Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Chademo hurtiglading i Rogaland

Startet av PerBear, torsdag 25. august 2011, klokken 21:29

« forrige - neste »

elektrolux

#60
Det kan "dessverre" se ut til at du har rett angående aldersgrensen på 18 år for 45 km/t versjonen.

80 km/t versjonen derimot faller inn under andre regler da den er registrert som L7e kjøretøy. Dermed kan den kjøres av 16 åringer. Dette er på en bisarr måte logisk, da det er tryggere med et kjøretøy som er i stand til å følge øvrig trafikk. ;D

80 km/t versjonen er registert som L7e kjøretøy. Twizy har egenvekt på 375 kg og maks effekt på 13 kW.   

I kjøretøyforskriftene kan en lese følgende:

  Som trehjuls motorsykkel regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse som ikke overstiger 400 kg (motorvogn gruppe L7e) (550 kg for motorvogner beregnet for godstransport), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, som har motor hvis største netto effekt ikke overstiger 15 kW, med unntak av de firehjuls motorsykler som er nevnt i nr. 2 bokstav a fjerde ledd.

Disse er allerede godkjent for bruk av 16 åringer med sertifikat for lett MC. Sertifikat for lett MC betyr kun 4 obligatoriske kjøretimer og trenger ikke koste stort mer enn mopedsertifikat.

§ 3-4.Førerett i klasse A1
Førerett i klasse A1 gjelder for:
1.    Lett motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har et slagvolum på høyst 125 cm³,                    en effekt på høyst 11 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg
2.    Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3.    Klasse AM - jf. minstealderen i § 3-1 nr. 1.
0    Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013), 20 des 2013 nr. 1666 (i kraft 31 des 2013).

16 åringer: LØP og KJØP.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torn

Sitat fra: elektrolux på søndag 19. januar 2014, klokken 20:38

80 km/t versjonen er registert som L7e kjøretøy. Twizy har egenvekt på 375 kg og maks effekt på 13 kW.   

I kjøretøyforskriftene kan en lese følgende:

  Som trehjuls motorsykkel regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse som ikke overstiger 400 kg (motorvogn gruppe L7e) (550 kg for motorvogner beregnet for godstransport), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, som har motor hvis største netto effekt ikke overstiger 15 kW, med unntak av de firehjuls motorsykler som er nevnt i nr. 2 bokstav a fjerde ledd.

Disse er allerede godkjent for bruk av 16 åringer med sertifikat for lett MC. Sertifikat for lett MC betyr kun 4 obligatoriske kjøretimer og trenger ikke koste stort mer enn mopedsertifikat.



Spennende. 
Får ei som blir 16 til høsten....men har fortsatt vanskelig å forstå at hun kan kjøre 80km/t varianten med lappen for lett MC og ikke den lille   :o     
Men bevares, hvis hun kan slippes løs med en 80 km/t Twizy må man kanskje vurdere litt her i huset???
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

kaiat

Hei

Vil bare opplyse om at i det i Norge kreves førerkort klasse B for å kjøre firehjulsmotorsykkel. Reglene ble endret for et par år siden. Du kan derimot kjøre trehjulsmotorsykkel på klasse A. Hva kjøretøyforskriftene sier, er en ting, men førerkortforskriftene skiller altså på antall hjul på motorsykkelen. Se utdrag fra førerkortforskriften under. Det finnes faktisk en egen førerkortklasse for firehjulsmotorsykkel, kalt B1.

Sitat§ 3-4.Førerett i klasse A1
Førerett i klasse A1 gjelder for:

1. Lett motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har et slagvolum på høyst 125 cm³, en effekt på høyst 11 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg

2. Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW

3. Klasse AM - jf. minstealderen i § 3-1 nr. 1.


0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013), 20 des 2013 nr. 1666 (i kraft 31 des 2013).


§ 3-5.Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.

4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet.

5. Firehjuls motorsykkel.

6. Moped.

I Norge omfatter føreretten også føring av:

1. Traktor og motorredskap hvor kjøretøyenes tillatte totalvekt er høyst 3 500 kg, eventuelt med tilhenger når kjøretøyenes konstruktive hastighet er høyst 40 km/t.

2. Beltebil med eller uten tilhengerslede.

3. Tilhenger til firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm³ når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.


0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 5 nov 2007 nr. 1210, 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013), 1 mars 2013 nr. 240.


§ 3-6.Førerett i klasse B1 eller klasse B kode 73
Førerett i klasse B1 (klasse B kode 73) gjelder for firehjuls motorsykkel og for moped.

I Norge omfatter føreretten også føring av eventuell tilhenger til firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm³.


0 Endret ved forskrift 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013).

PerBear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

#64
Dette skal ikke være lett dette her. Trodde at den kjøretøytekniske sidestillingen av 3 hjuls og 4 hjuls motorsykler også gjaldt førerretten.

Som trehjuls motorsykkel regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse som ikke overstiger 400 kg (motorvogn gruppe L7e)

Da får guttungen ta til takke med 1 hjul mindre og klare seg med SAM'en.

Ikke like trygg, men minst like morsom, og så er det jo kjekt å slippe 80 km/t begrensningen....

Nå må jeg bare finne ut hva som gjør at SAM'en ikke vil kjøre før guttungen blir 18 og skal hoppe rett oppi en Think Classic
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Twizt



Den følelsen du hadde då du fekk ditt første ratt-akebrett. Slik har eg det kvar dag på veg til jobb. Berre at dette akebrettet går like godt i motbakke. Tek meg stadig i å gjere avstikkarar frå pendleruta for å finne snødekke. Ein "10-papp" back-up bil eg kjøpte for å ha det komfortabelt på dei verste snødagane har vist seg å vere eit reint overflødig kjøp. Twizy er mest gøy dei dagane då du ikkje skulle tru at det var mogleg å bruke doningen. :)
2014 BMW i3 i bestilling
2013 Renault Twizy 80 Classic
1990 Ford Scorpio 2.4i Ghia
1973 Citroën 2CV4
1971 Citroën SM

OleT

Ble forbikjørt av en i dag på vei til jobb. Han (?) kjørte Twizy'en akkurat slik som jeg kjører scooteren min, når jeg må låne bort Teslaen til kona. Samme kanskje-ikke-helt-lovlige løsninger i Lagunekorken.
Ser ut som et morsomt kjøretøy. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA