Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

el-snorre

Har snakket med Nissan i dag, skrivet er så godt som ferdig, de kjører nå bare en siste godkjenning og kvalitetskontroll på det.

De sier det er viktig å skille på den generelle svekkelsen som oppstår over tid og deffekte deler/celler. Jeg føler meg trygg på vegne av elbilistene at Nissan nå raskt kommer opp med ny informasjon. Jeg er lovt en tilbakemelding i dag fra Bakkum i Nissan.

Ellers har jeg fra Nissan fått følgende:

Fra Nissans garantihåndbok om LEAF:
Den Elektriske Bilgarantien dekker alle deler og kom¬ponenter som inngår som spesifikke elbil-deler på alle nye NISSAN elbiler levert av NISSAN, som viser seg å være defekt i materiale eller tilvirkning. Den Elektriske Bilgarantien er gyldig i 5 år fra garantistartsdatoen, eller for kjørte 100.000 km (60.000 miles), det som kommer først.
1. Litium ion-batteri (elbil-batteri)
2. Motor
3. Omformer
4. Styringsmodul (Vehicle Control Module – VCM)
5. Reduksjonsgir
6. DC/DC-omformer
7. Lader
8. Ladetilkobling og kabel
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Kallagtunet

Sitat fra: el-snorre på fredag 28. oktober 2011, klokken 11:33

De sier det er viktig å skille på den generelle svekkelsen som oppstår over tid og deffekte deler/celler. Jeg føler meg trygg på vegne av elbilistene at Nissan nå raskt kommer opp med ny informasjon. Jeg er lovt en tilbakemelding i dag fra Bakkum i Nissan.

Enig er at det er ett skille her men (og at det er garanti på komponenter som ryker er selvsagt og ikke av noe egentlig ut over det loven krever..) Er det ikke garanti mhp en spesifisert restlevetid på YY etter XX pr så er "garantien " verdiløs i mine øyne....

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ludwig på fredag 28. oktober 2011, klokken 10:41
De har nok ingen interesse å avklare dette så fort som mulig. Det lenger tid det går uten for mye blest des større sannsynlighet at de kommer unna med det....

Nissan skal sende ut haugevis med elbiler fra 1. november. De kan ikke gjøre dette uten å ha avklart om de gir garanti, eller hva garantien innebærer utover rettigheter vi har via forbrukerkjøpsloven.

Lars  
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

el-snorre

Sitat fra: RuneW på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:46
Det kunne ha vært interessant å hørt hva Nissan gjør med kunder som nekter å skrive under på disse... "skrivene"...

Får spørre nissan om det da :-)
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

RuneW

Sitat fra: el-snorre på fredag 28. oktober 2011, klokken 12:23
Sitat fra: RuneW på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:46
Det kunne ha vært interessant å hørt hva Nissan gjør med kunder som nekter å skrive under på disse... "skrivene"...

Får spørre nissan om det da :-)

Håpet kanskje at en av de som faktisk har bestilt bilen kunne finne svaret snart...  ;)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

#200
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 28. oktober 2011, klokken 12:00Enig er at det er ett skille her men (og at det er garanti på komponenter som ryker er selvsagt og ikke av noe egentlig ut over det loven krever..) Er det ikke garanti mhp en spesifisert restlevetid på YY etter XX pr så er "garantien " verdiløs i mine øyne....

Helt enig! Det er faktisk ganske stor forskjell på å bytte bremseklosser til 4000,-  og en batteripakke til 140.000 (*)...

På ett eller annet nivå da Nissan våge å ha en garanti på gjenværende kapasitet?

Men på den annen side (og dette har jeg fortsatt ikke blitt klok på): Har noen av de andre en helt soleklar tilsvarende garanti på sine batterier?


(*) Dette er ren gjetning, men prisen på et Leaf-batteri må vel snart bli offentliggjort?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lars C. Krogenæs

#201
Sitat fra: RuneW på fredag 28. oktober 2011, klokken 12:38
Sitat fra: el-snorre på fredag 28. oktober 2011, klokken 12:23
Sitat fra: RuneW på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:46
Det kunne ha vært interessant å hørt hva Nissan gjør med kunder som nekter å skrive under på disse... "skrivene"...

Får spørre nissan om det da :-)

Håpet kanskje at en av de som faktisk har bestilt bilen kunne finne svaret snart...  ;)

I markedsføringsloven § 23, siste ledd står det:

Før avtaleinngåelsen skal garantigiveren opplyse forbrukeren om garantien og at forbrukeren har rett til å få garantivilkårene utlevert. Når forbrukeren ber om det, skal han eller hun motta garantivilkårene lesbart og lagret på papir eller et annet varig medium som forbrukeren råder over.

Garantivilkårene skulle dermed vært gitt til kunden før avtale ble inngått, og før kunden skrev kontrakt. At Nissan nå kommer med et skriv i ettertid, gjør at man kan se bort fra skrivet i sin helhet.

Det kunder som har signert kontrakt må forholde seg til, er den informasjon de har fått fra forhandler, og den informasjon som er gitt i markedsføringsmaterialet, herunder informasjon i kjøpsveilederen til elbil.no, slik den var før man skrev kontrakt.

Et nytt skriv berører i såfall kun kunder som signerer nye kontrakter nå, og det er dermed ingen grunn til å signere noe som helst av informasjonsskriv for de som har signert.

På den annen side skader det ikke å skrive under, da dette er informasjon som Nissan gir til kunden etter avtaleinngåelse, og dermed ikke kan bli brukt i en evt. tvist i omfanget av garantien. Det kan derfor være lurt å signere og å få med dato for når skrivet ble forevist til kunden, slik at det da står svart på hvitt at det ikke er gyldig i forhold til en evt. begrensning av garantivilkår som først ble gitt.

Lars C. Krogenæs
Hobbyjurist

PS! Jeg velger å tro at Nissen kommer med en knakende god garanti, som feier all tvil om Leaf``s kvalitet til side.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: RuneW på fredag 28. oktober 2011, klokken 12:44
Men på den annen side (og dette har jeg fortsatt ikke blitt klok på): Har noen av de andre en helt soleklar tilsvarende garanti på sine batterier?

Se i kjøpsveilederen på elbil.no

Der har Hans fått utarbeidet nettopp dette for hver enkelt elbil, i samarbeid med importør, for å feie enhver tvil tilside.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rilum

#203
Prøver fortsatt å forstå hvilken risiko vi tar.

Ifølge kjøpsveilederen på elbil.no har vi en garanti sak om kapasiteten på batteriet går under 70% innen 5år/100.000km

Ifølge skrivet til nissan er det kun garanti dersom det er feil på batteriet.

Batteriet er bygd opp av 48 moduler med 4 celler pr modul. Å bytte en modul med feil burde ikke være noe  problem for et bilverksted, men å bytte en celle i en modul er vel ikke noe som blir gjort på bilverksted, men kanskje kan la seg gjennomføre av andre.

Spørsmålet da er jo om kapasiteten går under 70% grunnet at noen av modul``ene er veldig redusert mens andre er i "god" stand. Har man 44 moduler som yter 85% og 4 som er under 70% så må det jo da være noe galt med de 4 som gjør at dette er garanti ?
Mens om alle moduelen er like dårlige så må enten brukern ha behandlet batteriet veldig dårlig eller fått et mandagsbatteri. Regner med at mandagsbatterier burde bli luket ut om veldig mange innenfor samme produktsjons periode får problemmer. Har brukern behandlet batteriet dårlig så forjener man kanskje ikke noe garanti (selvfølgelig avhengi av om nissan har gjort han oppmerksom på hva man IKKE bør utsette batteriet for)

Noen som vet hvilken mulighet et verksted har til å hente ut kapasistet pr modul eller pr celle?

Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

RuneW

#204
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:11
Sitat fra: RuneW på fredag 28. oktober 2011, klokken 12:44
Men på den annen side (og dette har jeg fortsatt ikke blitt klok på): Har noen av de andre en helt soleklar tilsvarende garanti på sine batterier?

Se i kjøpsveilederen på elbil.no

Der har Hans fått utarbeidet nettopp dette for hver enkelt elbil, i samarbeid med importør, for å feie enhver tvil tilside.

Lars

Ok, jeg har ikke knyttet "minste kapasitet" sammen med "garanti" i dette skjemaet før nå.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

#205
Etter det første sjokket og skuffelsen over den totale fraskrivningen av garanti på gjenværende restverdi, har jeg grublet på hvorfor de her gjør seg så vanskelig.

Jeg må innrømme at jeg forstår hvorfor Nissan er tilbakeholden med å gi et endelig tall på garantert gjenværende restkapasitet i batteriene etter 5 års bruk. Defekte battericeller skal selvsagt erstattes, og det vil nok spesifiseres i det nye informasjonsbrevet også. Forventet levetid på batteriene er nemlig sterkt avhengig av hvordan du behandler disse.

Eksempler:
1.   Jeg er pr. i dag en av de få i verden som bare bor noen hundre meter fra en hurtilgladestasjon. Det forundrer meg ikke at dersom jeg konsekvent bruker hurtiglader, og til stadighet kjøre batteriene helt tomme, så vil gjenværende restkapasitet på batteriene være lavere enn for eksempel 80%. Kanskje det bare er 60%?
2.   I realiteten kommer jeg sannsynligvis bare til å bruke hurtiglader toppen en gang pr. måned, og da bare for å lade tilstrekkelig for å komme frem til standardladingen. Samtidig kommer jeg på normalen ikke til å lade batteriene mer enn 80% av fult, og neppe lade dem ut mer enn til 20% SOC. Med et slik bruk er jeg overbevist om at gjenværende restkapasitet på batteriene er langt over 80% etter 5 års bruk, faktisk forundrer det meg ikke om det er over 80% etter 10 år. (Jeg har lest mye om Litium-ionbatterier og hva som tar knekken på dem)

Jeg tipper at flertallet av alle oss her inne havner inn under eksempel nummer 2, og altså ikke har noe å frykte. Eksempel nummer 1 fortjener strengt tatt ikke å få erstattet batteriene, da kraftig nedgradering kan forventes.

Et eksempel, som jeg tror begrunner mye av vegringen til Nissan:
La oss anta at Nissan nå kommer med en garanti som sier at de garanterer 80% restkapasitet etter 5 års bruk, og samtidig anta at du har vært ufin med batteriet. Etter 4 år hardt bruk av batteriene har de en restkapasitet på 82%. Hva gjør du da? Det er ikke usannsynlig at du sørget for å hurtiglade/misshandle batteriene dine ytterliggere for å påberope deg en garantireparasjon. Dette vil resultere i en fryktelig stor kostnad for Nissan.

Behandlingen av batteriene har veldig mye å si for levetiden på disse, derfor tror jeg faktisk ikke vi vil få noen garanti for restverdien i det omformulerte informasjonsskrivet. Som Lars C. Krogenæs så fint sier, kan de da ikke kalle det for en garanti. Men vi kan jo håpe at det kommer et spesifikt tall som dekker alle former for lading, la det gjerne være 70% på garantien..

Vi får bare sørge for å passe godt på de dyre batteriene våre.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

CarlosJardinero

Jeg har tenkt litt på om dette hadde plaget meg noe særlig om Nissan og forhandlerne ALDRI hadde gått ut med noen minstegrense på batterikapasiteten da de snakket om garantien, og bare holdt seg til at den gjelder mot defekte celler uavhengig av årsak.

Da hadde jeg nok ikke brydd meg og kjørt forsiktig.

Når både Nissan og forhandleren selv har snakket på en slik måte at man uten tvil har tolket det som at det skal være en garanti som dekker 70-80 % kapasitet etter fem år; så er dette så skuffende at jeg er fast bestemt på å droppe avtalen om dette ikke skjer. Selvfølgelig tok jeg det for gitt at det er forbehold i garantien. At man ikke skal bruke hurtiglader for ofte, og ikke tømme helt eller fylle helt for ofte. Men det er jo derfor man har carwings som både overvåker og kanskje melder ifra - trodde jeg.

Så jeg har i alle fall bestemt meg for å trekke meg og la noen andre være prøvekaniner for Nissan om de ikke garanterer batterikapasiteten. Man kan være så forsiktig man vil, men elektronikken er så komplisert at man kan sitte med et batteri med bare 50 % kapasitet etter femår - det kan ingen forutse ikke vil skje...

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:11

Se i kjøpsveilederen på elbil.no

Der har Hans fått utarbeidet nettopp dette for hver enkelt elbil, i samarbeid med importør, for å feie enhver tvil tilside.

Lars

Hans vil si både ja og nei til og han har fått feid all tvil til side.

Sammen med NAF og Forbrukerrådet (for å være høyere og mørkere enn Elbilforeningen er aleine) lagde vi denne kjøpsveilederen. Punktet om minstekapasitet var sentralt for oss for at batterigaranti kan ha en mening. Slett ikke like enkelt for tilbyderne. Alle har på et tidspunkt oppgitt minstekapasitet i den sammenhengen vi har bedt om (les: garanti). Men som dere ser av matrisen, det er ikke alle som står med en verdi der.

Som Lars skriver, jeg tror dette er en viktig kamp å føre. Skal det være en garanti, må det være en målbarhet og forventningsangivelse. Er det ikke det, snakker vi kun om mangel på produkt og dermed forbrukerlovgivning.

Dette kan bli litt av et strev framover. Et godt bevis på at elbil og batteriproblematikk er nytt for mange.
St.Hanshaugen

Rilum

Sitat fra: BE på fredag 28. oktober 2011, klokken 14:29
Vi får bare sørge for å passe godt på de dyre batteriene våre.

Helt enig, som jeg skrev i en tideligere post http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.msg37599.html#msg37599 så burde Nissan fokusere mere på informasjon og konkuranse om å ta vare på dette batteriet.

Om et batteri mister kapasiteten sin så vil jeg tro at en "nissan expert" som kobler seg til bilen ganske fort kan si hvorfor det er skjed.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Ludwig

#209
BE: jeg har selfølgelig ikke noe problem å forstå Nissan heller. De skal tjene mest mulig penger. Enkelt og greit....

Problemet er at de later som om de har en bil som er nesten like god som en vanlig fosssildreven bil og som skal kjøres av vanlige folk og deres koner. Og så kommer det kanskje en smørbrød liste med alt du skal gjøre og ikke gjøre for å ta vare på batteriene. Greit nok.
...og klarer du ikke å komme deg på jobb lenger etter noen år så har du kansje vært så smart og ikke solgt den gammle thinken....

...jeg ble veldig i tvil.....kanskje dette ikke er årets bil men tidens feilinvestering...
Nesøya, think 2001 USA, Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA