Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil SOC på nye Leaf?

Startet av Bjoris, søndag 11. mars 2018, klokken 12:42

« forrige - neste »

Bjoris

Kunne tenkt meg å kommet til bunns i dette så lager en tråd for de som er rimelig nerdete og bruker LeafSpy, evt vil også data med forbruk og utkjørt distanse vs batterikapasitet være av interesse

Dett gjøres enkelt ved å gange forbruk påutkjørt distanse og dele dette på brukt batterikapasitet i prosent. Typisk

Forbruk 17,7 kjørt 153 km brukt 87%, 13 % igjen altså hvis en startet med 100%. Her blir det 31 kWh noe som er altfor lavt ifht kapasiteten bilen skal ha, 36-37 kWh. Alt under 35 er rart i en slik øvelse

leafnor

Km   Start%   Slutt%   Forbruk   Forbrukt   "Batteri"
81,4   100               62   1,92             15,65   41,2
162    100                 0    2,22             36,00    36,0
76,7   100               50   2,33             17,84   35,7
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

til

Kjørte en kort tur.

Startet på 100% -> 81% (brukt 19%)
Temp: -3
km: 31,1
Forbruk: 19,0 kWh/100km
Dette skulle da gi 31.1 kWh batterikapasitet totalt.

Så i følge forbruket i kjørecomputer skulle den ha brukt: 5,9kWh

Lefaspy:
Batteri: 38kWh -> 31.4kWh
SOC: 96,6% -> 79,9%
GIDs: 100% -> 81%

LeafSpy viser at en har bruk 6,6kWh

Viser ikke kjørecomputer alt av forbruk? dette var en kort tur med mye bruk av kupevarmer.

I følge LeafSpy skulle da forbruket vært 21,2 kWh/100km

Skal kjøre en lenger tur i morgen, nye tall kommer :)

Bjoris

Veldig bra med flere data og sammenlignet med LeafSpy. Jeg skal hente min nå onsdag eller torsdag så tar med OBD2 kontakten, men den er vanskelig til å få koblet til, så spørs om den funker, kjøpt ny, men spørs om den er klar til dess...

jsa061

Du kan få låne min hvis du trenger, den funker som fjell.

mdeekay

In this video someone made a graph about the discrepancy between SOC in LeafSpy and on the dashboard:

https://youtu.be/2cov0h2jdi4?t=19

Here is a screenshot of the graph:

Bjoris

Sitat fra: mdeekay på mandag 12. mars 2018, klokken 12:16
In this video someone made a graph about the discrepancy between SOC in LeafSpy and on the dashboard:

https://youtu.be/2cov0h2jdi4?t=19

Here is a screenshot of the graph:

Interesing, but only if someone runs the car to about zero, what does the LeafSpy says then and best would of course be how fare can you go before it stops, after car showing zero. This russian did almost this, he had 20% Soc when car showed 5%, but if that is like that always or i all car that is to be seen. Worst if this varies from time to time, they you need LeapSpy all the time...:)

Bjoris

Sitat fra: jsa061 på mandag 12. mars 2018, klokken 11:11
Du kan få låne min hvis du trenger, den funker som fjell.

Takk for tilbudet, kjøpte en ny nå som jeg skal få før avreise så krysse fingrene for at den funker!

Peraeile

Link til en god bluetooth ODBII adapter?

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

mdeekay

http://daveinolywa.blogspot.no/2018/03/2018-very-casual-range-test-why-leaf.html?m=1

That guy also tried to drive it down to 0%. But actually stopped at 1%. He also faced a difference in Soc at low battery and cold drive a lot of after the gom disappeared.

Niklas

Bluetooth low Energy ska det va, den kopplar upp sig automatiskt, drar lite ström och stör inget annat. Här är den som Leaf Spy rekommenderar:

https://www.amazon.com/LELink-Bluetooth-Energy-OBD-II-Diagnostic/dp/B00QJRYMFC

Nissan Leaf -14 sedan dec -15

hsa77

Sitat fra: Bjoris på søndag 11. mars 2018, klokken 12:42
Kunne tenkt meg å kommet til bunns i dette så lager en tråd for de som er rimelig nerdete og bruker LeafSpy, evt vil også data med forbruk og utkjørt distanse vs batterikapasitet være av interesse

Dett gjøres enkelt ved å gange forbruk påutkjørt distanse og dele dette på brukt batterikapasitet i prosent. Typisk

Forbruk 17,7 kjørt 153 km brukt 87%, 13 % igjen altså hvis en startet med 100%. Her blir det 31 kWh noe som er altfor lavt ifht kapasiteten bilen skal ha, 36-37 kWh. Alt under 35 er rart i en slik øvelse
Synes ikke dette er så rart, kaldt batteri tipper jeg? Li-ion batterier har ikke samme kapasitet når de er kalde, så at batteriet reelt bare har 31kwh når det er kaldt virker helt naturlig.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Bjoris

Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 19:48
Sitat fra: Bjoris på søndag 11. mars 2018, klokken 12:42

Synes ikke dette er så rart, kaldt batteri tipper jeg? Li-ion batterier har ikke samme kapasitet når de er kalde, så at batteriet reelt bare har 31kwh når det er kaldt virker helt naturlig.

Nei, så stor forskjell er det ikke mellom kaldt og varmt batteri...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA