Hovedmeny

EU-kontroll og bremser

Startet av Louise, onsdag 07. mars 2018, klokken 17:05

« forrige - neste »

Louise

Bor i Bergen (Åsane), og skal ha min E-Up inn til EU-kontroll, og regner med at bremseskiver og klosser foran må skiftes (beskjed på 3 års kontroll). Har innhentet pristilbud fra Sande Auto (Åsane), Tore Auto (Åsane), Ådnekvam Mekaniske AS (Salhus) og Mekonomen i Åsane. Prisene er noenlunde like for hele pakken (+/- 5000), så jeg er mer opptatt av andres erfaring med disse bilverkstedene enn å velge den som kommer rimeligst ut. Sendte også en prisforespørsel til Møller Bil Åsane, og det ligger kr 500 over dyreste pristilbud fra øvrige. Noen som har erfaringer å dele ?

Elmo

Har dessverre ikke pris for sånt gjør jeg selv.
Men jeg syns det er synd og skam at verkstedene nesten konsekvent sier at skiver og klosser må BYTTES >:( :( >:( :-1:

På to års service sa Møller at skiver og klosser må byttes "snart". Før 3-års service pusset jeg av rust ytterst på skivene (altså bare utenfor der klossene tar) og prayet på zinkmaling. Og da var det ingen kommentar om behov for å gjøre noe med bremsene :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Samme her.

Bremsene framme slites omtrent ikke, og med en fil og sandpapir, eller enklere og raskere, en vinkelsliperjobb like før EU så er "problemet" løst.

En kamerat fikk likevel anmerkning om at det "hadde vært" rust på bremsene, og siden han ikke orket å ta den diskusjonen ble skivene som hadde hatt rust byttet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

MikkeBoomBoom

Jeg fikk byttet skiver og klosser foran på min nå rett før 100 000km, totalt 3 546,00.

De tok også bremsene bak men det fikk jeg på garantien etter litt diskusjon :)

Terjer

Etter 162000 km er det snart på tide med eu-kontroll og en utskifting av bremsedeler for første gang.
Totalt kr. 5500,- for skiver og klosser foran og bremsebånd bak, inkludert arbeid. Dette er hos det lokale verkstedet her jeg bor i Aurskog-Høland. Kr. 950,- for eu-kontroll. Dette, + skifte av vindusviskere i fjor, er da den totale kostnaden for utenom servicer etter så mange km. Rimeligere bil tror jeg det er vanskeligere å finne.
http://moemekaniskeverksted.no/
VW e-up!
MG4

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA