Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf i Sarpsborg

Startet av Joachim, fredag 26. august 2011, klokken 15:37

« forrige - neste »

commiesoft

Vi satt Thinken på lading igår, fordi vi skulle til Strømstad for å ta ferja til Sandefjord på en liten taxfree-tur.

Men, den ville ikke starte pga tom tank/power limit og et lite rødt batterisymbol
som betyr 'lav spenning på hjelpebatteri'.

Hjelpebatteriet er ladet opp to ganger nå, men det hjelper ikke. Er det noen som vet hva dette er?

Alternativet er å taue bilen 40km til Moss, med kjerringa bak rattet i bilen foran.  ???

Go-carter

Noen sikringer som har gått, kanskje? Bare gjetter. Sjekket spenning på 12V batteri, evt prøvd å starte bilen med startkabler/lader koblet til?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

#2
Spenningen på batteriet var 12.76 Volt etter opplading, 12.46 med 'tenningen' på,
og fikk akkurat samme melding med en kraftig lader tilkoblet hjelpebatteriet...

Flatt batteri/Power Limit, og 'Lav spenning på hjelpebatteri'.

Dette var jævlig tråkig. Vi bruker Thinken hele tiden, men noe sånnt om dette er
det ingen som trenger.

Har ikke sjekket sikringene ennå, det er 10 000 av dem, men lys, vinduer, soltak, allt funker perfekt.

commiesoft

Vel, vi kjørte Chevy pickupen til Strømstad, brukte 9122,- i bensin, og hadde et helvete med å manøvrere dråket rundt for å få parkert, og for å komme oss unna åstedet med 48L 5% Heineken og ei Gin, og en Konjakk i gavepakning..

Dette er ikke bra. En liten Think City ser mye bedre ut på grensa enn en Amrik Pickup, så jeg håper de kan fikse dette startproblemet uten for mye mas.  ;D

El rayo

#4
Sitat fra: commiesoft på onsdag 03. august 2011, klokken 21:16
Spenningen på batteriet var 12.76 Volt etter opplading, 12.46 med 'tenningen' på,
og fikk akkurat samme melding med en kraftig lader tilkoblet hjelpebatteriet...
Måler du spenningen rett på batteripolene? 12.76 Volt indikerer ikke fulladet batteri.

Et blybatteri som har vær tømt helt har tatt skade selv om det tilsynelatende kan fungere etter opplading. Et godt AGM-batteri bør holde ca 13V rett etter opplading. Ladespenning skal være ca 14V.

Kanskje en sikkerhetskrets har slått av DC/DC omformeren pga defekt 12V batteri, eller DC/DC omformeren ikke fungerer.

Sitat fra: commiesoft på onsdag 03. august 2011, klokken 21:16
fikk akkurat samme melding med en kraftig lader tilkoblet hjelpebatteriet...
Et defekt batteri drar ned spenningen selv om en kraftig (alt er relativt, en 10A lader er ikke kraftig i "min bok") lader er tilkoblet. Bytt batteriet for å prøve. Hvis laderen er tilkoblet rett på batteripolene kan det også tyde på dårlig kontakt et sted. Enten på pluss- eller jord-siden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

commiesoft

Jeg sammenlignet med et 105Ah/12V Batteri til en gummibåt med med elmotor, og det var på 13.08V, opppladet og ubelastet. Kanskje batteriet i Thinken er røtent?

Eneste problemet er at lysene er sterke, låsene virker, osv. Pluss at det ikke er sannsynlig at batteriet gir opp etter noen få måneder.

commiesoft

Uansett, så er bilen nå hos forhandleren på verksted. De hadde ikke hørte ett pip
om at Think var igang igjen etter at konkursboet var kjøpt opp.

Ingen svarte på telefon, ingen kunne levere deler eller noe som helst.. ???

El rayo

Sitat fra: commiesoft på søndag 07. august 2011, klokken 20:44
Ingen svarte på telefon, ingen kunne levere deler eller noe som helst.. ???
Røhne&Selmer Sandvika er de som skal kontaktes om reservedeler til PIV5/A306 ifølge opplysninger jeg har fått. Kanskje en e-post til din forhandler som ligger i spam -mappa deres?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Jeg ringte R&S Sandvika forrige uke, og de hadde absolutt null aning om reservedeler til Think, det eneste de visste var at det var umulig å få tak i.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Go-carter på søndag 07. august 2011, klokken 21:03
Jeg ringte R&S Sandvika forrige uke, og de hadde absolutt null aning om reservedeler til Think, det eneste de visste var at det var umulig å få tak i.
Kjedelig, kjedelig, medmindre du traff på en medarbeider som ikke er informert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Vel, han sa at jeg kunne ringe tilbake denne uken, for da var sjefene tilbake. Om de vet noe mer, er dog uvisst.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

I værste fall er vi bare i et dele-vakuum nå, inntil forhandler/lager er oppe og går igjen.

Deler til 10 år gamle PIV4 er fremdeles tilgjengelige, selv lader (som sies umulig å oppdrive).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

commiesoft

Delevakum er greit, men om de har tenkt å fortsette å selge Think, så bør de
vel informere kunder og forhandlere om hva som kommer til å skje.

De sto jo nettopp fram og skrøt av 2500 solgte biler, så de bør vel forvalte tilliten
og velviljen de har hos kunder og forhandlere på en best mulig måte?

Uansett, verkstedet regnet med å fikse feilen fort.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

commiesoft


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA