Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Jeg lurer på hvor mange versjoner vi etterhvert får av denne "kundeinformasjonen". Håper neste versjon har vesentlig forbedring og klart språk.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

CarlosJardinero

Vil bare dele at jeg også er mentalt klar til å kansellere avtalen hvis ikke garantien sikrer minimum 80% av full batterikapasitet i fem år; eller hvis den medfølgende ladekabelen ikke kan brukes daglig til lading.

Jeg klarer å vente til det kommer nyere og bedre modeller neste år - forhåpentligvis.

Aspiranten

Jeg kan skjønne at de ikke vil garantere 80% kapasitet til storbrukere, som kjører 300km hver dag med bilen. Men det må være fullt mulig å estimere ett "normalbruk = 80% etter 5 år" ja.


Nissan Leaf

CarlosJardinero

Men jeg ble lovet muntlig av selgeren at garantien vil være gjeldende om batterikapasiteten synker under 80 % av opprinnelig kapasitet - i fem år. Så det ble et svært overbevisende argument for å gå for bilen. Dermed lar jeg heller kontrakten brenne selv om de nå sier 70 %.

bobakka

Og det er vel slik at 70% av bruttokapasitet fort blir 50-60% nettokapasitet. Jeg baserer regnskapet på at bare 80% av kapasiteten er tilgjengelig. 20% blir igjen på batteriet for å sikre at det ikke blir helt utladet. Dermed vil 80% være tilgjengelig når batteriet er nytt og 50% være tilgjengelig når batterien bare har 70% kapasitet.

Tilgjengelig rekkevidde vil da bli 50/80 = 60%..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

el-snorre

Dette er Elbilforeningens artikkel om saken: http://elbil.no/elbiler/507-elbilen-leaf-og-usikkerhet-om-lading-og-garanti.

Om det skulle være tvil, vi kommer til å følge denne saken videre, men først må Nissan få formulere seg på nytt.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jkirkebo

Sitat fra: bobakka på onsdag 26. oktober 2011, klokken 21:17
Og det er vel slik at 70% av bruttokapasitet fort blir 50-60% nettokapasitet. Jeg baserer regnskapet på at bare 80% av kapasiteten er tilgjengelig. 20% blir igjen på batteriet for å sikre at det ikke blir helt utladet. Dermed vil 80% være tilgjengelig når batteriet er nytt og 50% være tilgjengelig når batterien bare har 70% kapasitet.

Tilgjengelig rekkevidde vil da bli 50/80 = 60%..

Øh, nei. Ca. 85% er tilgjengelig, dette presenteres som 100% overfor brukeren. 70% kapasitet henspeiler på 70% av det som er tilgjengelig, det som er "gjemt" tar vi ikke hensyn til i forhold til rekkevidden. Så har batteriet 70% restkapasitet har du 70% kjørelengde av nytt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Saxo på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:03
Flott at du og andre medlemmer har engasjert dere her. Jeg er vel den eneste som har signert dette skrivet som i all hast ikke ble lest i sin helhet før jeg satt i godstolen hjemme... Bilen hentes når Nissan gir en troverdig garanti på batteripakken.

Du kan vel kreve royalties av TU du ;D Det var vel ditt bilde de brukte.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Aspiranten

Sitat fra: el-snorre på onsdag 26. oktober 2011, klokken 21:20
Dette er Elbilforeningens artikkel om saken: http://elbil.no/elbiler/507-elbilen-leaf-og-usikkerhet-om-lading-og-garanti.

Om det skulle være tvil, vi kommer til å følge denne saken videre, men først må Nissan få formulere seg på nytt.

Flott artikkel Snorre, og det er bra at du tok med dette med hva slags signaler man sender ut med feilformuleringer etc.
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:53
Jeg kan skjønne at de ikke vil garantere 80% kapasitet til storbrukere, som kjører 300km hver dag med bilen. Men det må være fullt mulig å estimere ett "normalbruk = 80% etter 5 år" ja.




Det er jo bare å legge inn 8 år eller 150000 kilometer som betingelser.... Det er jo det som er vanlig mhp garantier.

RogerB

Jeg kommer til å kjøre 120km hver dag, er dette storbruker?
Hva er så "normen" man skal kjøre etter for å være dekket av garantien ???

Jeg kommer til å kjøpe større kabel i tillegg til den som følger med for å korte ned tiden ved enkelte anledninger. Men samme hva Nissan sier så lenge kladden som følger med er CE merket har de ansvar for at KLADDEN fungerer. Om jeg har huset mitt i henhold til NEK 400 kan de bare drite i, det er mitt ansvar som huseier.

Jeg lukter at de ønsker å selge så mye som mulig av hjemme kladden, OG DET KOMMER IKKE PÅ TALE!!!
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Rilum

Sitat fra: RogerB på onsdag 26. oktober 2011, klokken 22:11
Jeg kommer til å kjøre 120km hver dag, er dette storbruker?
Hva er så "normen" man skal kjøre etter for å være dekket av garantien ???

Garantien er 5 år eller 100.000km avhengi av hva som inntreffer først.
Om de skal treffe likt så blir det da 20.000km pr år, noe som gir et snitt på ca 55km pr dag, eller ca 83km pr arbeidsdag.

Så er nok redd du er over i "storbruker" kategorien ja.

Helt enig om at "hjemmeladern" til 16.000 er totalt uaktuelt.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Kallagtunet

Sitat fra: ElRey på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:24
Jeg lurer på hvor mange versjoner vi etterhvert får av denne "kundeinformasjonen". Håper neste versjon har vesentlig forbedring og klart språk.

Jeg synes nå at språket var veldig klart jeg for min del, det jeg ikke kan akseptere er innholdet.... At man lanserer ett produkt man ikke har tro nok på til å gi det en fornuftig garanti. Hvis de reformulerer opp, ned og i mente men hvis innholdet er det samme så er vel min innstilling den samme.

Vi beholder den bilen vi har og venter med elbil til ett produkt er kommet på markedet som er ferdigutviklet.

Go-carter

Sitat fra: RogerB på onsdag 26. oktober 2011, klokken 22:11
Jeg kommer til å kjøre 120km hver dag, er dette storbruker?
Hva er så "normen" man skal kjøre etter for å være dekket av garantien ???

Jeg har flist av snart 13.000 på under 5mnd med Think'en, så det baller fort på seg...  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

daggad

#134
Sitat
Vi beholder den bilen vi har og venter med elbil til ett produkt er kommet på markedet som er ferdigutviklet.

Ferdigutviklet !?
Det tror jeg ikke du får oppleve i vår levetid !  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA