Ladestasjon - Den allrounde og fremtidsretta løsningen?

Startet av Riber, lørdag 03. mars 2018, klokken 21:22

« forrige - neste »

Riber

Hei,

Jeg har bestilt meg en eNV-200 40Kw og skal i den forbindelse skaffe meg en ladestasjon hjemme. Jeg har såvidt begynt å sette meg inn i dette og siden det er nødvendig med litt elektrisk fagkompetanse så regner jeg med jeg egentlig ikke forstår dette helt ut, men har prøvd å se for meg den beste løsningen.

Da ønsker jeg å ha en løsning som også vil virke om jeg en dag oppgraderer til en Tesla en gang i fremtiden eller får besøk med dette behovet, i tillegg ønsker jeg å ha muligheten til å lade både i garasjen og på andre siden av huset der jeg har en ekstra parkeringsplass. Jeg har 400V 3fas inn og etter å ha lest litt rundt her har jeg ikke funnet en tråd som direkte går på dette.

Løsningen jeg så langt har fundert på om er den beste :

Få lagt opp en kurs 40a3fas med blått industristikk i garajen og en kurs 40a3fas med blått industristikk ved den parkeringsplassen.

Kjøpe en justerbar semiportabel ladestasjon på 32a 400V 3fas som kan flyttes mellom disse uten fastmontert pistol som er justerbar(ratio B3200RD).  (om jeg ønsker å ha en kabel fast kjøpe type 2 til type 2  og sette på den 20cm overgangen type 2 til type1 og la den stå i slik at jeg slipper ta den ut av bilen hele tiden)

Er denne løsningen i det hele tatt mulig ?
Er det noen som har et bedre alternativ ?

Takker så meget for svar  :D

automat

Først: 400V 3fas = rød kontakt. 230V 3fas = blå kontakt. Enfas (som alltid er 230V) = blå kontakt.

Løsningen som skisseres krever strømopplegg lik to "all out" AC ladestasjoner. Så mye ledig kapasitet er det ikke normalt å ha i sikringsskapet i en vanlig bolig. Det første som må gjøres, er å kartlegge hvor mye ledig kapasitet som finnes. Evt mulighet og kostnad for å oppgradere inntaksikringen.

Og hvor stor ladekurs trenger du egentlig? Mange klarer seg fint med 16A enfas ladestasjon. Skal du ha flere ladepunkt med høy effekt, blir det veldig fort naturlig å tenke lastbalansering. Men da må du forlate industristikkene, og gå for fastmonterte ladestasjoner.

400V 3-fas er mest fremtidsrettet. Men skal man lade enfas  med noe kraftigere enn 16A på dette, blir ladestasjon fort overdimmensjonert i forhold til hva som er naturlig i en boliginstallasjon. eNV-200 40Kwh kan lade 32A enfas.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Du er heldig som har 400V 3 fase.

Bilen du har bestillt lader med 1 fase 32A, så der trenger du ikke 3 fase ladestasjon. Ønsker du å koble via stikk og støpsel altså mode 2 må kursen ha eget B vern, så lite hensiktsmessig.

Skal du være framtidsrettet kan du alltids velge en Zapcharger som gjør det meste, men en rimeligere løsning for hjemmebruk er en Zappi til nesten 1/3 av prisen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kangoo

Om du har TN-nett, 400V 3-fase, så tar du aller helst ut alle 3 fasene (400V) på en rød industri-kontakt (eller rett inn i laderen), men som et alternativ, kan du montere opptil tre BLÅ 1-fase kontakter, der hver kontakt bruker en av fasene + null-leder. BLÅ kontakt er til 230 Volt og RØD kontakt er til 400 Volt.

Forstår at du med din løsning legger opp til to like røde kontakter på samme kurs, men at du bare beregner å bruke en kontakt om gangen, ved at du bruker en flyttbar ladestasjon med innebygd B-vern.
Dette skal normalt være en helt lovlig løsning, men noen regelryttere kan finne ut at det ikke er helt etter boka med to uttak på en kurs for lading av elbil.

Vet ikke om «Elbilhjelpen» leverer denne flyttbare modellen lengre, men det kan han svare på selv.

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Riber

Tusen takk for oppklarende tilbakemeldinger  :+1:

Jeg tenker at selv om bilen jeg har bestilt nå lader på 32a 1 fas så bør jeg få lagt opp 32a 3 fas (rødkontakt forstår jeg nå), når jeg har tilgang på det? Når jeg uansett må få en elektriker til å legge opp. Jeg har tilgang på en kompressor og sag som bruker 3fas som jeg også ønsker å kunne bruke denne på. Så det dere sier er at jeg da må ha b-vern montert på den kursen som blir lagt til garasjen inne i sikringskape pga at det vil være stikk på den og ikke koblet direkte til laderen?!

Forstår jeg feil når jeg forstår det slik at sålenge jeg da har en justerbar ladestasjon så kan jeg fortsatt lade på 32a 1 fas på den ? Så om jeg får besøk av en som kan utnytte 3 fas så kan ladestasjonen justeres om til det? Eller merker stasjonen dette selv ut i fra hvor mye bilens lader trekker?

Finnes det en slik semi-protabel lader som er justerbar som fortsatt er til salgs? eventuelt en som kan bygges til det av godkjent installatør? Feks montere stikk på zappi laderen?

Takk igjen for svar :D

elektrolux

Vi montere gjerne 400V 32A støpsel på en Zappi. Da blir det mode 2 med krav om minst jordfeilvern type A i ladeutstyret som kobles til stikket, og minst type B på den egne kursen med stikk i enden.

Zappi har innebygget A vern og tåler at du legger den på bakken og kjører over den. Dermed kan den kobles på denne måten.

Da kan du plugge ut ladestasjonen om plugge inn kompressoren eller sagen ved behov.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Pål Riber på søndag 04. mars 2018, klokken 19:38
Forstår jeg feil når jeg forstår det slik at sålenge jeg da har en justerbar ladestasjon så kan jeg fortsatt lade på 32a 1 fas på den ?
Nei du forstår rett.

Sitat fra: Pål Riber på søndag 04. mars 2018, klokken 19:38Så om jeg får besøk av en som kan utnytte 3 fas så kan ladestasjonen justeres om til det?
Ja, men ikke Zappi -noe elektrolux burde ha skrevet- siden den er en enfase ladestasjon med fast kabel.
Med type 1 kabel passer til eNV-200 men ikke til noen biler med trefase lading, eller andre med type 2 kontakt.
Mest universelt er en ladestasjon trefase med type 2 stikkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Den meste fremtidsrettede løsningen er vel å legge en kraftig kabel ut til garasjen, en liten sikringsskap / fordelingsskap der med sikring for lys og garasjeport og sånn, sikring for feks 16A trefas rød kontakt og sikring og B-vern for fastmontert ladeboks (mode3) med type2-kontakt.

Du skal IKKE benytte adapter fra type2 til type1 når du lader. Adaptere skal IKKE benyttes. Anskaff utstyr med riktig plugg.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kangoo

Sitat fra: Griffel på søndag 04. mars 2018, klokken 20:26
Sitat fra: Pål Riber på søndag 04. mars 2018, klokken 19:38
Forstår jeg feil når jeg forstår det slik at sålenge jeg da har en justerbar ladestasjon så kan jeg fortsatt lade på 32a 1 fas på den ?
Nei du forstår rett.

Det er sneket seg inn en stor misforståelse om «Justerbar ladestasjon» Stasjonene justeres når de monteres, så de ikke skal kunne trekke for mye strøm fra sikringsskapet, men dere skal ikke justere noe etter hvem som kobler seg til.
Bilene trekker så mye strøm som den interne laderen i bilen ønsker, men begrenset oppad til det laderen er innstilt på.

En 16A lader i en LEAF trekker ikke mer en den klarer uansett hvor mye en ladestasjon er stilt inn på. Har du montert en ladestasjon på en 16A kurs, og innstilt ladestasjon på 13A for ikke å belaste kursen maksimalt over tid, så vil altså ikke bilen bli ladet med mer enn 13A.

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Kangoo

Det er kommet en flyttbar/fast løsning på markedet som passer for de som ønsker å montere røde 3-fase industrikontrakter på opptil 32A. Da kan du montere flere like uttak på samme kabel, og koble til laderen der du ønsker, eller montere to faste ladestasjoner på samme kabel med en tynn signalkabel mellom disse for at de skal dele på strømmen.

Legger link til en leverandør, men ladestasjonen kan kjøpes fra flere, både billigere og dyrere enn på denne linken.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/viridian-ecolite/products/viridian-ecolite?variant=5146714865693

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

kakemann

Anbefaler Zappi.

Genial sak med lastfordeling, statistikk og en rekke ulike lademoduser til veldig gunstig pris.
Har hatt denne siden februar og angrer ikke ett sekund  :)

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA