Hovedmeny

Batterilokk falt av

Startet av ReneM, søndag 11. mars 2018, klokken 22:01

« forrige - neste »

ReneM

Hei,

Er det flere som har opplevd at tanklokket knak av? Jeg skulle bare lukke den og så falt den rett av. Er det en reklamasjonssak? Det var ingen press eller lignende når den ble ødelagt.

Alternativ er selvfølgelig å lime den på igjen (om det går).

Når jeg ser på feste er det tydelig en dårlig patent og jeg regner med at kulden (lokket står åpen under lading) er grunnen til at den falt av. lokket er festet med en tyn 3 cm linje på selve mekanismen.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

elektrolux

Velkjent svakhet, og da min knakk ble jeg forespeilet at bilen måtte settes på karantene og ørten nedstengninger av batteriet måtte til før mekanikker kunne nærme seg ladeporten. Grunnet alle disse sikkerhetsforskriftene regnet Møller med en pris på rundt 30 000 kr.

Dermed var det bare å brette opp armen, siden en trikker alltid skal ha andre hånden i lomma, og sette i gang selv.

Fasit ble 600 kr for nytt lokk i 2 deler byttet av undertegnede pluss lakkering.

I ettertid fant jeg ut at det er enda enklere og rimeligere å bytte kun lokket og beholde den originale indre dekselet. Med rett utformet "spade" vippes rest av knekt deksel av, og et brukt fra huggeren i riktig farge klemmes rett på plass. En 1 min. jobb.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sveander

Jeg prøvde å finne den videoen som noen la ut om bytte av lokket. Er man noenlunde fingernem så gjør man det selv. Den litt vanskeligheten er pakningen rundt strøminntaket og det var altså godt forklart i videoen. Se om du klarer å søke den opp . Vår knakk fordi parkeringsporten kom i veien .
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Ellerikke

Ellerikke ble medlem av den klubben i vinter. Jeg... vil ikke rippe opp i grunnen. Lokket ligger inne og venter på vårens temperaturer. Har trua på 2-komponent epoxy- lim
Blå e-up!

ReneM

Sitat fra: Ellerikke på mandag 12. mars 2018, klokken 16:48
Ellerikke ble medlem av den klubben i vinter. Jeg... vil ikke rippe opp i grunnen. Lokket ligger inne og venter på vårens temperaturer. Har trua på 2-komponent epoxy- lim

Tror jeg går for samme løsning :-)

Når det er sagt kan det være fornuftig at de som har lokket fortsatt på å forsterke den med epoxy. Alt tider på at det er ikke en engangs tilfelle

ReneM

Da henger lokket på plass igjen.

Limte den på med 2 konponent epoxy. Når den var ferdig tørket har jeg lagt til et lag med epoxy til for å gjøre kontaktflate litt større.

Kjørte 35 kilometer inklusiv brostein og det ser ut om det holder fint enn så lenge.

Kostnad: 99,90 kr  :+1:

elekTrond

Godt å høre det fortsatt finnes fingernemme damer og menn. :+1: :+1: Menne... er ikke noe av poenget med å bruke 150-200K på en bil (med garanti) å slippe nettopp slike "unødvendige" reparasjoner og utgifter? : )
'13 Mjau

MikkeBoomBoom

Sitat fra: elekTrond på fredag 13. april 2018, klokken 11:04
Godt å høre det fortsatt finnes fingernemme damer og menn. :+1: :+1: Menne... er ikke noe av poenget med å bruke 150-200K på en bil (med garanti) å slippe nettopp slike "unødvendige" reparasjoner og utgifter? : )

Joda, men så er det ikke alle som har garanti lengre :)

elekTrond

@Mikalv: Når ble de første solgt og registrert? Ser Elinor er en '13. Jeg innbilte meg at de eldste var fireåringer, med ett år restgaranti.
'13 Mjau

kaiat

Noen e-up'er er bruktimporterte og da er det vel kun 2 års garanti (eller var det 3?). Og noen ganger er det slik at du bruker kortere tid på å fikse det selv enn å stå og krangle med forhandler...

MikkeBoomBoom

Sitat fra: elekTrond på fredag 13. april 2018, klokken 17:39
@Mikalv: Når ble de første solgt og registrert? Ser Elinor er en '13. Jeg innbilte meg at de eldste var fireåringer, med ett år restgaranti.

Stemmer det. 5år eller 100 00km, det som inntreffer først. Har passert 100 000km.

ReneM

Problemet er at du må bevise at det skyldes en produksjonsfeil. Jeg kan likegodt har ødelagt det selv. At den bare falt av er ikke så lett å bevise.

Så jeg har valgt å ikke ta kampen og fikse det selv for 100kr. I tillegg slipper jeg å sitte uten bil i flere dager  :-1:

elektrolux

Batterilokket vil aldri bare falle av av seg selv, så det blir nok en dårlig sak.

Noe helt annet er kvaliteten på plasten på lokket. Den knekker alt for lett av. I mitt tilfelle kom jeg borti lokket idet jeg tok ladepistolen ut av bilen og dermed knakk lokket av. Nesten like ille som plasten Lancia og Fiat brukte på bilene sine.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA