Hjelp til å lage rekkeviddetabell Leaf 2013 (24)

Startet av jsher, fredag 16. mars 2018, klokken 07:08

« forrige - neste »

jsher

Hei

Jeg tenkte å lage en rekkeviddetabell til min Leaf (24 - 2013)

Kan noen hjelpe meg med følgende:

- Km/kWt
- Wh/km

Jeg har satt inn estimerte data fra egen kjørelengde nå på vinteren:

Hastighet   Km/kWt
50   6,8
60   5,9
70   5
80   4,1
90   3,2
100   3
110   2,8
120   2,6


Hva er formelen for å regne ut Wh/km ?

Hastighet   Wh/km
50   
60   
70   
80   
90   
100   
110   
120   


Limodriver

Jeg tolker 6,8 i 50 km/t å væer 6,8 km/kwh. Dette gir kwh = 1 / 6,8 km som tilsvarer 0,147 kwh/km. For 120 km/t er tilsvarende tall (1/2,6) 0,38 kwh/km.  Osv

jsher

Nå har jeg laget en rekkeviddekalkulator i Excel til Leaf 24:

[attachment id=0 msg=666765]

Tast inn utetemperatur og maks gids på din Leaf, så kalkuleres rekkevidden.

Ser denne ut til å stemme med deres erfaring av rekkevidde?

(Den tar ikke høyde for høydemeter)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jsher


leafnor

Kanskje den kalkulerer vell mye forbruk under null, for får min å gå under regnearket med 5-10% jeg forvarmer og kjører fornuftig varmeforbruk.
Bortsett fra det, så virker det å være greie verdier.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jsher

Mener du at forbruket blir for høyt i minusgrader, så du har lengre rekkevidde eller at forbruket er for lavt så du har kortere rekkevidde?

Jeg har satt inn et antatt rekkeviddetap på 1.5% per grad.

(Den vil da legge til 1.5% på rekkevidden per grad over 20grader, så da må må den stoppes på et eller annet punkt. Noen som vet hva "ideel" temperatur er for maks rekkevidde? Er det noe rekkeviddetap om temperaturen er for høy?)

leafnor

Jeg kjører lengre enn hva regnearket oppgir. Men det er jo så mange andre ting son spiller inn.
Erfarer at på saltlakeføre omkring null er forbruket større enn på tørr veg i -10 grader.
Også et par ganger vi har kjørt E6 til Oslo i 25+ temp ble forbruket på 1,2 kWt/mil. Snittfart knapt over 70. Det avviker omlag 20% på regnearket.  Å ta inn alle mulige variabler blir komplisert.
Tenker at i all hovedsak så er arket greit. Så får en lege til eller trekke fra litt alt etter "dagsformen".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Balrog

Jeg tror dette er den beste og enkleste rekkeviddeestimatoren jeg har sett hittil uten at man tar høyde for topografi. Passer godt med hva vi opplever med vår Leaf. Litt utrolig at en bil som angivelig er så aerodynamisk mister så mye rekkevidde over 70 kmt.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA