Hovedmeny

Car-net

Startet av Bosun, tirsdag 20. mars 2018, klokken 19:02

« forrige - neste »

Roy e-Nordmann

Noen som vet hvordan slukkingen av 3G nettet vil slå ut for funksjonaliteten til Car-net?
https://www.digi.no/artikler/slukker-halve-3g-nettet-til-neste-ar/439795
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

Amatøren

Har kontaktet Møller angående det og første svaret var mer "God dag mann - Økseskaft" enn kunnskap om Car-Net sin tekniske løsning/oppbygging.  :o

Derfor purret jeg opp for nytt svar........ >:(
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DCDriver

Amatøren

Ja, det skal jeg.

Fått noen svar og gikk til slutt via selger da jeg ikke fikk direkte svar på mitt konkrete spørsmål.

Skulle tro det var politiker som svarte og ikke ville svare direkte.

Når jeg sitter på PC skal jeg klippe og lime inn historien. Selgeren som solgte oss elbilene har "trykket" på ytterligere.

For tungvint å klippe og lime inn med telefonen.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

1Ampera

Slik er Møller!

Vår Car-net har ikke fungert de siste 8 mnd. Fikk aldri tilbakemelding fra support.
I dag er en merkedag, endelig kvitt vår VW E-up!
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Amatøren

Så langt:

Sitat fra: Amatøren
Hei.

Det er nå kommet frem at Telenor kommer til å slå av 3G utenfor byer om kort tid. Dette vil skape problemer for en del biler som har kun 3G modul for kommunikasjon.

Står om mer enn bare 3G hovedsaken er fastelefon, men 3G nevnes der.
https://www.dagbladet.no/nyheter/telenor-kvitter-seg-med-fasttelefonen/69894338

Hvordan er det med våre biler (e-up! EK..... og e-Golf EK.....)?

Jeg tenker da både på Car-Net og på eCall (SOS/Emergency oppkall).

Skulle samarbeidspartneren til Vodafone (som jeg har forstått er de som leverer telemoduler til Volkswagen og Audi) være Telia så vil det ikke være problem foreløpig hvis det kun er 3G moduler i Audi og Volkswagen, men man skal ikke se bort fra at Telia også vil kutte driftskostnader ved å droppe 3G på sikt når flest ønsker 4G/LTE på grunn av datahastighet og kvalitet på tale. Det er jo en utvikling som nå også går fort mot 5G.

Artikkelen jeg linket til om Vodafone så er det nevnt at Audi er første ut med 4G/LTE i 2015. Ser ikke at eCall benytter seg av 4G/LTE, men synes det er rart hvis ikke kommunikasjonmodulen støtter alt over 4G/LTE.

Er det derimot 4G/LTE moduler i bilene så skal det ikke være problem så lenge både Car-Net og eCall kan benytte 4G/LTE . Vi har jo tilfeller med smarttelefoner som faktisk ikke støtter samtaler over 4G/LTE , men kun 2G/3G og 4G/LTE brukes kun til datatrafikk som nettleser og app kommunikasjon.

Ønsker dermed en redegjørelse om Car-Net og eCall fungerer over 4G/LTE. Eventuelt hvordan dere tenker en oppgradering for at tjenesten vi har betalt for vil fungere i fremtid også hvis det skulle være nødvendig.

Ser frem til å høre fra dere.

Sitat fra: Møller, Kundesenter
Takk for din henvendelse.

Telenor slår ned 3G nettet sitt langs veiene. 3 G nettet vil fortsatt være operativt i nettsteder.
Det vil si at det ikke vil påvirke e-remote . Disse tjenestene kan du kun bruke når bilen står parkert.
Navi og andre funksjoner i bilen må du ha på delt Internett med din telefon for å få brukt, og din telefon kan bruke 4 G nettet.

Ingen grunn til bekymring ennå hvert fall.

Ha en fin dag.

Tusen takk for svaret, men allikevel har dere ikke svart fullstendig.

Jeg parkerer også UTENFOR tettsteder og vil Cat-Net fungere der?

Det samme med eCall. Vil det fungere utenfor tettsteder når det ikke er 3G dekning?

Forøvrig så spurte jeg ikke om NAVI med dens tilleggsfunksjoner og deling av Internett for det vet jeg trenger egen bredbånds tilgang. Enten via deling fra mobil eller eget modem.

Hei, ja da vil den slå tilbake på 2 G nettet der det ikke er 3 G dekning.
Ja eCall vil fungere på samme linje som en mobil telefon.

Hei....

Er det slik at eCall IKKE kan gå over 4G/LTE?

Det hjelper jo ikke om det er fallback fra 3G ned til 2G når det også for enda lenger siden er vurdert nedlagt (selv om det tar tid å gjennomføre)!

Så da tar jeg det igjen:

Fungerer Car-Net og eCall der hvor det er BARE 4G/LTE dekning?

Som dere ser fra tillegg under signatur, så er jeg teknisk utdannet og søker en ren teknisk redegjørelse direkte mot spørsmålet mitt.

Hei igjen.

For og gjenta hva jeg tidligere har skrevet.

Car-Net e remote tjenestene vil fungere på 2G der det ikke er 3G dekning.

eCall har ikke noe med Car-net og gjøre.

Telenor opplyser at de vil sikre at 2G nettet er opprettholdt de steder de legger ned 3G nettet.
3G nettet legges ned 2018-2019
2G nettet legges ned 2022 (arbeidet starter)

Jeg anbefaler deg og kontakte Telenor for mer informasjon rundt dine spørmål.

Hei Xxxxxxx.  (Dette er til bilsegeren vi har kontakt med)

Nå gir jeg opp........ snart..............

Dere trenger folk som kan det tekniske i bilene.

Telenor vet da ingen ting om hva som sitter av kommunikasjonsmoduler i Volkswagen biler og hvilke nett de bruker.

Er ikke kundebahandlere/support klar over hva Car-Net brukes til?

Det er jo som gjennomgått med deg ved utlevering av bil, for styring av lading, forvarming, kjørestatistikk med mer. Brukes daglig for sjekk av status når jeg er på arbeid og klimakontroll. I tillegg forsto jeg på deg at eCall funksjonen er en funksjon i bilen og man er ikke avhengig av å ha med personlig mobil for at den funksjonaliteten skal virke. Det vil si at bilen har kommunikasjonsmodul som håndterer tale også. Kan du bekrefte dette?

Håper det ikke blir for mye mas, men det er jo et helt kurant teknisk spørsmål om dette virker der det er kun 4G/LTE nett.

Hvordan kan jeg få et konkret svar på dette?

Sitat fra: Møller, Hyggelig bilselger
Hei!

Nei , ikke gi opp helt enda :) Jeg sender den videre til hun som er sjef for kundeservice så ser vi om noen kloke hoder kan svare..

Ja, bilen har en kommunikasjonsmodul som håndterer tale også siden man kan ringe nødsentralen uten at mobilen er parret via bluetooth.

Håper du får svar i løpet av dagen :)

Tusen takk!

Nå bor jeg ikke på hytten, men der vi parkerer så er det ikke 2G/3G dekning (veldig begrenset borte på hytten 500 m unna, men kan ikke kjøre frem - sti gjennom myr, over bekk og gjennom skog), men vi fikk mobil-/bredbåndsdekning når 4G/LTE ble lansert. Gikk fint når NMT-450 eksisterte og da ICE overtok frekvensene for å bruke de på mobilt bredbånd, så hadde vi det en stund.

Det er også flere steder på veien innover fjellet hvor mobildekningen/signalet forsvant før 4G/LTE ble bygget ut. Så selv om de sier at 4G/LTE har kortere rekkevidde så har det faktisk blitt bedre dekning. Det er vel for at de har kompensert manglende rekkevidde med flere basestasjoner og dermed får dekket flere blind soner som er på 2G/3G.

Det er derfor lurer jeg på om det fungerer på kun 4G/LTE.

Så da venter jeg med spenning......

Sitat fra: 1Ampera på torsdag 14. juni 2018, klokken 22:20
I dag er en merkedag, endelig kvitt vår VW E-up!

Forøvrig ser vi meget godt fornøyd med VW biler!

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
Venter på VW e-Golf (juli 2018)
Reservert Audi e-tron
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

DCDriver

Fantastisk inkompetente og intetsigende svar fra Møller. Må være tidenes lavmål.

Amatøren

Da har det kommet svar fra vår selger hos Møller:

Sitat fra: Møller, Hyggelig bilselger
Hei

Under har jeg kopiert svaret jeg har fått , håper det er mer utfyllende.

Hei Xxxxxxx,
Jeg har forhørt meg med teknisk avdeling. Svarene fra oss i blått
Vedlagt finner du et skriv fra Telenor vedrørende 2G, 3G og 4G.

Når 3G-nettet fases ut går våre biler som benytter dette over til 2G-nettet. Datamengden disse systemene krever er relativt liten. Tester vi har utført, viser at det ikke vil være tap av funksjoner som i dag benytter 3G. For noen tjenester vil det kunne ta lenger tid.

Er ikke kundebahandlere/support klar over hva Car-Net brukes til? Det er vi selvfølgelig

Det er jo som gjennomgått med deg ved utlevering av bil, for styring av lading, forvarming, kjørestatistikk med mer. Brukes daglig for sjekk av status når jeg er på arbeid og klimakontroll. I tillegg forsto jeg på deg at eCall funksjonen er en funksjon i bilen og man er ikke avhengig av å ha med personlig mobil for at den funksjonaliteten skal virke. Det vil si at bilen har kommunikasjonsmodul som håndterer tale også. Kan du bekrefte dette? Dette kan vi bekrefte.

Hvordan er det med våre biler (e-up! EKxxxxx og e-Golf EKyyyyy)? Bilene er utstyrt med en OCU-enhet som har 3G.

Jeg tenker da både på Car-Net og på eCall (SOS/Emergency oppkall). Når 3G-nettet slukkes vil 2G-nettet benyttes. Car-Net og eCall vil fungere på 2G.

Skulle samarbeidspartneren til Vodafone (som jeg har forstått er de som leverer telemoduler til Volkswagen og Audi) være Telia så vil det ikke være problem foreløpig hvis det kun er 3G moduler i Audi og Volkswagen, men man skal ikke se bort fra at Telia også vil kutte driftskostnader ved å droppe 3G på sikt når flest ønsker 4G/LTE på grunn av datahastighet og kvalitet på tale. Det er jo en utvikling som nå også går fort mot 5G. OCU enheten i bilen bruker Telenor eller Telia avhengig av hvilken leverandør som har best dekning i det område man er i. Hvis Vodafone/Telia dropper 3G vil det være fallback på 2G.

Jeg parkerer også UTENFOR tettsteder og vil Cat-Net fungere der? Legger ved linken til Telenor sitt dekningskart https://www.telenor.no/privat/dekning/?gclid=EAIaIQobChMI5qfA9OfV2wIVCMayCh2-FAm8EAAYASAAEgJ9yfD_BwE&s_kwcid=AL!285!3!232563554769!e!!g!!telenor%20dekningskart&ef_id=VNIxEAAAANqxPqkA:20180615135012:s#map

Det samme med eCall. Vil det fungere utenfor tettsteder når det ikke er 3G dekning? Når 3G-nettet slukkes vil 2G nettet benyttes. eCall vil fungere på 2G.

Er det slik at eCall IKKE kan gå over 4G/LTE? Ja
Fungerer Car-Net og eCall der hvor det er BARE 4G/LTE dekning? Nei

Ønsker dermed en redegjørelse om Car-Net og eCall fungerer over 4G/LTE.
Eventuelt hvordan dere tenker en oppgradering for at tjenesten vi har betalt for vil fungere i fremtid også hvis det skulle være nødvendig. Dette jobber Volkswagen avdelingen med mot fabrikk.

Da er det endelig fastslått at det er ikke 4G/LTE i bilene. Ikke de nyeste heller.  :-1:  >:(

I tillegg så går det frem at det er Telenor som er nettet som brukes i Norge.

Tenk om de kunne svart med et klart "NEI" med en gang om det kan bruke 4G/LTE.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
VW Caravelle 2016
Venter på VW e-Golf (juli 2018)
Reservert Audi e-tron
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Roy e-Nordmann

Godt å høre at Car-net og e-call tjenestene fortsatt vil virke over 2G når 3G nettet blir stengt ned. Da gjenstår det bare å se om spesielt Car-net blir enda tregere til å respondere på kommandoer enn det er i dag...
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

MadSilence

Sitat fra: Mobileum på fredag 23. mars 2018, klokken 10:27
Dette bildet får jeg når jeg starter appen (iPhone X):

Hvilken bil har du? årsmod? jeg får ikke opp varsler og tute osv:O Jelly :D

Mobileum

e-Golf 2018. Hvordan ser bildet ditt ut?

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amatøren

Bortsett fra at jeg har låst bilen, men ikke satt på lading etter siste tur så er det likt.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Motorwatt

Sitat fra: MadSilence på lørdag 21. juli 2018, klokken 00:19
Sitat fra: Mobileum på fredag 23. mars 2018, klokken 10:27
Dette bildet får jeg når jeg starter appen (iPhone X):

Hvilken bil har du? årsmod? jeg får ikke opp varsler og tute osv:O Jelly :D

Hos meg blinker lyset 15 ganger. Hornet vil jeg ikke teste før et eventuelt nabovarsel er sendt ut. :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

2018 modell. Produsert rett før jul 2017. Utlevert januar.

Ikke testet horn, men blinklys er testet.

Android app. Kart som standard ikke satellitt bilde.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA