Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

Imagine

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 25. april 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Imagine på torsdag 25. april 2019, klokken 10:54
Sitat fra: emmern på onsdag 24. april 2019, klokken 20:24
Tror ikke det er sånn at de som kjøper 75 IKKE vil ha lengre rekkevidde... Man kjøper jo 75 fordi prisen i forhold til rekkevidden er grei. Før var jo prisforskjellen for 25% mer rekkevidde urimelig stor.


Etter å ha blitt vant til rekkevidden til e-tron hadde jeg trolig gått for 75D om jeg skulle ha Model S. Det har vist seg at jeg rett og slett ikke trenger mer. Og akselerasjonen og ladehastigheten er jo omtrent den samme. Om det kostet 10.000-20.000kr mer for 100D så kanskje, ellers hadde jeg droppet det. Da jeg vurderte Model S tidligere var det utelukkende 100d eller P100D det stod mellom. Men Model S 75D er klart mest Model S for pengene. I mine øyne kanskje aller mest Tesla for pengene overall. Og den kan da bare lades på den ene eller to turene man skulle finne på å kjøre så langt.

Husk at du har kjørt en splitter ny bil da, og at batteriet som regel taper seg 10% første året.

Jasså? Hva bygger du dette på? Regner med Audi har lagt inn nok buffer så det ikke merkes før jeg bytter den inn igjen.
BMW i3 merket jeg ikke forskjell på etter et år i alle fall. Ikke E-golf heller.

Espen Hugaas Andersen

10% høres veldig høyt ut, ja. Tror kanskje jeg er på 5% tap etter to år med min Model X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine


Muffinman

Ny kjemi, dvs fra 90-pakkene og utover, ser ut til å tape seg mye mer i starten før de stabiliserer seg. Vi har sett 100-pakker gå fra vel 98kWh til 92kWh på et par år. 90-pakkene "tar igjen" de gamle 85-pakkene i restkapasitet etterhvert. Men de ser jo uansett ut til å holde lenge; det finnes jo både TMS og TMX med hundretusener av kilometer tilbakelagt hvor batteriene fremdeles holder bra.

GOS

#124
Faktisk sågodt som 0 i tap på min veteran Model S etter 4 1/2 år

Edit: Men den var bare gått 63.000 når den ble solgt i januar, men da viste Canbus 77.9 kwh tilgjengelig for bruk. Fikk 354 tkm på 90% SOC som var 1 tkm mer enn da den var ny....
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Imagine

Sitat fra: GOS på torsdag 25. april 2019, klokken 15:57
Faktisk sågost som 0 i tap på min veteran Model S etter 4 1/2 år

Det er jo veldig bra.
Har sikkert litt med hvor mye buffer produsenten har lagt inn også. Men også i3 har jeg hørt merker svært lite kapasitetstap selv etter 4-5 år og 70-100.000km. Da snakker vi biler som er ladet til «100%» hver gang.

Simen1

Sitat fra: Imagine på torsdag 25. april 2019, klokken 15:49Står mer her:
https://cleantechnica.com/2018/08/26/the-secret-life-of-an-ev-battery/
Hvis du ser på den første tabellen så er det lett å bli villedet. Den litt for kjappe konklusjonen er at desto mindre man lader hver gang og nærmere man holder seg midten av SoC-skalaen desto flere sykluser kan man lade. Det stemmer forsåvidt greit men man bør også regne inn at hver syklus betyr færre antall tilbakelagte km. Regner man om til antall fulle 0-100%-sykluser så får man et mer nyansert bilde på hvilken ladestrategi som gir flest antall km før batteriet reduseres til et gitt nivå. I akkurat den tabellen så er det syklusen 75-25% som stikker av med seieren. 75-65% er faktisk det dårligste valget.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. april 2019, klokken 15:42
10% høres veldig høyt ut, ja. Tror kanskje jeg er på 5% tap etter to år med min Model X.

Min X75D har gått fra 332km til 320km på drøye 2 år og snaue 60kk. Det blir vel 3,6% tap.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: Simen1 på torsdag 25. april 2019, klokken 16:23
Den litt for kjappe konklusjonen er at desto mindre man lader hver gang og nærmere man holder seg midten av SoC-skalaen desto flere sykluser kan man lade. Det stemmer forsåvidt greit men man bør også regne inn at hver syklus betyr færre antall tilbakelagte km.

Hmm... Har alltid lært at "en syklus" = 0% -> 100%. Så lader man fra 25%->75% er det en halv syklus på denne lade-sesjonen. Stemmer ikke det lengre?
Model S 85D

Muffinman

Null i tap er like sannsynlig som at pakka på min 85D fikk større kapasitet mellom 20k og 100k. Her vokste nominal verdien nemling fra 76,9 til 77,5 før den sakte men sikkert krøp nedover igjen. Det virker som tidlige pakker med normal kjørelengde gjerne ligger fra knappe 3% i tap til 5-6% om man skal tro disse datainnsamlingene som er gjort litt rundt om. Jeg har mer tro på dem enn data fra enkeltkjøretøyer, inkludert mitt eget.

Et paradoks oppi dette er at BMS blir mer nøyaktig jo mer man "mishandler" batteriet, men det vil i sin tur medføre større degradering. Er man oversnill med det minimeres kapasitetsreduksjonen, mens verdien man leser av gjerne blir lavere enn reelt.

GOS

@Muffinman

Var derfor jeg skrev så godt som. Mitt batteri varierte også litt hva BMS rapporterte via Canbus og den viste alltid mer på sommeren enn på vinteren (uavhengig av om batteriet i seg selv var driftsvarmt eller ei). Men det tapte seg kun 0.3 kwh over de 3 1/2 år med Canbus måling. Om sommeren så varierte den mellom 77.9 og 78.2 jeg, mens det laveste jeg noen gang målte på vinter var 76.9 kwh.

Også tkm viste alltid mindre i vinterhalvåret ved forskjellige SOC enn om sommeren. 90% viste typisk 354-355 om sommeren og 348-350 om vinteren. (Uavhengig av om det var driftstemperatur eller ei)

Ble aldri klok på hvorfor.

Mitt batteri ble behandlet fint, typisk holdt mellom 40 og 70% bortsett fra langturer og da ble den umiddelbart kjørt etter lading slik at tid stående over 70% var nok samlet ganske liten.

Når jeg kom til 0tkm igjen så hadde jeg fortsatt 120-140 kw å rytte med og Canbus viste 3.9 kwh igjen til bruk i tillegg til de 4 kwh brick protection.

Poenget var at mitt tapte seg veldig lite, men jeg vet at degraderingen der var mindre enn normalt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

DagfinnN

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 25. april 2019, klokken 15:27
Husk at du har kjørt en splitter ny bil da, og at batteriet som regel taper seg 10% første året.
Stemmer ikke. Jeg hadde 507 km EPA på min S100D når den var ny og 100% ladet. I dag (1,5 år) har jeg 503 km. Det er mindre enn 1% tap.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tiger123

#132
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 25. april 2019, klokken 18:34
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 25. april 2019, klokken 15:27
Husk at du har kjørt en splitter ny bil da, og at batteriet som regel taper seg 10% første året.
Stemmer ikke. Jeg hadde 507 km EPA på min S100D når den var ny og 100% ladet. I dag (1,5 år) har jeg 503 km. Det er mindre enn 1% tap.

Så bra:) Jeg har en nesten like gammel S P100D. Jeg overdrev nok litt med vilje, men jeg har lest her at noen har "P71" bil, en annen "P77". Og Nissan forumene er ganske fulle av info om degradering av batteri.

Men 507km EPA? EPA for S100D er vel 539 tror jeg. Og det har ingen sammenheng med det du ser du har om morgenen av rekkevidde når bilen er fulladet.

Jeg ser 470km (typical) når det er fulladet. Rated range er ganske urealistisk.

DagfinnN

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 25. april 2019, klokken 19:50
Men 507km EPA? EPA for S100D er vel 539 tror jeg. Og det har ingen sammenheng med det du ser du har om morgenen av rekkevidde når bilen er fulladet.

Jeg ser 470km (typical) når det er fulladet. Rated range er ganske urealistisk.
Ja - du har rett. Det typical 507 jeg hadde ved ny og 503 nå.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Porsgrunn

Sitat fra: Amoss på torsdag 25. april 2019, klokken 16:58
Sitat fra: Simen1 på torsdag 25. april 2019, klokken 16:23
Den litt for kjappe konklusjonen er at desto mindre man lader hver gang og nærmere man holder seg midten av SoC-skalaen desto flere sykluser kan man lade. Det stemmer forsåvidt greit men man bør også regne inn at hver syklus betyr færre antall tilbakelagte km.

Hmm... Har alltid lært at "en syklus" = 0% -> 100%. Så lader man fra 25%->75% er det en halv syklus på denne lade-sesjonen. Stemmer ikke det lengre?

Det stemmer nok fortsatt og vil nok alltid gjøre det  ;)

Nå har jeg ikke lest artikkelen, så om det er den eller tolkningen av den som er feil vet jeg ikke, men det er ganske vanlig å surre litt med dette. (selv om cleantechnica pleier å ha høy standard på slikt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA