Ladehastighet på hurtiglader med 40 Kwh batteri

Startet av Reodor, fredag 16. mars 2018, klokken 07:55

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: ProsjektX på mandag 02. april 2018, klokken 13:40
Greia er rett og slett at Nissan har driti seg ut!

Ja, så enkelt er det. Det verste slik jeg ser det er at nå gir Nissan vann på mølla til alle elbilhaterne og trollene og uvitende journalister som kommer til å rakke ned elbiler generelt og ikke bare Nissan sin ene mislykkede modell...

med forbannet hilsen
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sylwester

Sitat fra: Bjoris på søndag 01. april 2018, klokken 08:43
Sylvester, ble det ikke vel teoretisk det der? Du må jo ha hurtigladestasjoner for hver 100 meter om du skal kunne kjøre slik. Forstår at Bjørn mener det blir ekstra mye varme hvis en lader under 10%.

Jeg har ikke testet dette selv, men hvor mye er det snakk om? Jeg ser jo ikke helt at det skal være nødvendig å kjøre den så lavt, men selvsagt vil det av og til passe bra.

Er det så voldsomt så er det rart Nissan ikke har gjort som Tesla og latt bilen lade saktere opp til 10%... Hvis dette er ett så stort problem kan det kanskje være smart å lade sakte på 7 kWh opp til 10% da om en gidder å bytte om på laderene... For de fleste av oss blir det jo sjelden en kjører den under 10%, men det virker som Nissan har valgt å legge mye buffer i bunnen også så kanske det henger sammen med at hurtiglading på lav SOC ikke er ideelt... Det kan isåfall løses på mye smartere måte enn Nissan har gjort det!!

Den nye leafen skulle kunne lade 29kWh mellom hurtigladerne som betyr at du plukker en ladestasjon som er så nære mål som mulig, men som ikke er lengre unna enn 18 mil. Hvis det viser seg å være 15 så betyr det at du kan stoppe på 75%. Siden du må ha 20% i bunn så betyr det at du kun har 24kWh som betyr at du må lade til 80%. Nå la oss si at du måtte ha 18 mil. Vel da må du lade til 85%. Ladehastigheten fra 80-85% er mye lavere enn 22kW. Ergo så må du kjøre kortere etapper og lade oftere. Siden du skjeldent finner en ladestasjon akkurat 15 mil unna så blir forskjellen mellom 40kWh og 30kWh muligens enda mindre enn 13%. I dette eksempelet brukte jeg 160Wh/km, men resultatet er jo det samme med høyere/mindre forbruk. Du må stoppe oftere siden du har 10% du ikke kan bruke på denne bilen, men du kan bruke på andre biler.

Tenk på hvilke konekvenser flyttingen av LBW, dvs. workarounden,  har.

• Hvis WLTP f.eks. hadde kun målt frem til det ville rekkevidden blitt mye kortere, men det gjør de ikke. Ergo så er den på 100% av rekkevidden frem til bilen stopper. Ergo ingen konsekvenser på det tallet kundene får oppgitt i annonsen.
  • For annonsene betyr det derimot at de kan oppgi at hurtigladingen går mye raskere, siden du lader 24kWh raskere enn 27kWh. Når du leser "LBW til 80% på 45 minutter" så tenker du ikke 32kW i snitt? For meg så hørtes det utrolig bra. Omtrent like raskt som min 24kWh skulle klare.
  • De som ikke lader under LBW vil merke mindre til temperaturproblemet, men må muligens lade over 80%. Annonsen sier ingenting om 80-100%, men det pleier å ta 30-60minutter alene. Dette er noe kundene lærer seg. Nissan har ikke lovet høy hastighet over 80% og kan derfor ikke klandres.
  • Mange vil kompensere ved lade over 80%. Dette er til bry for andre som venter på lading.
Det de ikke regnet med var at de som kan Leaf, både 24kWh og 30kWh, merket dette ganske fort. Mens kundene som kjøper en 40kWh ikke har noe å sammenlikne med så klarte altså Jonathan Porterfield å vise at 30kWh Leaf og 27KWh Ioniq klarer langtur bedre enn nye Leaf. Dette er på vinteren. Jeg gruer meg virkelig mest til langturene når batteriet starter på 25 grader og ikke 12. 

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Sett på FB gruppe av Leaf eiere i Danmark.

"Det er deilig å være 40-Leaf i Norge"

I Danmark er det mye motorveg, og finner en danske på å bruke en 40 Leaf til annet en City-bil, så er det toast før første ladestopp. Med fartsgrense opp til 120 km/t, så blir det fort godt over 30 grader i batteriet, og de får redusert ladeeffekt etter en timer kjøring og 12 mil.
Det er nok bare Nissan som vet hva de har tenkt på. Jeg forstår det ikke, annet enn at en 40-Leaf vil skuffe meg på lang tur.
Ut over det, flott bil!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Jeg vet det eksisterer en aktiv tråd for Nissan Evalia, men siden dette handler om ladehastighet tar jeg sjansen her:

Kan man regne med at den nye Evalia 40kWt unngår dette problemet med redusert ladehastighet? Altså at kjøleordningen Nissan har lagt inn i den nye Evaliaen klarer å holde temperaturen nede..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Bjoris

Sitat fra: leafnor på mandag 02. april 2018, klokken 16:17

I Danmark er det mye motorveg, og finner en danske på å bruke en 40 Leaf til annet en City-bil, så er det toast før første ladestopp. Med fartsgrense opp til 120 km/t, så blir det fort godt over 30 grader i batteriet, og de får redusert ladeeffekt etter en timer kjøring og 12 mil.
Det er nok bare Nissan som vet hva de har tenkt på. Jeg forstår det ikke, annet enn at en 40-Leaf vil skuffe meg på lang tur.
Ut over det, flott bil!

Det at Nissan trapper av allerede på 30 grader virker rart, men jeg antar det har med store tempforskjeller i forskjellige deler av batteriet samt at en skal slippe at denne avtrappingen skjer endra bråere enn nå, dvs at hvis du får ladet full pupp til f.eks 40 grader så må ladingen nesten stoppe etter det for å unngå at den går over 50...

Jeg tror løsningen i Norge enkelt kunne vært at den tillot noe høyere temperatur før nedtrappingen startet, men jeg antar at dette skaper utfordringer i svært varmt klima...

leafnor

Som bl.a Bjørn Nyland viste til i sin video fra 1000km test, så er det batteriets indre motstand som varmer.
Og effekten som avgis som varme i batteriet er kvadratisk med strømstyrken det lades på.
Derfor er det egentlig genialt å trappe ned effekt lineært fra f.eks 30. Når de har halvert effekten inn er den indre oppvarmingen "bare" 1/4 som ved f.eks 22kW lading som dukker opp ved omtrent 46 grader. I tillegg reduseres den indre motstanden med økt temperatur som også er til hjelp.

Slik blir det at 44kW varmer 4 ganger mere enn 22kW, som "bare" lader halvparten så fort. 
En trenger dobbelt så lang tid å lade på 22 som 44, men siden det varmer 1/4 så kan 22 kW tillates som start av ladeeffekt på langt høyere temperatur, og ende på tilnærmet samme sluttemperatur som lading på 44kW.
30 minutter lading på 44 kW fra 30 grader varmer 16 grader til 46 i batteriet. En har fått inn 22 kWt.
60 minutter lading på 22 kW fra 46 grader varmer 16/4=>4 til 50 i batteriet. En har fått inn 22 kWt.

Nissan har gjort en genistrek i måten å holde temperaturen under 52, men plagsom måte for brukeren de få gangene en treffer på dette.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Løve

Sitat fra: leafnor på mandag 02. april 2018, klokken 16:17

Ut over det, flott bil!

Fartsgrense opp til 130km/t faktisk i Danmark. :)

Bjoris

Sitat fra: leafnor på mandag 02. april 2018, klokken 23:42
Som bl.a Bjørn Nyland viste til i sin video fra 1000km test, så er det batteriets indre motstand som varmer.
Og effekten som avgis som varme i batteriet er kvadratisk med strømstyrken det lades på.
Derfor er det egentlig genialt å trappe ned effekt lineært fra f.eks 30. Når de har halvert effekten inn er den indre oppvarmingen "bare" 1/4 som ved f.eks 22kW lading som dukker opp ved omtrent 46 grader. I tillegg reduseres den indre motstanden med økt temperatur som også er til hjelp.

Slik blir det at 44kW varmer 4 ganger mere enn 22kW, som "bare" lader halvparten så fort. 
En trenger dobbelt så lang tid å lade på 22 som 44, men siden det varmer 1/4 så kan 22 kW tillates som start av ladeeffekt på langt høyere temperatur, og ende på tilnærmet samme sluttemperatur som lading på 44kW.
30 minutter lading på 44 kW fra 30 grader varmer 16 grader til 46 i batteriet. En har fått inn 22 kWt.
60 minutter lading på 22 kW fra 46 grader varmer 16/4=>4 til 50 i batteriet. En har fått inn 22 kWt.

Nissan har gjort en genistrek i måten å holde temperaturen under 52, men plagsom måte for brukeren de få gangene en treffer på dette.

Savnet det litt på denne turen i 2016 med vår Leaf30. Dette føltes ikke bra og jeg visst jo at vi holdt på å ta livet av batteriet, men hva skulle vi gjøre? Vi vurderte seriøst å legge oss inn på hotell når vi var litt over halveis. Vi kjørte her fra Oslo til Lillehammer med 2 timers pause der før vi kjørte over Hardangervidda til Seljestad. Vi var underveis i 15 timer!

Det kjiipe var at batteritempen aldri kom ned igjen. Det var ikke spesielt varmt, men en fin sommerdag var det og bilen var full-lastet. Husker jeg da hadde en teori om å lade ofte, men ikke så mye slik som Bjørn gjorde, men på 40en så har du iallefall mulighet til å ta i mot mer strøm selv om det tar noe tid slik at du kan få ett skikkelig strekk til neste lading.

Vel, vel. Vi er nå hjemme fra påskefjellet med Leafen og er strålende fornøyd med bilen. Forbruket er lavt og behovet for hurtiglading er null, nesten litt irriterende nå som alle har så mange tall å vise til ved hurtiglading og jeg bare har hatt behov for en hurtiglading sålangt:)

Vi kom hjem i dag med 43% etter å ha kjørt 155 km, altså 270 km som total estimert rekkevidde. Nå er de 2 første milene ned 600 høydemeter, men hyggelig forbruk blir det uansett. Når 17 tommerene nå snart kommer på så går forbruket noe opp så disse er ikke ideele sånn sett, men jeg tror bilen blir veldig god å kjøre med disse da jeg syns den er litt upresis med vinterdekkene slik Leaf er, men den nye er milevis bedre enn den gml, men fortsatt litt for vag for min del så spent på sommerdekkene der.

Jansen

Sitat fra: meitran på søndag 01. april 2018, klokken 10:15
Hvis dette er løsningen deres blir det vel neppe gjort noe fra deres side...

Dette er hva som står i Instruksjonsboken.[attachment id=0 msg=671263]

leafnor

Hei.

I USA har Nissan forklart dette med #rapidgate:

"The 2018 Nissan LEAF has charging safeguards to protect the battery during repeated fast charging sessions in a short period of time. While the safeguards may increase charging times after multiple fast charging sessions, they are important to maintaining battery life over an extended time period."

Leaf 2019/Jan 42.000 km

SveinE

Synes det er rart at Nissan har laget en bil som blir markedsført for motorvei (ProPilot og hurtiglading), men som de anbefaler at du ikke bruker på motorvei eller lader med fast charge. Samt lar kjøle seg ned før du lader. (manual)

hemi

grunnen til at forbrukstallene virker gunstige, er jo at bilen har 8-10-12% feilvisning på vinterhjul

til

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. april 2018, klokken 22:43
grunnen til at forbrukstallene virker gunstige, er jo at bilen har 8-10-12% feilvisning på vinterhjul

Kjøre computer viser ikke feil. Testet på bilen i dag.

Speedometer: 100 km/t (cruise control)
Snitt på kjørecomputer: 93 km/t
GPS hastighet: 92 km/t

205/55 16" vinterhjul.

Bjoris

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. april 2018, klokken 22:43

Det er mindre feilvisning på 40 enn 30, 30 var det nesten 10 km, på 40 er det ca 7 km i 90 km/t, på 30 nært 10 km feilvisning. Fortsatt for mye, men ikke så ille i det minste:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA