakeste modulen. På denne grafen bør egentlig 7 moduler byttes, men det vil være et kostnadsspørsmål. Den svakeste modulen i dette eksempelet gir i dette eksempelet kun 10% kapasitet i forhold til de sterke modulene. På en Leaf med slike moduler vil en kunne kjøre 1-2 mil, uten å kunne påberope at batteriet er defekt. Det er kun redusert. ;D

Ellers kan moduler/celler ryke helt, og da vil/bør bilens batteriovervåkning nekte bilen å kjøre i det hele tatt. Det ser ut som det kun er dette Nissan vil gi garanti mot.

Takk for god forklaring. :)
Om det blir sånn med et leaf eller trilling batteri før bilen er 5 år/100.000km og man blir nektet garanti så bør vi starte kronerulling å få dette inn i retten. Om noen bloker i en batteri pakke er så mye dårligere en de andre så kan ikke jeg skjønne annent en at det må være en garanti sak.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Kallagtunet

Jeg tenker at det er bedre å legge inn støtet i forkant for å få en klar og god garanti i Norge. En garanti som er bilen verdig...

Blir spennende å se om Nissan vil stå ved sitt produkt uten for mange forbehold....

RogerB

Jeg har interessenter som ringer meg jevlig for å høre mine erfaringer, de har nesten samme kjøre mønster som meg, og sjønner regnestykket.

Akkurat nå er jeg litt reservert, intill jeg vet mere hva Nissan kommer med.
Jeg kommer ikke å anbefale alle disse før jeg selv vet hva utfallet av garantien er, men bare for min del så snakker vi om 10-15 biler.

Med alle Leaf eiere snakker vi mersalg i tusener av biler.

Nissan bør sette en god standard og dette raskt!!!
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Leafy

Sjekk denne reklamen for batteriet på Leaf:

http://kampanje.aftenposten.no/t/nissan/article4003.ece

Vi tror ikke batterilevetiden, og fall i kjørelengden for et fulladet batteri vil bli noe svakt punkt for LEAF. Etter fem års bruk vil ikke kapasiteten være redusert med mer enn knappe 20 prosent.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

RuneW

Sitat fra: Leafy på lørdag 29. oktober 2011, klokken 10:05
Vi tror ikke batterilevetiden, og fall i kjørelengden for et fulladet batteri vil bli noe svakt punkt for LEAF. Etter fem års bruk vil ikke kapasiteten være redusert med mer enn knappe 20 prosent.

Reklame og garanti er vel to litt forskjellige ting... Dette har de jo sagt hele tiden i reklamen?

Men sier de det samme (og med litt tydeligere tale enn "knappe 20%") i en garanti så begynner det å ligne på noe.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Leafy

Men det de forteller i reklamen må ha substans i virkeligheten, hvis ikke er det ulovlig markedsføring.

Det finnes flere eksempler der produsenter har hatt reklamekampanjer som har blitt brukt mot de i reklamasjonssaker i etterkant og hvor produsenten faktisk har tapt.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Elmo

Sitat fra: Leafy på lørdag 29. oktober 2011, klokken 10:05
Sjekk denne reklamen for batteriet på Leaf:

http://kampanje.aftenposten.no/t/nissan/article4003.ece

Vi tror ikke batterilevetiden, og fall i kjørelengden for et fulladet batteri vil bli noe svakt punkt for LEAF. Etter fem års bruk vil ikke kapasiteten være redusert med mer enn knappe 20 prosent.
"Vi tror . . "; det er jo mildt sagt usikkert når en produsent sier noe sånt i en reklame, som i utgangspunktet vel skal være 100% ?!

Og svaret på spørsmålet om hurtigading er jo mildt sagt unnvikende (minner om politikersvar):

–Er det riktig at hurtigladere vil svekke batteriene mer enn om man lader dem I ro og mak hjemme?
–Jeg har også lest skrekkscenariene på Internett om hvordan batteriene vil dø i løpet av tre år hvis man bruker hurtiglader hver eneste dag. Jeg vil bare minne om at kjørelengden for et fullt batteri er 175 kilometer. Hvis noen må hurtiglade bilen hver eneste dag betyr det en årlig kjørelengde på godt og vel 60.000 kilometer. Da er det mer sannsynlig at folk setter på laderen hjemme over natten og fyller opp batteriet sitt langsomt et par-tre ganger i uken.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Ref. Elektrolux sitt innlegg med batteri-utladings-grafer  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.msg37834.html#msg37834

En ordentlig batteripakkegaranti bør inneholde noe om forholdet mellom kapasitetsmessig dårligste og beste modul eller dårlige i forhold til gjennomsnittet av de 80% beste eller noe sånt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rilum

Sitat fra: Elmo på lørdag 29. oktober 2011, klokken 13:35
Ref. Elektrolux sitt innlegg med batteri-utladings-grafer  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.msg37834.html#msg37834

En ordentlig batteripakkegaranti bør inneholde noe om forholdet mellom kapasitetsmessig dårligste og beste modul eller dårlige i forhold til gjennomsnittet av de 80% beste eller noe sånt.

Det beste hadde vært om de kunne komme men en sånn type garanti. Om de velger å ikke gjøre det så tror jeg ikke det er noe problem å få det igjennom på reklamsjon om man går langt nok (tv2 hjelper deg, forbrukerrådet, retten). Får vi en sak i retten så vil man vinne den, og den vil da være gydlig for alle elbiler som selges i norge.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rilum

Sitat fra: Lynet på lørdag 29. oktober 2011, klokken 17:35
Sitat fra: Saxo på lørdag 29. oktober 2011, klokken 15:09
UK versjonen av skrivet finnes her:
http://www.leaftalk.co.uk/archive/index.php/t-3251.html?s=31c4effe8bb562cf8d70429d02c5eb89
Det diskuteres det samme i UK også ser jeg......

Ja, det er jo ikke rart.
Det som bekymrer meg mest med det skjema er at man skal få det rett i "tryne" om det skulle bli behov for å kreve garanti/reklamasjon. Så lurer litt på hva man fraskriver seg ved å godta at man ikke får "refusjon eller kompensasjon", jeg tolker det som at man ikke kan få penger tilbake, eller få en annen gode som plaster på såret. Men om batteriet skulle bli dårlig så er man jo bare ute etter en ting, og det er jo å få fikset det.
Tolker jeg dette da helt feil  ???
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Kallagtunet

Ett spørsmål til potensielle fremtidige løvere. Hva er ville en være villig til å betale ekstra for bilen hvis kapasitet og levetid på batteriet var garantert?

Jeg er sikker på at vi ville være villig til å betale noen tusen ekstra for å få en 8 år 150 tusen 80% kapasitet garanti. Min hypotese er at det ville flere være villige til  betale for dette selv om bilen i realiteten langt fra er er ett så godt kjøp som de 255 tusen som ble annonsert skulle indikere.

Alternativet er at en etter 5 år står med en bil som har tilnærmet null i brukverdi hvis det viser seg i praksis at batteripakkene begynner å få problemer etter 5 -6 år og en 2 eier må regne inn prisen av en ny pakke (og selv om pakke prisen kanskje går nedover så vil jeg tro at det er en operasjon som bare i arbeidspenger blir en del titusen med norske verkstedpriser..)

Men en slik garanti kan en selge bilen etter 5 eller 6 år og fortsatt vil ny kjøper ha garanti i 2 eller 3 år på at pakken noe som vil gjøre et slikt bruktsalg faktisk vil være mulig.

Er det noen som har tanker om dette, del dem davel, som sagt vi ville ville vært villige til å betale endel for en slik garanti, men selvsagt det beste er jo hvis Nissan tar til vett og gir den for den prisen de tar i dag der de jo allerede lagt på "20 tusen" på den opprinnelige annonserte prisen....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA