Hovedmeny

Dimensjoner og sammenligninger

Startet av daktari, fredag 02. mars 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Magnus Hansen

SIkkert nevnt her før, men et sted på jaguar.no står det 656l bagasjerom bak,men ellers står det total 656l, med 560l bak. Så det siste er vel riktig. Det er uansett ikke 200l mer plass i i-pace enn i model 3. Uansett må man gjøre som PionerThink gjorde og se på bagasjerommet med egne øyne. Uansett hvilken bil man kjøper, for liter mål er ikke noe å stole på.

LittleHammer

Sitat fra: gr på fredag 06. april 2018, klokken 11:07
Sitat fra: LittleHammer på torsdag 05. april 2018, klokken 18:48
Velger design foran de få literene jeg mister, så får jeg heller kjøre med den gigantiske Thuleboksen vår de gangene jeg må.
Tør du snakke om design og takboks i samme innlegg?  :police:

Haha! Blir en sjelden utskeielse..
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Nordlands

Dette er et mer relevant bilde. I-Pace bagasjerom er vel en del bredere og har mer brukbar høyde enn TM3, åpning og løs hattehylle gjør det mulig å ta med større ting. 656 liter er vel uten luftfjæring og inkl. rom under gulvmatte, muligens også helt til tak.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

geear

Sedan blir det uansett ikke, det er en hatchback, uten at det trenger å si noe om lastekapasitet, men det tilsier større lasteåpning. Selv store sedaner har alltid hatt problemet med at selve åpningen går på skrå ned og blir for lav. Det er mulig Model 3 er noe bedre enn tradisjonelle sedaner, men full hatchback-åpning har den ikke...

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. april 2018, klokken 11:51
Mtp både forbruk og støy er bagasje på hengerfeste klart å foretrekke fremfor takboks. Lettere tilgjengelig også ift inn/utlasting.
Enig i at det kan være en grei løsning, men noen hallelujah får du ikke fra meg etter å ha erfaring med begge deler.

Takboks gir en del støy (spesielt med panoramatak), merkbart økt luftmotstand, merkbart høyere tyngdepunkt med en del last, og merkes også godt med mye sidevind. Alt dette er mye bedre på kroken, men samtidig så har kroken noen negative punkt:

1. Setter p-sensorer ut av spill.
2. Avhengig av bil/type boks/utstyr så er det ofte i veien for ryggekamera, og det er vanskelig å avstandsbedømme det som sitter på kroken.
3. Bilen blir lenger med de utfordringer det gir i garasjer, ferjer, ladeplasser mm.
4. Adkomsten til bagsjerommet blir mye dårligere, står fort og gnikker med knærne mellom last og en skitten støtfanger.
5. Bredden er som regel dårligere enn lengden på en takboks, siden det ikke skal stikke på utsiden av bilen.

AJ82

Ser Autostrada reklamerer med:
~Bagasjeromsplass: 530 liter bak og 36 liter foran

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Pingle

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. april 2018, klokken 11:51
Mtp både forbruk og støy er bagasje på hengerfeste klart å foretrekke fremfor takboks. Lettere tilgjengelig også ift inn/utlasting.
Jeg foretrekker begge mulighetene.
Tak(boks)lasting fungerer for store lette ting. Det ER mulig å få kajakker oppå en tilhenger med plass til bagasje, men en del mer knot enn å hive dem på taket når jeg bare skal ut en kveld (unntak for de som har ubegrenset plass i hagen).
Model X med takboks ville vært en strålende bil også i feriemodus, I-pace blir nok en god bil, som er vel liten for familieferie, og jeg er evig spent på hva e-tron Quattro viser seg å bli. Kanskje må vi vente til lenge etter 2020 for å finne en "komplett el-familiebil", selv om det finnes håp:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2019-jaguar-xj-be-reborn-high-tech-electric-flagship
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/new-road-rover-model-launch-2019
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Øyvind.h

Ja begge deler hadde vært flott :)
Men som småbarnsfar ville jeg ikke ofret falkevingedørene for takstativ. Til det er de alt for geniale.

En X med takstativ ville fått et vanvittig strømforbruk på motorvei. Men må man ha kajakk på taket kan man bruke Seasuckers kajakkstativ og feste det på taket av X også. Da må man dog belage seg på å kun bruke en av bakdørene. Så det er litt gi og ta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

Joda, småbarnsfasen gjør kajakk til en truet dyreart.
Ut fra bildet ser det også ut til at seasucker gjør havkajakk til en truet dyreart ;)
Velger heller å vente, så lenge jeg har det greit med fossilbrenneren min, til jeg får et litt bedre kompromiss.
Og med været rundt her er falkevingedørene noe jeg heller gir avkall på enn muligheten for takstativ.
Så får vi se hvor lang tid det tar før det står kameler på menyen :angel:
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

THE

Sitat fra: Pingle på fredag 06. april 2018, klokken 17:05
Så får vi se hvor lang tid det tar før det står kameler på menyen :angel:

Jeg sa også det samme om X da den kom. Skulle aldri ha den pga dører, størrelse, umulig med skiboks på taket osv.

Kamelene smakte forøvrig fortreffelig, spesielt med en god hatt-stuing til...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ludwig_holberg

Har enda et lite håp om at Model X endres til vanlige dører.  :laugh:

Counterpointer

Kameler er vel ansett som en delikatesse i visse kretser. Trodde det var mest politikere, men tydeligvis bilkunder også [emoji847]

elekTrond

'13 Mjau

dsi

Enkelt synes strøboks er praktisk, må si at jeg foretrekker skiboks. Kommer nok ikke til å se mange i-pace med denne løsningen vi jeg tro. Gleder meg til jaguaren kommer i september og den er mer en stor nok til min familie på 4

Counterpointer

Skal pusekatten ha med ekstra bagasje så vil noe slikt være en fin hale [emoji1]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA