Hovedmeny

Seterygg vs. barnesete

Startet av olabu, tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:12

« forrige - neste »

olabu

Eg har eit bakovervendt barnesete i baksetet. I dag hadde eg ein passasjer som justerte setet litt bakover så det kom borti barnesetet og det var nok til at plasten på baksida av seteryggen knakk. Det vart ikkje hol i skinnet men ein ser ganske godt at det er ein skade der. Veldig irriterande at det skal så lite til. Andre som har opplevd dette? Hadde det ikkje vore lurt viss motoren i seta stoppa før plasten i setet går føyken? Har nextgen seter på ein 2015 85D.
Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

Simen1

Jeg har ikke vært borti det, men hos meg har seteryggen (førstegenerasjon helskinnseter fra 2013) tålt ganske mye juling. Blant annet unger som sparker med tunge vintersko og skisko, samt en plast oppbevaringsboks som ble klemt til den sprakk en gang jeg glemte at setet ble justert bakover som en del av enkel inntreden-prosedyren.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Touring

Skjedde men min 2017 facelift også

olabu

Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

olabu

Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. mars 2018, klokken 09:30
Jeg har ikke vært borti det, men hos meg har seteryggen (førstegenerasjon helskinnseter fra 2013) tålt ganske mye juling. Blant annet unger som sparker med tunge vintersko og skisko, samt en plast oppbevaringsboks som ble klemt til den sprakk en gang jeg glemte at setet ble justert bakover som en del av enkel inntreden-prosedyren.

Skjønar ikkje at det skal kunne gå an å knekke eit sete med setemotoren. Den burde jo vere konstruert slik at den stoppar før heile skiten går til helvete. Det er jo heilt vanleg å komme borti eit barnesete med seteryggen. Skjedde nesten dagleg med Passaten vi hadde før, men for det første var baksida av setet mjukt og for det andre ga motoren etter når det vart for mykje trykk.
Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

Simen1

Sitat fra: olabu på onsdag 07. mars 2018, klokken 13:44Skjønar ikkje at det skal kunne gå an å knekke eit sete med setemotoren. Den burde jo vere konstruert slik at den stoppar før heile skiten går til helvete.
Apropos det så burde også ryggesensorene til bilen hindret oss i å rygge på noe. Det burde vært en "på eget ansvar"-knapp for å overstyre når ryggesensoren sier stopp.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Hva med at bilen din vil ødelegge vindusviskermekanismen hvis du slår på med for mye snø på frontruta, slik at den får for mye motstand. Det skjer nemlig med tidlige biler. Synes du det er en konstruksjonsfeil, eller er det brukeren sitt ansvar?

Som et hint kan jeg nevnte at Tesla har rettet denne tabben i nyere biler, slik at det stopper før noe blir ødelagt. Slik som på alle andre biler.

Boomerang

Sitat fra: Simen1 på torsdag 08. mars 2018, klokken 08:42
Sitat fra: olabu på onsdag 07. mars 2018, klokken 13:44Skjønar ikkje at det skal kunne gå an å knekke eit sete med setemotoren. Den burde jo vere konstruert slik at den stoppar før heile skiten går til helvete.
Apropos det så burde også ryggesensorene til bilen hindret oss i å rygge på noe. Det burde vært en "på eget ansvar"-knapp for å overstyre når ryggesensoren sier stopp.

Vi har jo en "på eget ansvar"-pedal vi bruker når ryggesensoren sier at vi er nærme nok.. Er ikke det nok?
Det kunne jo også kommet en "på eget ansvar"-knapp poppende opp hver gang en prøver å passere fartsgrensen..

Angående framsete mot barnesete så har det også skjedd mange ganger her, men ser ut til at de eldste Teslasetene tåler det (som andre bekrefter). Ikke en skramme i seteryggen her iallefall.

Øyvind.h

"På eget ansvar" aksept av rygging når sensorer slår ut blir ikke bra på vinteren med snø på sensorene, kjøring med henger mm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olabu

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. mars 2018, klokken 08:51
Hva med at bilen din vil ødelegge vindusviskermekanismen hvis du slår på med for mye snø på frontruta, slik at den får for mye motstand. Det skjer nemlig med tidlige biler. Synes du det er en konstruksjonsfeil, eller er det brukeren sitt ansvar?

Som et hint kan jeg nevnte at Tesla har rettet denne tabben i nyere biler, slik at det stopper før noe blir ødelagt. Slik som på alle andre biler.

Mykje snø på ruta kan ein jo sjå. Eit barnesete bak ryggen er det jo litt verre med. Om ein har lange bein vil ein vel gjerne ha setet så langt bak som råd, men ein må vel vere to personar då. Evt. må ein stoppe bilen og stå utanfor og sjå på kor langt bak ein kan justere setet uten at det tar borti.
Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA