Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dimensjoner og sammenligninger

Startet av daktari, fredag 02. mars 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Laget også en sammenligning med Model S:

[attachment id=0 msg=661661]
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S.S

#16
Fin sammenligning!
Jeg vil og tro at forbruksmessig reelt, havner I-Pace midt mellom Model S 75 og S 100, eller omtrent som på den gamle S90D.
Mindre bagasjerom på Jaguaren.  Tviler på at jeg får plass til et 3 meter langt avløpsrør her, det går i Model S.
Ytelsesmessig er det vel ganske likt, eller ikke noe man merker med mindre man er på bane.  Skulle vært interessant med 80-120-tall!
Den store forskjellen ligger i superladenettverket. For de som kjører mye langt, er gratis bortestrøm gull verdt, da prisingen på hurtigladerene som det er i dag, nesten uten konkurranse, ligger rundt 8 kr/mil, og tilsvarer bensinpris.
Og så kan man henge på en liten henger og dra med på fyllinga med Jaguaren. Men til 20 lapper blir det dyre turer.
Ellers stort sett likt, Jaguaren tar litt mindre plass, men på en positiv måte.  Tesla S er større utvendig, men ikke i kupeen.  Den og egner seg best for 4 voksne, trangt for han i midten der og. 
Jeg har hatt 2 Teslaer, uten større issues, jeg syntes premiumfølelsen var grei, spesielt med Nextgenseter, håper Jaguaren blir minst like bra :-)

Nordlands

Sitat fra: S.S på lørdag 03. mars 2018, klokken 13:38
...prisingen på hurtigladerene som det er i dag, nesten uten konkurranse, ligger rundt 8 kr/mil
Hvordan kommer du frem til det?
Med ladebrikke eller registrering i app med f.eks. Grønn Kontakt koster 50 kW lading maks 3 kr/kWh, som for WLTP forbruk gir 5,6 kr/mil. Om man lader minst et par ganger per måned får man også fort 20 % rabatt så 4,5 kr/mil er det maksimale de fleste som kjører en del langt eller ikke har lademulighet hjemme vil betale.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

daktari

Jeg målte ytre isofix-fester til å være en meter unna hverandre i S og I-pace. Det betyr at sittebredden er lik i begge bilene. Model S har 5 cm bredere pute på hver side, men jeg vet ikke bredden mellom dørene. Jagen så ut til å ha mer luft mellom dør og pute.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

#19
Opp mot 4 kr/ kWH, de få gangene jeg har benyttet hurtiglader, og vel 2kWh/mil.
Uansett så koster det ganske så mye i forhold til langtur med Tesla.
Jaguaren har WLTP på 210 Wh /km og 480 km rekkevidde.. Rimer ikke helt, men regner nok en gang med at forbruket vil være som på Tesla S, og vel 2 kWh / mil med min kjøring i plussgrader.

jkirkebo

Sitat fra: S.S på lørdag 03. mars 2018, klokken 14:36
Opp mot 4 kr/ kWH, de få gangene jeg har benyttet hurtiglader, og vel 2kWh/mil.
Uansett så koster det ganske så mye i forhold til langtur med Tesla.

Men da skal man kjøre skikkelig langt. De færreste kjører noe særlig turer som er lengre enn at man klarer seg med en hurtigladestopp (som da holder fint for f.eks Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim). Siden man kjører hjemmefra med fullt batteri ladet på billig strøm blir ikke totalprisen pr. kilometer så veldig gal allikevel.

Dessuten dekker ikke Teslas nettverk alle mulige kjøreruter. Jeg ladet min Tesla med nesten 2000kWh fra CHAdeMO i fjor, og ca. like mye på SuperCharger.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

S.S

 :+1:
Helt enig!
Til mitt bruk betyr hurtigladekostnad veldig lite, maks 10000 km/år, kanskje et par langturer.

JorgenM

Sitat fra: daktari på lørdag 03. mars 2018, klokken 14:08
Jeg målte ytre isofix-fester til å være en meter unna hverandre i S og I-pace. Det betyr at sittebredden er lik i begge bilene. Model S har 5 cm bredere pute på hver side, men jeg vet ikke bredden mellom dørene. Jagen så ut til å ha mer luft mellom dør og pute.
Så du om setefestene var normale eller om de sitter helt nede i setene slik som på TMS?

For oss med 3 barneseter er det vel uansett vanskelig i forhold til baksetet før man evt får testet 3 barneseter hos forhandler.

Spennende bil i alle fall, kunne godt tenke meg å bytte ut TMS'en mot noe premium.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus



Ser at det fortsatt står 0-100 4.8s på sammenligningen over. La oss i hvert fall få tallene korrekte   :D

Espen Hugaas Andersen

#25
0-60 mph er ikke det samme som 0-100 km/t!

Her er forøvrig det Jaguar sier under tekniske spesifikasjoner på konfiguratoren:

YTELSE
Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder)   4.8
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S.S

Da er offisielle tall i Engelsk brosjyre på lading ute. (Bilde)
For oss som hadde håpet på bedre enn 5 år gammel Tesla med tanke på ytelser og lading, har vi beklageligvis tatt feil.
På visningen var det bortimot umulig å få fornuftige svar, fikk opplyst 155 mph (250 km/h) i toppfart, ladingen ble opplyst til 7, 11, 22 kW, alt etter hvem som ble spurt, så jeg tittet inn i pluggen, og der var plaststikkere i 2 av 4 ledere, så helt tydelig enfas.
Nå er og 200 km/t bekreftet som toppfart.  Har ingen praktisk betydning for de fleste av oss heller, men 250 høres bedre ut.


[attachment id=0 msg=662114]

daktari

Volvo XC60 er en direkte konkurrent:
XC60 er mer korrekt størrelsesmessig:
Høyde 1658 mm
Lengde 4688 mm
Bredde 1902 mm
Bredde inkl. speil   2117 mm
Akselavstand 2865 mm
Sporvidde, foran 1668 mm
Sporvidde, bak 1673 mm
Svingradius   11.4 m
Benplass, foran 1055 mm
Benplass, bak 965 mm
Volum baggasjerom 505 l
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ApeX

#28
X'en har jo som standard:
- Tilhengerfeste
- Luftfjæring
- Glasstak (delvis - glass i tak over dørene, gigantisk frontrute)
- Innfellbare speil
- Elektrisk bakluke
- Homelink

I-Pace har ikke hengerfeste inkludert som standard. I utgangspunktet har vel ikke I-Pace hengerfeste i det hele tatt, ref. tweet fra Ian?

NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. mars 2018, klokken 12:10
Jeg har forsøkt å utstyre i-Pace og Model X likest mulig, med tanke på pris og utstyr:

Konfigurasjon: https://buildyour.jaguar.com/jag2/r/summary/_/no_no/i-pace_k19/3fqga/a-400e-aawd_a-i-pace_a-sp1/n-022gb_n-025ct_n-027by_n-030nl_n-041cx_n-047ab_n-064qb_n-070av_n-088kv_n-1ag_n-300bt

Så har jeg forsøkt å vise forskjellene:


Er 95kW for X/S75 offisielle tall?

Såvidt jeg kan forstå så blir det feil å gi Jaguar seieren på ladefart hvis det de viste under lanseringen er full spiker, noe det bør være. De viste at den ga 20-62% på 32 minutter, forutsatt 85kWh tilgjengelig batterikapasitet så skal 42% være 35,7kWh, og snittfart i dette området på 67kW.

X75 lader til sammenligning med nærmere 90kW snitt i samme intervall, altså 30% raskere enn Jaguar viste under lanseringen. Og normalt får jeg over 95kW inn på batteriet selv i 0 grader (ligger som regel og vipper på 98-99kW). Mengden Jaguaren får på 42% tilsvarer halve batteriet på X75, men om du lader 0-50% eller 20-70% så går det allikevel mange minutter raskere på Teslaen enn Jaguaren viste under lanseringssendingen. Normalt 25-27 minutter for å få 36kWh inn på batteriet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA