Hovedmeny

Lading.

Startet av buylove, lørdag 10. mars 2018, klokken 22:27

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Burns på mandag 05. november 2018, klokken 11:18
Sitat fra: JohnPGriff på søndag 04. november 2018, klokken 10:31
Hei Taben, takk for bekreftelse om appen. Ikke imponert at en bil til 850 000 jeg må opp om natten til å stanse lading!

Igår lading var satt på vent og etter noen minuter lading begynt igjen uten at jeg hadde gjørt noen ting.  Kan ikke "Pre-Condition" uten lading og inntil videre må akseptere bilen vil lade hver gang til 100% hvis jeg vil "Pre-Condition".

Jaguar, skjerp dere, dette må fikes nå, dette er en skam!!!

Er det ikke såpass stor buffer i toppen at viktigheten av å stoppe lading før 100% er begrenset?

Ellers så kan du vel sette den opp med lading i X-timer? Hvis du vet ladehastighet på hjemmeladeren vet du ca hvor mange timer lading som behøves for å nå ca. 80%.
Det er ikke bekreftet en buffer i toppen. For å lande på ekte 90% må den uansett være 8 kWh, og da snakker vi Max 77 utbyttbart.

Dessverre funker ikke tidsstyring av lading på min som har batteridrevet 13.2. ingen har foreløpig rapportert at det funker heller. Man må manuelt koble kabelen til/fra etter en kjapp hoderegning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002

Det er ikke sagt hvor stort buffer det er i toppen, men Ziebart har bekreftet at det er et buffer i toppen og at det er ikke noe problem å lage 100%

(Ziebart = technical design director)

geear

Sitat fra: bmw2002 på mandag 05. november 2018, klokken 21:12
er ikke sagt hvor stort buffer det er i toppen, men Ziebart har bekreftet at det er et buffer i toppen og at det er ikke noe problem å lage 100%

(Ziebart = technical design director)
I så fall burde det ikke være noe problem å få en skriftlig bekreftelse fra Jaguar på at du får samme levetid med gjentatt lading til 100%, og at den står på 100% over tid, som du hadde fått om du hadde holdt deg til 80%.

Alt tilsier at du får redusert levetid (antall ladesykluser) selv om Jaguar sier det "går greit". De skal kun opprettholde minimum 70% kapasitet etter åtte år/160000km fordi det er det de har en garantiforpliktelse til. For oss som elbileiere er vel helst spørsmålet hvor stor forskjell det vil utgjøre over tid - og hvor lenge vi har tenkt å ha bilene våre - om andre får problemene.

Står litt mer her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42138.msg727259#msg727259

daktari

I artikkelen fra CleanTechnica nevner Jaguar igjen 84,7 netto og buffer i bunn og topp. Vi tror jo brutto er ca 90 kWh, kanskje er den såvidt over. Men buffer på topp kan neppe være mer enn 1-2 kWh hvis de har 4 i bunn. det sparer kanskje batteriet noe, men ikke mye.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Noen som har fått testet denne 14.2-oppdateringen på en Lynlader?
Visstnok har Ionity Kjerlingland åpnet for de som er på sørlandet - det blir for langt for meg å kjøre for en test.
Fortum melder vel at Nygårdskrysset (Ås) er 875V 200A - altså ladepluggen vil ikke tillate over 200A som på I-pace gir ca 84kW effekt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

INisse

Jeg har testet Fortum laderen ved Nygaardskrysset forrige helg, denne var merket med 175Kw men fikk kun 85Kw med 14.2 software.

Nordlands

Sitat fra: INisse på søndag 11. november 2018, klokken 18:42
Jeg har testet Fortum laderen ved Nygaardskrysset forrige helg, denne var merket med 175Kw men fikk kun 85Kw med 14.2 software.
Ref. post over betyr altså ikke 175 kW at laderen støtter 250A, som er det I-Pace trenger for å nå 100 kW.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Taben

Sitat fra: INisse på søndag 11. november 2018, klokken 18:42
Jeg har testet Fortum laderen ved Nygaardskrysset forrige helg, denne var merket med 175Kw men fikk kun 85Kw med 14.2 software.

Hei. Jeg har kun ladet min I-Pace på hurtigladere som gir Max 50kW. Dette tar 2 timer, ja bilen lader i 2 timer før bilen er fulladet.
Hvor lang tid tar det å lade med 85kW, lynlading, eller? Hva opplever du?



---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

Leste om en på UK forumet som hadde testet i Nederland uten suksess. Tror det var på en Ionity lader. En annen hadde fått høre fra Jaguar at 14.2 ikke var den oppdateringen som enablet 100kW lading.
Ingen grunn til å forhaste seg for å ta denne oppdateringen før man får bekreftet at den faktisk gir noe som helst forbedring  ::)

Counterpointer

Det må være ganske surt å ikke kunne lade med de tydelig lovte 100kW !

Selv om det bare er en håndfull 100 + kW ladere i Europa burde det i prinsippet være mulig.

Tellus

Ja og det burde være enkelt for Jaguar og teste mot Ionity ladere før de sender ut oppdatering. Tipper noe feilet med CCS2 protokollen og at man da faller tilbake til CCS1 og maks 80kW.

geear

Sitat fra: Nordlands på søndag 11. november 2018, klokken 18:56
Sitat fra: INisse på søndag 11. november 2018, klokken 18:42
Jeg har testet Fortum laderen ved Nygaardskrysset forrige helg, denne var merket med 175Kw men fikk kun 85Kw med 14.2 software.
Ref. post over betyr altså ikke 175 kW at laderen støtter 250A, som er det I-Pace trenger for å nå 100 kW.
Trodde Teslabjørn hadde fått bekreftet at den IKKE var begrenset til 200A? Må vel uansett være noen som har testet Ionity Kjerlingland snart..

Nordlands

Det var vel ref. hans test på Ionity i Aabenraa.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

geear

Mener han sa han hadde snakket med norgessjefen til Fortum i en av videoene.. eller skrev det i et kommentarfelt.

jkirkebo

Sitat fra: Taben på søndag 11. november 2018, klokken 19:41
Sitat fra: INisse på søndag 11. november 2018, klokken 18:42
Jeg har testet Fortum laderen ved Nygaardskrysset forrige helg, denne var merket med 175Kw men fikk kun 85Kw med 14.2 software.

Hei. Jeg har kun ladet min I-Pace på hurtigladere som gir Max 50kW. Dette tar 2 timer, ja bilen lader i 2 timer før bilen er fulladet.

Det er ikke så rart, hurtiglading går veldig tregt når batteriet nærmer seg fullt. Det er derfor det anbefales å lade til maks 80% på hurtiglader. På endel elbiler tar det like lang tid å lade 80-100% som det tok å lade 0-80%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA