Hovedmeny

Er Tesla for bred?

Startet av Mats S., fredag 02. mars 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

Mats S.

Jeg lurer på å kjøpe en Tesla, synes Model X egentlig er den kuleste og det er greit å ha litt plass inne bilen, synes Model S er litt trang i baksetet.

Problemet med både Model S og Model X er jo at de er jævlig brede, så da lurer jeg på om de er i bredete laget til å kjøre i Oslo? Er det veldig ofte et herk å finne parkeringsplass?

Jeg bor i Oslo og kjører for det meste i Oslo, selv om det er noen langturer av og til. Hvis det er sånn at det er bare styr og rot med å finne parkeringsplass hele tiden, så lurer jeg på om det hadde vært bedre å kjøpt en ny bensinbil i stedet. Kan for eksempel få en kurrant BMW 5 serie for noenlunde samme prisen som en Model X, den har jo også mye gadgets i bilen sånn som Teslaen.

Hva tenker dere som har Tesla, funker det greit i by, eller er det tungvindt til andre ting enn å kjøre inn og ut av byen?

keepitsimple

Jeg bodde med en Tesla 1 år i Oslo. Du tar ikke den bilen til byn hvis du ikke må. Mye bedre bil 3 mil utenfor Oslo. :)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

turfsurf

Kjørte Model X i Monaco i sommer, det er en by med mye trangere gater og mye værre trafikk enn i Oslo. Gikk helt fint det. Bare å roe ned litt, Model X er ikke en vanskelig bil å håndtere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mats S.

Jeg må vel få prøvekjørt og testet selv for å få litt mer feelingen antagelig.

kakemiks

Eg gjekk frå ein Mini Cooper til Tesla Model S. Litt uvant i starten, men eg føler absolutt at ryggekamera samt ultrasonisk sensorane hjelper mykje på parkering - nesten meir komfortabel å parkere Teslaen enn Minien. (Bur i Trondheim, parkerar uansett kva slags bil eg har lengst unna inngongar til kjøpesenter mm)
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

Sveinung1954

Sitat fra: Mats S. på fredag 02. mars 2018, klokken 23:12
Jeg må vel få prøvekjørt og testet selv for å få litt mer feelingen antagelig.

Absolutt å anbefale. Bilen er stor. "Menigheten" vil altid bagatellisere det faktumet, men bilen blir ikke mindre av den grunn.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Electrocution

Gikk fra Ford Focus til Tesla MS. Teslaen er stor, men man blir fort vant med størlsen. Men med ryggekamera og P-sensorer så er den ganske enkel og lukeparkere. (Man kan alltids la bilen gjøre jobben selv også) De fleste andre biler jeg stter meg inn i nå føles veldig små ;)

turfsurf

Sitat fra: Geirr på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:16
Absolutt å anbefale. Bilen er stor. "Menigheten" vil altid bagatellisere det faktumet, men bilen blir ikke mindre av den grunn.
Er jo ikke så mye å diskutere, bilen er stor den, men med sensorene er den lett å parkere. Men det er jo steder den ikke får plass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mats S.

Lurer litt på hvor ofte det er det er vanskelig å finne plass i Oslo, kanskje ikke akkurat i sentrum, men hender jo jeg kjører til Majorstua for eksempel. Man vel først ut det etter å eventuelt hatt en Tesla en stund. Vegvesenet har jo en standard på at parkeringsplasser skal være 2.5 meter brede, det har aldri vært noen problem med biler jeg har hatt før, som har vært betydelig mindre enn dette, men står man på en standard plass som er 2.5 meter bred med en bil på hver side så blir det vel i beste fall vanskelig og åpne døra og i værste fall vil de i nabobilen krasje døra si inn i Teslaen når de skal inn i sin bil.

MS.RUUD

Får belage seg på å klatre ut og innsv bagasjerommet  :laugh:

turfsurf

Det er en grunn til at man har summon....

Diravi

Vi gikk fra Volvo V40 til Model S. Den største forskjellen var at Model S har en mye lengre og litt bredere front, og det er ikke lett å se hvor den utvendige kurven på forskjermene ender - kommer med litt trening. Bredden er blitt et mindre problem enn jeg forventet. For også Volvoen, Ford Focus og flere andre mindre biler er nå over 180 cm brede. Jeg merker større forskjell til vår andre bil, en Citroën XM, som er nesten like lang som Teslaen, men mye mer oversiktlig og en del smalere.

Ryggekameraet og speilene på Model S gir veldig god kontroll når du rygger inn i en typisk kjøpesenterluke. Som regel er jo plassen gjort trangere av at naboen ikke kan parkere, typisk har svingt med snuten først inn i luken og derfor ender helt opp mot grensen til ditt felt. Men hvis man rygger inn da, er det jo bare å legge seg helt opptil passasjersiden av den bilen. Er det fortsatt trangt å komme ut på førersiden kan man bruke Summon, eller rett og slett kjøre ned vinduet før du stiger ut. Med rammeløse dører gir det mer bevegelsesrom.

Så ja, S er stor og dels uoversiktlig når du kjører forover og skal navigere rundt trange hjørner. Men for øvrig er størrelsen et mye mindre problem enn jeg trodde.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Nasatech

Jeg jobber i byen hver dag og bor også i byen. Parkerer hver dag i Oslo. Har aldri kommet til en parkeringsplass som jeg ikke har kommet inn i så lenge det er en ordentlig parkeringsplass (altså ikke 1 meter ledig mellom 2 andre biler). Alle parkeringshus, gateparkering osv. er ikke noe problem.

Om det er noe som er problematisk så er det lengde og ikke bredde. Dette fordi en bil på 1.5 meter er enklere å finne gateparkering til. Vanlig parkering i hus og oppmålte parkeringsplasser er ikke noe problem.

M@rtin

Bor på Frogner i Oslo (der Tesla X og S er å betrakte som den nye Folkevogna™). Ikke hatt noen problemer med parkering her så langt. Det som eventuelt kan bli en utfordring, er eldre parkeringshus fra 80-tallet med dimensjoner tilpasset datidens bilstørrelser. Husker slike p-hus fra Trondheim og de finnes sikkert også i Oslo. Men her er det nok ikke bare en Tesla som sliter ...

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

Mats S.

Fikk prøvekjørt en Model X i dag og ble meget positivt overrasket. Tok en tur innom et parkeringhus og hadde ingen problemer med å få navigert meg rundt og den store skjermen til ryggekameraet med hjelpelinjene som dukker opp på skjermen gjorde at det var enklere å parkere enn med mange mindre biler jeg har kjørt før. Var noen runder rundt på Majorstua og Frogner og støtte heller ikke der på nevneverdige problemer.

Det som derimot var et problem er parkeringsplassen som jeg per dags dato leier i en parkeringskjeller, hvor naboen har en diger SUV, da var det rett og slett ikke mulig å åpne dørene på noen av bilene. Det gikk derimot helt fint på flere andre plasser som jeg kan bytte til. Det er nok en del gamle parkeringshus hvor det er mye slike plasser, men regner med det skal være overkommelig å unngå dem eller finne noen plasser som er store nok.

Virker som de fleste her i tråden ikke har de alt for store problemene heller, så nå føles det ganske fristende å skaffe en Model X til uka.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA