Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: System failure og Charging fault

Startet av Lene Jensen, lørdag 20. oktober 2007, klokken 14:47

« forrige - neste »

Lene Jensen

Jeg trodde jeg hadde funnet drømmebilen  :)

Se http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180167252845.

Jeg trodde jeg skulle dåne, en helelektrisk SUV med høy fart (toppfart 126 km/h) og lang rekkevidde (13-19 mil)! Mer om biltypen http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV. Helt til jeg fant ut at el-versjonen ikke har firehjulstrekk :'(

Jeg har forbannet meg på at jeg aldri mer skal kjøpe bil uten firehjulstrekk. Selv om det er mest 750 m gårdsvei som jeg trenger det, resten av pendleveien er på stort sett bar asfalt.

Men det ser ut til å være "umulig" for elbilprodusenter å tilby. Hva med å lage elbil av Suzuki Ignis/Jimny/Swift eller en liten Subaru?

Jeg skjønner argumentet med at firehjulstrekken bruker mere energi, men det går å lage firehjulstrekk som kobler seg automatisk inn bare når det trengs (ved slurring) slik som min Suzuki Wagon R, eller firehjulstrekk som man kobler inn med en spake ved behov, slik som min Mazda B2600.

Går det forresten an å kjøpe hvilken som helst bil som glider og installere elmotor selv? (ikke personlig da, men få det installert på et elbil verksted).

Er elmotor-installasjon eller ombygging avgiftsfritt om det gjøres i Norge?

Lene
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Laban

Miljøbil Grenland skulle importere Maya 100, en konvertert Suzuki så vidt jeg husker, i første halvår 2006. Har ikke hørt noe siden så det spørs om det ble noe suksess, men ser den fremdeles er på hjemmesiden deres:

http://www.electrovaya.com/innovation/zev_tech.html#EV

Har noen andre hørt noe mer  ???
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

nilsen

#2
Jeg var i kontakt med Bjørn på miljøbil grenland for noen måneder siden, spurte spesielt om denne "maya 100", (spesielt, siden det var mulig å få den i 6 seter.) Må si at jeg fikk et veldig defust svar på spørsmålet om denne bilen. men jeg forstod såpass, at det ikke var sikkert at denne kommer til Norge i det hele tatt. Men viss den gjorde det, så var miljøbil grenland de som hadde opsjon på å ta den inn, ingen andre. og det er derfor den står lansert på hjemmesidene deres.   Akkurat nå er de mest interressert i å få lansert "smart for two" En bil som absolutt virker spennende nok.

her er et utdrag fra en av mailene jeg hadde med han om "smarten".

"Som du sikkert forstår er det svært vanskelig å skaffe elbiler til et stadig voksende marked. Hovedgrunnen er at de franske produsentene Peugeot, Citroen og Renault ikke lenger produserer biler. Det er derfor vårt selskap har satt i gang et eget prosjekt for å bøte på denne situasjonen. Prototyp, en Smart for Two, er ferdig og vi er i full gang med testkjøring og kvalitetssikkring med meget gode resultater. Skulle selvsagt ønske at vi kunne gå ut med en fyldig omtale av vårt fremtidige produkt. Vi trenger imidlertid mer tid for kvalitetssikring ikke bare av bil men også av kostnader. Miljøbil ønsker å presentere et produkt som sitter i blink. Så får vi heller ta den tiden vi trenger på å spenne buen.

Vi håper og tror at vi skal kunne levere et relativt stort antall biler, både to og firestere, fom 2008. Bilene vil ha en antatt rekkevidde på ca 200 km per lading og koste omlag kr 200.000,-

MVH
Miljøbil Grenland AS
Bjørn Nenseth"

Dette var skrevet i April i år, har ikke hørt noe mere om bilen enn at de jobber med batteripakka som skal være i den. og at lanseringen er mere mot slutten av 2008, enn i begynnelsen av året som først var ment.

Dette var mere et svar på innlegg nr 2 og ikke på hoved innlegget. jeg må tilstå at jeg ikke har hørt om noen elbiler som har 4wd.
Skien

Har ikke elbil ennå, skulle gjerne hatt! Må nok vente på at staten ser viktigheten i miljøet å gir meg en.

hens

Jeg har kjørt 4-hjulsdrevet elbil.
I 1995 bygde jeg om en Subaru van til eldrift.
Den 2-sylindrede motoren på 700cm3 som satt i hadde fått rådebank, og jeg hadde en jetflystarter som passet inn.... etter 4 besøk hos biltilsynet ga jeg opp å få omregistrert den, "Bestill ny time, dette har jeg ikke noe greie på".

Men det var en herlig bil på glatt føre! fremkommeligheten var upåklagelig , og da jeg spente den foran en 7,5 tonns lastebil som hadde fått motorstopp var det mye hoderysting, ... inntil "Hoppetussa"  tuslet avgårde med lastebilen på slep. De visste ikke noe om at "Hoppetussa" for anledningen veide nesten 1500 kilo pga ekstra batterier i lasterommet..!

Navnet fikk den pga måten den forserte fartsdumper på med akselavstand på 1,5 meter, og stor høyde.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Det må jo ha vært en artig sak. Siden du skriver har kjørt finnes den vel ikke mer? Var det biltilsynet som var problemet, døde den en naturlig død, eller fikk den en annen skjebne?

Nå har jo Subaru lovet å lage en Elbil, de vil bare ikke fortelle når. 2008 og 2009 har vært nevent.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/071009-subaru-g4e-concept/index.xml
Siden det er Subaru må de vell levere den med drift på 4 hjul?

Egentlig har de allerede en og forstår jeg det riktig prøves disse i «flåtedrift» i Japan.
http://www.subaru.dk/miljo.aspx
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikbra

Flere el-biler med hjulnav-motorer har jo firehjulsdrift, f.eks. Tesla Roadster http://www.teslamotors.com, og Zap-X http://www.zapworld.com/electric-vehicles/electric-cars/zap-x har jo dette. Men de er jo ikke akkurat el-biler du kjøper i nærmeste elbil-sjappe...

bosonic

#6
Slik jeg leser informasjonen på siden til http://www.teslamotors.com/design/under_the_skin.php   
så har Tesla Roadster kun en motor som driver bakhjulene via en to-trinns automatkasse.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Cobos

Ja Roadsteren til Tesla har aldri hatt planer om 4x4 og heller ikke navmotorerer siden dette herper "handling" sier de. Tror ikke de har snakket om at Whitestar, deres neste planlagte sedan skal ha 4x4 heller.
Zap-X stemmer det vel skal være 4x4 men den eksisterer det ikke prototyper av enda så det er litt vanskelig å si noe sikkert.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Lene Jensen

Maya 100 er råfin, da! Men synd det bare er tohjulsdrift.

Jeg prøvde å lære meg litt mer om forskjellige typer firehjulstrekk på http://en.wikipedia.org/wiki/Four_wheel_drive, men vet ikke om jeg ble klokere eller mere forvirret!  ???

Jeg vil ha en Suzuki Jimny http://www.suzuki.no/NY/Modeller/Jimny/jimny.htm som elbil!  ;D ::)

Noen som klarer å lese ut av spesifikasjonene hva "slags" firehjulstrekk Jimny har? Slik som man kobler inn med en spake, eller konstant, eller som kobler seg inn selv? Konstant 4x4 kan man glemme til elbil, regner med at det trekker for mye energi.

Lene
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Boogie

Audi lanserer sin A1 Quatro i Tokyo om ikke så lenge:

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=176263

Men dette er ikke en rel elbil. Det er en hybrid som har ren eldrift på bakhjulene.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Griffel

Sitat fra: Boogie på mandag 22. oktober 2007, klokken 14:21
Audi lanserer sin A1 Quatro i Tokyo om ikke så lenge:
Men dette er ikke en rel elbil. Det er en hybrid som har ren eldrift på bakhjulene.

Det var jo iallefall et interessant konsept da, med en turbo ladet injeksjons motor på 150hk og doble eksosrør til å drive framhjulene og 40hk elmotor til å drive bakhjulene. Dermed har de 4hjuls drift.

Pussig gitt, var innom en engelsk side da hadde kjørelengden med batteri økt til 60 miles og effekten til 41hp (41,5hp). Et annet sted var batterikjørelengden så lav som 10km, og til slutt fant jeg en som oppgir den 62 mile, og med lading fra hvilken som helst stikkontakt. Allikevel sier ikke Audi annet enn en en vil spare 15% i bensinforbruk, hva slags kjøremønster legger de til grunn da tro.

Og sist men ikke minst, den kommer med Audi phone, og denne gjør tjeneste som mobiltelefon, bilnøkkel, navigatør, MP3spiller, og til fjernstyring av varmeapparatet.

Så kanskje er dette drømmebilen allikevel.

Den kommer ikke på markedet før 2010 så en har jo litt tid til å bestemme seg.

Gåte: Hva kalles dette hybridsystemet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hei Griffel,
Dette må vel bli en paralellhybrid, ettersom bensinmotoren og elmotoren kan drive bilen hver for seg eller samtidig.

I 1991 og 1992 bygde jegen lukket elektrisk moped .
Denne ble vist på miljøbilutstilling på Oslo Plaza i 1992. Der hadde Audi en prototype på en slik bil du nevner. En quattro med bensinmotor i front, og mellomakselen erstattet med en laaang og forholdsvis tynn motor som var koblet inn på bakakselen.

Nåja, 18 år fra prototype til salg er kanskje normalt?

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Konvertert Jeep, videosnutter i flere deler. Har ikke klart å finne ut om den er 4x4.
http://youtube.com/watch?v=5Pi7-5E8Zx0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

morten

Det er en annen Jeep som er konvertert, og den har 4x4:

http://www.driveev.com/jeepev/home.php

Jeg har selv et par AMC Eagle 4wd biler, og tenker på å kansje konvertere en av dem.   Først må jeg finne ut mere om muligheten for å få den godkjent.

Morten.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA