Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Hvor langt kan jeg kjøre?" for dummies

Startet av froland, mandag 29. august 2011, klokken 14:44

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Noen som har info om når Think er i gang igjen?
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Hans Håvard Kvisle

St.Hanshaugen

Elmo

Du må da i det minste ta med reklame for egne artikler i sakens anledning Hans (selvom Froland sikkert leser på elbil.no selv)  http://elbil.no/elbiler/425-tja-hva-med-elbilen-think
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

Slik som konkurransesituasjonen er for øyeblikket er det vel sannsynlig at Think ikke produserer dagens bil videre, men kommer med en ny modell. Imidlertid er det jo vesentlig usikkerhet rundt hvorvidt eierne tar de riktige avgjørelsene som kan føre Think tilbake til markedet.
En utfordring for Think er at de tradisjonelle bilprodusentene nå kaster seg over elbilmarkedet. Disse leverandørene vil nok kunne subsidiere produksjonen en tid fremover og da blir det tøft å finansiere Thinks produksjon.

I disse dager er finansmarkedene svært usikre og det kan meget vel oppstå en ny finanskrise. I så fall vil finansiering bli vanskelig for alle bilprodusenter, men spesielt for nisjeprodusenter.

For øyeblikket skal vi prise oss lykkelig for at Mitsubishi er leveringsdyktig og at Nissan ser ut til å bli leveringsdyktig etterhvert.

Skulle det vise seg at de tradisjonelle leverandørene igjen mister interessen for elbiler (f.eks. hvis de selger mindre enn 50.000 biler i året) så er nok tiden for nisjeleverandørene tilbake. Som elbilentusiast håper jeg at de tradisjonelle billeverandørene kan hente det beste fra nisjeprodusentene (f.eks. lett karosseri og stort batteri) og kombinere dette med stor produksjonskapasitet. Rammebetingelsene for elbiler er imidlertid dårlige i mange land så det kan fort skje at bilprodusentene gir opp elbilproduksjon slik de gjorde rundt tusenårskiftet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

#4
SitatEn utfordring for Think er at de tradisjonelle bilprodusentene nå kaster seg over elbilmarkedet

De er ikke interessert i elbiler i det hele tatt:

"Han inrømmer at elbil pr idag ikke er noe gullegg for hverken importør eller forhandler. Marginene er små, og ettermarkedet med service og reparasjoner er ikke i nærheten av hva en mer komplisert bil med forbrenningsmotor gir.
Hverken vi eller forhandleren hadde tjent penger hvis alle bilene vi solgte var elbiler"

Sitat fra DN 3.Aug, Brask Rustad, Misubishi Norge


Elbiler er bare miljøpynt for de store, så det er som jeg skrev et annet sted. Elbilentusiaster bør jobbe for å begrense biler med forbrenningsmotorer på lang sikt, ellers kommer ingenting til å skje.

Nissan og Mitsubishi, Tyskerne, hele gjengen ønsker elbilen død og begravet  for alltid uansett hva det betyr for miljø og samfunnet ellers.

De bare pynter litt på imaget sitt, og det var det. De store har ikke våknet, de er som oljeselskaper, gir f i allt annet enn penger.  >:(

Go-carter

Om enn ikke bare begrense biler med fossilt brennstoff, så går det jo ann å øke bestanden av elbiler. Har nå selv konvertert to over til elbilismen, og jo fler jo bedre? ;)

Forøvrig så tviler jeg sterkt på at det noensinne blir produsert noen flere Think City av denne typen... Tar jo LANG tid å få på plass det nye firmaet, ikke minst kapital til å drive det... Så går jo den dispensasjonen ut snart også...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Jeg synes det er helt legitimt å jobbe for å begrave biler med forbrenningsmotorer
utfra hensyn til støyforurensning, samt lav virkningsgrad og dermed sløsing med
energi.

De utnytter bare 18-20% av energien i drivstoffet, og det får de ikke gjort noe med.

Det med å jobbe for å øke antall elbiler er greit, men fabrikantene vil ikke. De er ikke interessert i elbiler annet enn for å se litt bedre ut på miljø.

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på søndag 07. august 2011, klokken 20:13
SitatEn utfordring for Think er at de tradisjonelle bilprodusentene nå kaster seg over elbilmarkedet

De er ikke interessert i elbiler i det hele tatt:

"Han inrømmer at elbil pr idag ikke er noe gullegg for hverken importør eller forhandler. Marginene er små, og ettermarkedet med service og reparasjoner er ikke i nærheten av hva en mer komplisert bil med forbrenningsmotor gir.
Hverken vi eller forhandleren hadde tjent penger hvis alle bilene vi solgte var elbiler"

Sitat fra DN 3.Aug, Brask Rustad, Misubishi Norge


Importør og forhandler ja, men det er ikke de som bestemmer hvilke biler som skal produseres. Jeg vil tro produsenten forventer å tjene gode penger i løpet av noen få år, og vil være tidlig ute i racet.

Tesla har vil innsett noe av det samme og hopper bukk over både importør og forhandler. De kjører Apple-modellen med sine egne "stores" isteden. Det tror jeg er en smart modell for el-bil-markedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

commiesoft

#8
Enig med det siste du skrev, det har jeg også pekt på i en annen post.

Men, importør, forhandler og bilprodusenter er samme greia. 'De Store' må
han noe å tilby importører og forhandlere, og det gjør de ved å produsere
biler de kan leve av ved dyr service og reparasjoner.

Ikke nok med det, men denne teknologien innbyr til variasjon. Antall gir, girtyper, turbo, antall ventiler, antall 'hestekrefter :)' osv i det uendelige. Bare tulll.

Fuel Injection, TDI, stopp/start, allt er bare tull.

De selger 130 år gamle termodynamiske maskiner som hører hjemme på et museum.

commiesoft

Så enkelt er det. Var dere klar over at MC forhandlere der du bor ikke får lov
av enkelte av 'De Store' merkene til å selge elektriske scootere i det hele tatt?

Samme mekanisme.. Det er ikke kundene, miljøet eller samfunnet som teller, men
formuer og pengemakt.

Baltor

Sitat fra: commiesoft på søndag 07. august 2011, klokken 20:13
Nissan og Mitsubishi, Tyskerne, hele gjengen ønsker elbilen død og begravet  for alltid uansett hva det betyr for miljø og samfunnet ellers.
De bare pynter litt på imaget sitt, og det var det. De store har ikke våknet, de er som oljeselskaper, gir f i allt annet enn penger.  >:(

Alle store aksjeselskap må la muligheten for inntjening bestemme, ikke ønsket om å være miljøriktig, enig i dette. Men de store bilprodusentene har ganske sikkert oppdaget at produksjonen av hydrokarboner ikke har noen mulighet til å holde tritt med den økende etterspørselen. De vet at andre løsninger må komme. Utfordringen for dem er å time dette riktig. Et kraftig tilbakeslag i verdensøkonomien kan komme til å holde prisen på fossilt drivstoff så lav i enda noen år at det bare er et begrenset marked for elektriske biler.
Renault og andre som har satset mye vil da slite. I de fleste markeder er elektriske biler dyrere enn vanlige. Dette er noe som kjøpes når pilene peker oppover, av de som har jobb og grei økonomi.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA