Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Electric vehicle record attempt for Toyota Motorsport

Startet av PerFrogn, onsdag 31. august 2011, klokken 13:05

« forrige - neste »

PerFrogn

Morn, Think'en har fått ny eier og jeg ser at forumet diskuterer når vi kan vente ny oppstart av bilproduksjonen. Men, hva med tilgang til deler til de bilene som er på veien. Det måtte finnes reservedeler på lager hos de forskjellige underleverandører da konkursen satte alt i lås. De samme underleverandørene bør vel være interessert i å kunne fortsette å produsere. Er de noen som vet når og hvordan vi igjen kan få tak i reservedeler til våre Thinker? 
vh
PerFrogn
-fortsatt heftig og begeistret kjører av demo-bil kjøpt av Think Global senvinter 2011-
Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

Sonus

Jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg snakket med MelhusBil, som er/var Think forhandler her i Trondheim, i forrige uke da jeg er interessert i å kjøpe en. Salgssjefen kunne fortelle at de har stoppet alt salg av de bilene de har på lager da de ikke klarer å skaffe deler til bilene.
Det står ca 7-8 Thinker utenfor hos (3 nye, resten biler som venter på deler, hvorav 2 er taxier) hos dem som venter på deler eller som ikke er registrert enda. Blant annet har de en uregistrert sort 4-seter ;)

El rayo

Det er fremdeles mulig å få deler til den forrige, 10 år gamle modellen. Det er nok bare et tidsspørsmål før verkstedene finner ut at de må "hoppe over" det konkursrammede leddet i delekjeden, Think Global.

Se underleverandører på http://www.autonews.com/assets/PDF/CA59165127.PDF
(Dokumentet er for stort til at det kan legges inn direkte.)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Morbus_76

Sitat fra: Sonus på mandag 08. august 2011, klokken 14:01
Blant annet har de en uregistrert sort 4-seter ;)

Den er vår  ;D venter på å få den registrert. Snakket med selgeren i dag og de er positive til de nye eierne hos Think og mener deletilgang vil bli bedre, ønsket er å bygge opp lokalt delelager.

Jostein
Melhus
Hvit Leaf (levert 12/12/11)

Lars C. Krogenæs

Flott dere er optimister. Jeg er dessverre litt mer pessimistisk. På den gamle bilen befant delene seg i Norge, samt at vi fikk et betydelig antall USA-biler hvor mange ble benyttet som delebiler. På den nye (2008-) befinner delene seg i utlandet, uten at vi har noen oversikt over tilgang. Er det spesialdeler som ikke finnes, skal det mye til før noen setter i gang produksjon av en bitteliten kompleterings-serie.

Det blir også et stort problem med biler og garanti fra forhandler/Think.  >:( Vi får avklart mer om dette i løpet av uken).

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

MortenT

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 09. august 2011, klokken 00:43
Det blir også et stort problem med biler og garanti fra forhandler/Think.  >:( Vi får avklart mer om dette i løpet av uken).

Lars

I teorien er dette svært uproblematisk da vi kan bare dunke selgeren i hodet med forbrukerkjøpsloven, "garantiene" som var gitt fra Think er muligens gått fløyten, men så lenge Think'en ikke er kjøpt direkte fra Think Global, men fra forhandler, så kan de ikke løpe fra ansvaret sitt ihht forbrukerkjøpsloven, uansett konkurs eller ikke...
Forutsetter selvsagt at Think'en er kjøpt privat og ikke til firma!

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html
Blant annet: §18a, 3. ledd:
"En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven her, jf. § 3 første ledd."
Således kan aldri garantien være dårligere enn loven - bare bedre"
Og sannsynligvis denne §35:
"Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren."
Selger kan ikke komme med at nå er Think konkurs og jeg får ikke dekket eller populært "godkjent" reklamasjonen blablabla - ikke vårt problem.
Kan ikke bilen utbedres - kan det komme på tale prisavslag.
Men det er teorien - hvordan forhandlerne vil håndtere dette framover blir spennende.
Uansett, så kommer de ikke unna ansvaret på samme måte som visse andre har gjort det...

Morten

Lars C. Krogenæs

I teorien er det enkelt :). I finjussen og praksis er det noe annet >:(

Som sagt kommer det nok mer info i løpet av uken.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Morbus_76



Her i Trondheim er MelhusBil forhandler av Think, og bilen står utstilt i deres lokale, men når kontrakt skal skrives er denne mellom kjøper og MelhusElbil. Selgeren forklarte at dette dreier seg om en praktisk organisering og et krav fra Ford, og ikke en mulighet for å slippe unna eventuelle garantikrav. De var forhandler og tok ansvar ved garantikrav og reparasjon.


Hvordan er det med fabrikken i Indiana, konkursen gjaldt vel Think Global og ikke TNA, de produserer vel deler til Think og kan være med å sikre tilgang til reservedeler?
Melhus
Hvit Leaf (levert 12/12/11)

Lars C. Krogenæs

Fabrikken i Elkhart lagde ingen deler. De fikk biler fra Finland, og satte inn batterier og noe annet selv.

Les merr om Elkhart produksjonen her:

http://green.autoblog.com/2010/12/16/think-city-electric-car-us-production-plant-eklhart/

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Sonus

Sitat fra: Morbus_76 på tirsdag 09. august 2011, klokken 10:01


Her i Trondheim er MelhusBil forhandler av Think, og bilen står utstilt i deres lokale, men når kontrakt skal skrives er denne mellom kjøper og MelhusElbil. Selgeren forklarte at dette dreier seg om en praktisk organisering og et krav fra Ford, og ikke en mulighet for å slippe unna eventuelle garantikrav. De var forhandler og tok ansvar ved garantikrav og reparasjon.


Hvordan er det med fabrikken i Indiana, konkursen gjaldt vel Think Global og ikke TNA, de produserer vel deler til Think og kan være med å sikre tilgang til reservedeler?

Jeg ville lev være skeptisk til å kjøpe fra MelhusELbil. Fryktelig enkelt for dem å la dette firma gå konkurs og dermed være kvitt "problemene" dessverre. Skal jeg kjøpe av dem vil jeg kreve å få handle med melhusBil, uten EL

Lars C. Krogenæs

#10
Ikke kjøp bil av MelhusElbil. Dette lukter skittent lang vei. Tør ikke Melhusbil AS å stå som selger, bør ikke du tørre å kjøpe.

DET ER AV AVGJØRENDE BETYDNING VED KJØP AV THINK, AT DET ER HOVEDSELSKAPET SOM STÅR SOM SELGER I KONTRAKTEN (KONTRAKTSMOTPART), INGEN ANNEN!

Lars

(Store bokstaver skal oppfattes som skriking, er det i kjukk skrift, roper jeg det enda høyere.)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

#11
Norsk Elbilforening jobber med å avklare rettigheter Think eiere har i forhold til reklamasjonsrett, garanti osv.

De som har kjøpt bil av Røhne-Selmer på Skøyen, og noen av dem som har kjøpt Think i Sandvika har Think Global AS som kontraktsmotpart, ikke RS. Dermed er det muligens en fare for at de står der uten rettigheter.

Se elbil.no for mer info:
http://www.elbil.no/elbiler/429-uklarheter-om-think-garanti

Skal noen kjøpe Think nå, må man lære av historien og ikke inngå en kotrakt med "noe" som kan stå i fare for å konkurs ved en senere anledning.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Morsomt med debatt med seg selv...

Hvis du kjøper, så sørg for å ta opp lån på bilen, med pant i bilen, og betal litt kontant selv.

Da kan du rette evt. krav og mangler mot kredittgiver, i de tilfeller der selger ikke greier å stå ved sine forpliktelser.
(finansavtaleloven § 54b)
Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Sonus

#13
Vil dette også være gjeldende for de som kjøper brukte Think?

EDIT: Dette er jo isåfall et veldig viktig punkt for "de fleste" elbil kjøp da de gjerne gjøres hos mindre aktører som ofte forsvinner etter et par år

Lars C. Krogenæs

#14
Så vidt jeg kan skjønne gjelder dette alle som har kjøpt og kjøper Think av forhandler og tatt opp lån formidlet av selger med pant i bilen. Om bilen er brukt eller ny, spiller ingen rolle så lenge forbrukerkjøpsloven dekker salget.

http://forbrukerportalen.no/temaer/kredittkjop/viewNG?section=all#

Her har vi dermed en mulig viktig løsning for mange av de som har kjøpt bil direkte av Think.

Jeg er ingen jurist, men jeg har bedt Hans i Elbilforeningen finne ut mer om dette.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA