Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Electric vehicle record attempt for Toyota Motorsport

Startet av PerFrogn, onsdag 31. august 2011, klokken 13:05

« forrige - neste »

Sonus

Ble vel litt mer om Garanti enn reservedeler denne tråden - beklager :)

Her er det jeg fikk som svar fra forbrukerrådet angående å kjøpe en bil fra ett firma;

SitatDersom bruktbilfirmaet bare videreformidler salget (kommisjonssalg), er det
firmaet som eier bilen som er selgeren. Du har da to års reklamasjonsfrist
overfor selgeren. Du kan rette reklamasjonen mot tidligere yrkessalgsledd
(produsent/ importør/ opprinnelig selger), men kun på samme vilkår som firmaet
du kjøpte bilen av. Opprinnelig kjøper som er næringdrivende har to års
reklamasjonsrett overfor opprinnelig selger. Du har ikke bedre rettigheter enn
dette overfor opprinnelig selger. Dersom det er mer enn to år siden firmaet
kjøpte bilen av nybilselgeren, kan man således ikke firmaet (eller du)
reklamere til nybilselgeren.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 09. august 2011, klokken 19:05
Jeg er ingen jurist, men jeg har bedt Hans i Elbilforeningen finne ut mer om dette.

Som har sendt problemstillingen videre til oraklet i Delfi som vil svare etter beste evne.
St.Hanshaugen

RoadRunner

Sitat fra: Sonus på mandag 08. august 2011, klokken 14:01
Melhus Bil... Blant annet har de en uregistrert sort 4-seter ;)
Da har "min" bil sikkert ankommet! Den var bestilt med Zebra/AC/Blåtann-radio.

Jeg er kjempefornøyd med 2-seteren etter 3000km. Flott kjøretøy - kona sa igår at "den går godt, ja - den er sprek!", og hun har kjørt chippet Audi A6 TDI de siste årene ;).

Løp og kjøp!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hma

#18
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 09. august 2011, klokken 13:37
Ikke kjøp bil av MelhusElbil. Dette lukter skittent lang vei. Tør ikke Melhusbil AS å stå som selger, bør ikke du tørre å kjøpe.

DET ER AV AVGJØRENDE BETYDNING VED KJØP AV THINK, AT DET ER HOVEDSELSKAPET SOM STÅR SOM SELGER I KONTRAKTEN (KONTRAKTSMOTPART), INGEN ANNEN!

Lars

(Store bokstaver skal oppfattes som skriking, er det i kjukk skrift, roper jeg det enda høyere.)
Måten Melhus Bil har operert på ved salg av Think er høyst tvilsom.

Som leder av Trøndelag Elbilforening tok jeg kontakt med Melhus Bil i vår, ca april 2012, da de ennå annonserte salg av nye Thinker på Finn.no. Jeg spurte hvorfor de solgte Think fra selskapet Melhus ELbil og ikke fra sitt hovedselskap Melhus Bil.
Jeg spurte også om de ville slå Melhus ELbil konkurs etter endt garantitid.

Som svar ble jeg servert en tynn forklaring om at de ikke hadde rettigheter fra sine eiere om å selge andre merker enn Ford fra Melhus Bil. De bedyret også at de var såpass seriøse i markedet at de ikke hadde planer om å slå Melhus Elbil konkurs. Det viser seg å være ren løgn. En måned senere sendte de kunngjøring om oppløsning, se:
http://www.purehelp.no/company/announcements/melhuselbilas/989376276

Jeg har nylig blitt kjent med at en av deres kunder, som kjøpte ny Think i september 2010, har blitt avvist ved forespørsel om garantireparasjon nå i oktober 2012.

Bilen har i garantiperioden vært inne for feilretting av varmeapparatet. Varmekolben er byttet og sikringen til varmeren i PCU har røket.
I stedet for å bytte sikring i PCU, har Melhus (el)Bil flyttet varmekontakten over til uttaket for air-condition. Det vil som kjent kun gi midlertidig effekt.

Nå krever Melhus Bil kr 19'000 fra kunden for uttak av PCU og bytte av sikring, en hinsides overprising for en jobb som høyst tar 4-6 timer.

Siden feilen (defekt sikring) har oppstått innenfor garantitiden, med Melhus (el)Bil sin kjennskap, mener jeg kunden med rette kan kreve gratis feilretting og lånebil i perioden.

Noen med relevant faglig bakgrunn som kan gi kommentar til dette?

Hilsen
Håkon Markussen
Leder Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Sonus

Jeg ville undersøkt eierskapet i MelhusELbil. Om Melhusbil står som eier av MelhusELbil kan man kanskje påberope seg at de tar ansvar om virksomheten kan ansees å være videreført der.

Hvis ikke er vel dette advokatmat?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA