Tesla er kanskje ikke så opptatt av miljøet?

Startet av hsa77, fredag 09. mars 2018, klokken 21:17

« forrige - neste »

Burger

Tror det skyldes det årlige kaoset som oppstår hver gang det snør i Drammen og biler blir stående for lenge. Min i3 ble stående i tre uker i drammen i kaoset. I tillegg så var det ventet 8500 ish biler i mars i følge operatør i Drammen. Så kjører Tesla en nødløsning som viser seg å ikke være så god.

For meg så er det mest interessant å se hva som skjer når sånt blir avdekket. Prøver man å lyve, har man en plan om forbedring og blir det bedre senere. Litt tabbekvote må man ha dersom det ikke er systematisk, som f.eks i Drammen. Dvs aldri leie inn ekstra folk når det snør, særlig når det snør i litt pluss og fryser ila natta, klæbbe det til så man har full havn og får inn en båt med ett par tusen biler til og fyller opp kjøregatene med nye biler. Dette har pågått i flere år så vidt jeg skjønner.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 11. mars 2018, klokken 13:41Dette handler vel mest om at Tesla har lite cash og derfor er desperate i sitt valg av transportører? Det er i alle fall de tankene jeg danner meg.
Tesla har masse penger. Dette er nok rett og slett en glipp i forhold til valg av samarbeidspartner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Egil Fonn

#32
Tåpelig fokus i den artikkelen. Skal alle velfungerende eldre lastebiler som ikke har euro6 skrotes? Definitivt ingen miljø gevinst i det. Hvilken drivstoff teknologi er det i skipene som frakter bilene over dammen? Kanskje forurensende tungolje? Hva med de gamle diesel lokkene fra 80-90 tallet som trafikkerer nordlandsbanen og forsyner store deler av Trøndelag og Nord Norge med alt fra matvarer til biler. De har neppe euro6 motorer. Tesla kan ikke holdes ansvarlig for hvilken type drivstoff og euroklasse som benyttes i alle ledd av transport fra fabrikk til kunde.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

hsa77

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 11. mars 2018, klokken 14:58
(...)Tesla kan ikke holdes ansvarlig for hvilken type drivstoff og euroklasse som benyttes i alle ledd av transport fra fabrikk til kunde.
Dersom ikke bestiller av transport er villig til å ta noe som helst ansvar for miljø, sikkerhet og arbeidsvilkår kommer norske veier til også i fremtiden å være preget av østeuropeiske vrak med blankslitte sommerdekk og sjåfører på luselønn. Seriøse norske transportbedrifter har ikke tjangs til å konkurrere dersom det kun skal konkurreres på pris.

Jeg håper virkelig at dette var et arbeidsuhell fra Tesla da transorten måtte rutes om på kort varsel, satser på at de gjør en bedre jobb neste gang. 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

#34
Alle, både enkeltpersoner og foretak har ansvar for HMS,også Tesla. Men strengt tatt, er det vårt ansvar å henge oss på hylekoret mot Tesla ? Dette klarer de andre godt uten oss, sgs. hele det etablerte næringslivet er imot Musk/Tesla.

En kan faktisk spørre seg om vi hadde hatt et elbilforum hadde det ikke vært for Tesla ? Uten Roadsteren, hadde Nissan lagd Leafen ? Trolig, men mindre trolig som et kommersiellt produkt med flere 100K solgte. Uten Roadsteren og med Leaf som småserie compliancebil, hadde vi hatt E-up/golf eller I3 da ?        Aldri !

Mht. hvor viktig Norge er for Tesla bør ikke et Norsk forum for elbiler skrive ned Musk/Tesla overhodet, å være for elbiler men mot Musk/ Tesla er hjernedødt !!!


jkirkebo

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 11. mars 2018, klokken 14:58
Tåpelig fokus i den artikkelen. Skal alle velfungerende eldre lastebiler som ikke har euro6 skrotes? Definitivt ingen miljø gevinst i det. Hvilken drivstoff teknologi er det i skipene som frakter bilene over dammen? Kanskje forurensende tungolje? Hva med de gamle diesel lokkene fra 80-90 tallet som trafikkerer nordlandsbanen og forsyner store deler av Trøndelag og Nord Norge med alt fra matvarer til biler. De har neppe euro6 motorer. Tesla kan ikke holdes ansvarlig for hvilken type drivstoff og euroklasse som benyttes i alle ledd av transport fra fabrikk til kunde.

Euro6 og tilsvarende spiller liten rolle langt til havs eller over Saltfjellet. Det er i tettbebygde strøk at den lokale forurensningen fra eldre motorer skaper problemer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Egil Fonn

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. mars 2018, klokken 18:45
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 11. mars 2018, klokken 14:58
Tåpelig fokus i den artikkelen. Skal alle velfungerende eldre lastebiler som ikke har euro6 skrotes? Definitivt ingen miljø gevinst i det. Hvilken drivstoff teknologi er det i skipene som frakter bilene over dammen? Kanskje forurensende tungolje? Hva med de gamle diesel lokkene fra 80-90 tallet som trafikkerer nordlandsbanen og forsyner store deler av Trøndelag og Nord Norge med alt fra matvarer til biler. De har neppe euro6 motorer. Tesla kan ikke holdes ansvarlig for hvilken type drivstoff og euroklasse som benyttes i alle ledd av transport fra fabrikk til kunde.

Euro6 og tilsvarende spiller liten rolle langt til havs eller over Saltfjellet. Det er i tettbebygde strøk at den lokale forurensningen fra eldre motorer skaper problemer.

Skip laster og losser i havner med tettbefolket omgivelser. Diesel lokkene stopper og starter fra stasjoner som ligger i tettbefolkede områder.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

hsa77

Sitat fra: doldis1 på søndag 11. mars 2018, klokken 18:06
Alle, både enkeltpersoner og foretak har ansvar for HMS,også Tesla. Men strengt tatt, er det vårt ansvar å henge oss på hylekoret mot Tesla ? Dette klarer de andre godt uten oss, sgs. hele det etablerte næringslivet er imot Musk/Tesla.

En kan faktisk spørre seg om vi hadde hatt et elbilforum hadde det ikke vært for Tesla ? Uten Roadsteren, hadde Nissan lagd Leafen ? Trolig, men mindre trolig som et kommersiellt produkt med flere 100K solgte. Uten Roadsteren og med Leaf som småserie compliancebil, hadde vi hatt E-up/golf eller I3 da ?        Aldri !

Mht. hvor viktig Norge er for Tesla bør ikke et Norsk forum for elbiler skrive ned Musk/Tesla overhodet, å være for elbiler men mot Musk/ Tesla er hjernedødt !!!
Er man plutselig med i et hylekor om man påpeker en uheldig praksis? Skal det faktum at Tesla har gjort utrolig mye bra for elbilen gi dem frikort og anledning til å ta null ansvar når de bestiller transport til Norge?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Vesterskog

At artikkelen i åpningsinnlegg har click-bait preg er det lite tvil om. Men responsen fra flere på denne tråden er utrolig. Er jo som noen har dissa mødrene jo

Essensen er at tesla har endt opp med en useriøs transportør, uavhengig av motorer ble to trailere stoppet på grunn av at de var trafikkfarlige.

Dette er sikkert et uhell, men det er tesla som må ta ansvar for at det ikke skal skje. Og for at det skal få fokus kreves som regel dårlig publisitet, da blir det ivaretatt neste gang og man får i kontrakt hva som kreves eller ny transportør som vet at han ikke får jobben igjen om det er tull.

Det er bare å svelge kritikk og love bot og bedring så går det seg uansett til.

På siden av saken mener jeg at firma som bestiller transport i Norge og ikke sikrer seriøse kontraktører burde kunne bøtelegges eller evt annet vis straffes. Men  enn så lenge har man kun gapestokk å bruke.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


hsa77

Sitat fra: Vesterskog på søndag 11. mars 2018, klokken 19:36
At artikkelen i åpningsinnlegg har click-bait preg er det lite tvil om. Men responsen fra flere på denne tråden er utrolig. Er jo som noen har dissa mødrene jo

Essensen er at tesla har endt opp med en useriøs transportør, uavhengig av motorer ble to trailere stoppet på grunn av at de var trafikkfarlige.

Dette er sikkert et uhell, men det er tesla som må ta ansvar for at det ikke skal skje. Og for at det skal få fokus kreves som regel dårlig publisitet, da blir det ivaretatt neste gang og man får i kontrakt hva som kreves eller ny transportør som vet at han ikke får jobben igjen om det er tull.

Det er bare å svelge kritikk og love bot og bedring så går det seg uansett til.

På siden av saken mener jeg at firma som bestiller transport i Norge og ikke sikrer seriøse kontraktører burde kunne bøtelegges eller evt annet vis straffes. Men  enn så lenge har man kun gapestokk å bruke.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk
Akkurat!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

cra

Sitat fra: doldis1 på søndag 11. mars 2018, klokken 18:06
En kan faktisk spørre seg om vi hadde hatt et elbilforum hadde det ikke vært for Tesla ?

Jeg var i alle fall medlem på elbilforum her lenge før det var noe Tesla å se på veiene. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: doldis1 på søndag 11. mars 2018, klokken 18:06
En kan faktisk spørre seg om vi hadde hatt et elbilforum hadde det ikke vært for Tesla ?

Å ja det kan jeg garantere. Ikke engang Roadster'n fantes da jeg ble medlem her. Og hvis du søker i virkelig gamle tråder skal du se at det lenge bare var en håndfull "religiøse" som hadde noe tro på at Model S som Tesla "prediket" om noen gang ville bli virkelighet.     
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Siggen

Synes det er helt greit at det kommer en artikkel som får folk til å klikke på slike problemstillinger. Uansett hva speditør eller 3pl sier så løper de fra alt ansvar når noe skjer. Her er det jo flere faktorer foruten om Euro3.
-Unnlot å stoppe for pålagt kontroll
-Ikke kjettinger
-Sommerdekk
-Knekt sylinder(Som følgefeil fører til to av bilene får store skader på taket) på henger som fører til løft på driven uten mulighet for å kompensere.

Rio

Sitat fra: doldis1 på søndag 11. mars 2018, klokken 18:06
Alle, både enkeltpersoner og foretak har ansvar for HMS,også Tesla. Men strengt tatt, er det vårt ansvar å henge oss på hylekoret mot Tesla ? Dette klarer de andre godt uten oss, sgs. hele det etablerte næringslivet er imot Musk/Tesla.

En kan faktisk spørre seg om vi hadde hatt et elbilforum hadde det ikke vært for Tesla ? Uten Roadsteren, hadde Nissan lagd Leafen ? Trolig, men mindre trolig som et kommersiellt produkt med flere 100K solgte. Uten Roadsteren og med Leaf som småserie compliancebil, hadde vi hatt E-up/golf eller I3 da ?        Aldri !

Mht. hvor viktig Norge er for Tesla bør ikke et Norsk forum for elbiler skrive ned Musk/Tesla overhodet, å være for elbiler men mot Musk/ Tesla er hjernedødt !!!



1) Edruelighet etterlyses.

2) Mange av oss var på forum og kjørte elbil lenge før Tesla. Det er ikke 1400 biler fra Tesla som endret verden. Teslas bidrag er Model S.

3) At man ikke skulle kritisere Tesla (eller "guden") er et tegn på en religiøs sekt, og ikke rasjonelle mennesker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mobileum

Nå flyr vel også Elon Musk rundt i en Gulfstream G650ER Private Jet som bruker ca. 3100 pund drivstoff i timen....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA