Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Leif

Hvis en frykter brann eller andre problemer er installasjon av ladekurs på 16A kurs (2x2,5 mm) med jordfeilbryter ett minimum.

Ser også at det skrives at Nissans innebygde lader er mindre effektiv enn en ekstern montert lader.
Hvis man med effektivitet mener ladetid er jeg enig, hvis man mener energieffektivitet må dette forklares nærmere?
Nissan Leaf - 2011

Aspiranten

For min del har jeg egentlig kommet dithen at jeg er klar til å kansellere bestillingen min nå.

1.: Jeg har mistet all tillit til batteriet, og ser for meg å måtte selge bilen med gigantisk tap etter 5 år pga. elendig batteriteknologi. Selv om vi får 5 års garanti så viser dette hvor lite tiltro Nissan selv har til egen teknologi...

2.: Jeg bestemte meg for å kjøpe Leaf når den ble annonsert til 255,000. Kontrakten endte opp på 278 + 10 i dekk. Dersom det kommer en lader på 15,000,- oppå der igjen, så kan Nissan ryke og reise. Da snakker vi over 50,000,- mer enn annonsert pris. Og det uten at jeg egentlig sitter igjen med noe ekstraverdi utover hva man saktens bør forvente av en bil solgt i Norge til annonsert pris. Altså var markedsførte pris bare bedrageri og spill for galleriet.

Skoda utvikler en elektrisk stasjonsvogn. Mercedes er godt igang med sine elbiler. Volvo har allerede startet produksjonen av C30 electric. The list goes on... Jeg føler ingen behov for å være desperat akkurat nå. =)
Nissan Leaf

Leif

Ett liten kommentar til hjemmelading og brannfare.

Jeg vil heller stole på Nissans innebygde lader, enn en lokal produsert lader som håndterer betydelig høyere effekt.
Valg av ekstern/ internlader er vel kun et valg om ladetid.

Nissan Leaf - 2011

Kallagtunet

Sitat fra: sentrum på onsdag 26. oktober 2011, klokken 18:07
Hvis en frykter brann eller andre problemer er installasjon av ladekurs på 16A kurs (2x2,5 mm) med jordfeilbryter ett minimum.

Ser også at det skrives at Nissans innebygde lader er mindre effektiv enn en ekstern montert lader.
Hvis man med effektivitet mener ladetid er jeg enig, hvis man mener energieffektivitet må dette forklares nærmere?


Slik jeg forstår det så har laderen i Leafen ett vist egenforbruk på noen hundre watt per time. Lader en lenger så går det fler watt til dette og en får en mindre lade effektivitet.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 18:14
Slik jeg forstår det så har laderen i Leafen ett vist egenforbruk på noen hundre watt per time. Lader en lenger så går det fler watt til dette og en får en mindre lade effektivitet.

Ja, etter hva jeg skjønner er både lader og inverter vannavkjølt. Om kjølingen f.eks bruker 100W vil en med 10A lading (2300W) bruke 4.3% til kjøling mens en med 16A lading (3680W) bruker 2.7% til kjøling. Lading av 20kWh ved 10A vil ta 9.1 timer og dermed 910Wh til kjøling, ved 16A er tiden 5.6 timer og 560Wh til kjøling, en forskjell på en kvart kWh pr. lading.

Dette er da kun et regneeksempel, jeg vet ikke hva tallene egentlig er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2011, klokken 18:24
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. oktober 2011, klokken 18:14
Slik jeg forstår det så har laderen i Leafen ett vist egenforbruk på noen hundre watt per time. Lader en lenger så går det fler watt til dette og en får en mindre lade effektivitet.

Ja, etter hva jeg skjønner er både lader og inverter vannavkjølt. Om kjølingen f.eks bruker 100W vil en med 10A lading (2300W) bruke 4.3% til kjøling mens en med 16A lading (3680W) bruker 2.7% til kjøling. Lading av 20kWh ved 10A vil ta 9.1 timer og dermed 910Wh til kjøling, ved 16A er tiden 5.6 timer og 560Wh til kjøling, en forskjell på en kvart kWh pr. lading.

Dette er da kun et regneeksempel, jeg vet ikke hva tallene egentlig er.

Jepp, det er diverse beregninger av dette på US forumet for de som er interessert. Jeg har heller ikke tallene men tror det var 3 - 300 watt.

dissern

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 26. oktober 2011, klokken 18:13
For min del har jeg egentlig kommet dithen at jeg er klar til å kansellere bestillingen min nå.

1.: Jeg har mistet all tillit til batteriet, og ser for meg å måtte selge bilen med gigantisk tap etter 5 år pga. elendig batteriteknologi. Selv om vi får 5 års garanti så viser dette hvor lite tiltro Nissan selv har til egen teknologi...

2.: Jeg bestemte meg for å kjøpe Leaf når den ble annonsert til 255,000. Kontrakten endte opp på 278 + 10 i dekk. Dersom det kommer en lader på 15,000,- oppå der igjen, så kan Nissan ryke og reise. Da snakker vi over 50,000,- mer enn annonsert pris. Og det uten at jeg egentlig sitter igjen med noe ekstraverdi utover hva man saktens bør forvente av en bil solgt i Norge til annonsert pris. Altså var markedsførte pris bare bedrageri og spill for galleriet.

Skoda utvikler en elektrisk stasjonsvogn. Mercedes er godt igang med sine elbiler. Volvo har allerede startet produksjonen av C30 electric. The list goes on... Jeg føler ingen behov for å være desperat akkurat nå. =)

Har du signert kontrakt? Hvis ja, hvordan har du tenkte å komme deg ut av denne bindende avtalen?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Leif

Dette må da avregnes mot effektforbruket på ekstern lader. Vet ikke om dette  forbruket er kjent, men det er garantert ikke 0.
Nissan Leaf - 2011

Kallagtunet

Sitat fra: sentrum på onsdag 26. oktober 2011, klokken 18:46
Dette må da avregnes mot effektforbruket på ekstern lader. Vet ikke om dette  forbruket er kjent, men det er garantert ikke 0.


Er den fastmonterte 16 ampere boksen faktisk en ekstern lader? Jeg trodde det var en dings som kommuniserer med laderen i Leafen og sier at det er greit at den kan lade med full peis, dvs 16 ampere? Laderen trodde jeg uansett satt i bilen bortsett fra ved hurtigladingen der en kobler seg direkte på batteriet.

Kallagtunet

Sitat fra: dissern på onsdag 26. oktober 2011, klokken 18:43
Har du signert kontrakt? Hvis ja, hvordan har du tenkte å komme deg ut av denne bindende avtalen?

Vesentlig mangel eller vesentlig endrede forutsetninger enn det som ble opplyst ved inngåelse av kontrakt er gyldig grunn til å heve ett kjøp etter det jeg forstår, men dette er det sikkert andre som kan mer om.

Aspiranten

Kallag:

Jepp, kommer til å kjøre det opp mot forbrukerrådet ift. endrede vilkår (manglende garanti og lademuligheter).

Det står skrevet rundt dette med kontraktbrudd i kontraktens punkter også. Det er ikke noe stress å kansellere kontrakten, spesielt ikke når Nissan har gravd sin egen grav med dette dokumentet.
Nissan Leaf

mariowing

Sitat fra: daggad på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:55
Nissan sier at på grunn av den lave kapasiteten i den 10A kladden som følger med så kan man ikke varme bilen og lade samtidig.
Ok, greit nok, men kan man da lade bilen for eks fra kl 22:00 til 07:00 og så varme bilen for eks fra 07:01 til 07:55 ?
Og da alt dette automatisk.

Det fungerer slik at man kan angi når man vil avslutte landingen og da finner bilen selv ut når den må starte for å bli fulladet til dette tidspunktet. Videre kan man angi når man skal reise hjemmefra og bilen finner selv når den må starte oppvarmingen for å få passe temperatur. Så setter du slutt tiden for ladingen til 07:00 og avreise til kl 08:00 så fungerer nok 10A helt strålende til å både få fullladet batteri og varm kupe.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

snurre100

Den eksterne boksen er ingen lader.Den sender et signal til laderen i bilen og forteller den hvor mye strøm den kan dra.Det er også noen overvåkingsdingser i den eksterne boksen.
Venter på Kia E Niro

Saxo

#118
Sitat fra: el-snorre på onsdag 26. oktober 2011, klokken 15:10
Nissan har kommet med følgende formulering basert på informasjonen:
"- Vi har fått tilbakemelding på formuleringen i kundeinformasjonen til Nissan Leaf kjøpere, hvor det stilles spørsmål ved formuleringen rundt lading og batterigaranti.  Det kan her være formuleringer som er uheldig, og vi finner det nå naturlig å gå gjennom dokumentet med tanke på en klarere og korrekt tekst", sier Marina Maneas Bakkum i Nissan.


Dette er et midlertidig svar og Elbilforeningen følger opp saken.

Flott at du og andre medlemmer har engasjert dere her. Jeg er vel den eneste som har signert dette skrivet som i all hast ikke ble lest i sin helhet før jeg satt i godstolen hjemme... Bilen hentes når Nissan gir en troverdig garanti på batteripakken.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

snurre100

Du skal ha stor takk Saxo for at du startet denne tråden.Ellers hadde vel jeg også gått i fella.
Venter på Kia E Niro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA