Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dimensjoner og sammenligninger

Startet av daktari, fredag 02. mars 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

daktari

Stod og kikket på Model S-en her nettopp. Slo meg at hekken er veldig buet, dvs, minst 10-15 cm fra bakerste punkt til flanken.
I-pace er nærmest helt rett bak, stemmer ikke det?

Front track (mm)   
18" 1,641 / 1,643*
20" 1,627 / 1,629*
22" 1,624 / 1,632*
Rear track (mm)   
18" 1,661 / 1,663*
20" 1,647 / 1,679*
22" 1,650 / 1,652*
Overall height (mm)   1,558 - 1,565**
Wheelbase (mm)   2,990
Overall length (mm)   4,682
Overall width including mirrors (mm)   2,139
Overall width with mirrors folded (mm)   2,011
Ground clearance fully laden (mm)   142
Turning circle (m)   11.98
Boot volume (litres UK)   638* - 656
WEIGHT
Weight from (kg)   2,133 - 2,208**
Gross vehicle weight (kg)   2,670
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Kanskje ikke en direkte konkurrent, men PushEV oppgir Niros dimensjoner til å bli en god bilklasse under I-pace:

Wheelbase 2.700 mm
Length 4.375 mm
Width 1.805 mm
Height 1.560 mm
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elling Berg

For oss var Niro et reelt alternativ. Plassen i kupeen er helt topp, men bagasjerommet for lite. Mener ikke å sammenligne de utover det. 400´for litt større bagasjerom er vel litt stivt  :D

daktari

Forstår veldig godt, de tar seg rimelig bra betalt for "premium".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

I tillegg til det litt udefinerbare «premium» er det jo et vesentlig større batteri og helt andre ytelser.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Her har jo da X luftfjæring og hengerfeste inkludert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

#7
Hvorfor velger du X 75D ? Sammenligningen må selvfølgelig gjøres med mest mulig lik batteristørrelse.  Med andre ord X-100D.
Jeg ville ikke engang vurdert en X 75D.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på lørdag 03. mars 2018, klokken 12:32
Hvorfor velger du X 75D ? Du. Sammenligningen må selvfølgelig gjøres med mest mulig lik batteristørrelse.  Med andre ord X-100D.
Jeg ville ikke engang vurdert en X 75D.
Jeg valgte 75D fordi det er utgaven som ser ut til å ha likest rekkevidde. Men om Jaguar overrasker på EPA rekkevidden 6. mars, så skal jeg så klart se på hva som blir riktigst sammenligning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Takk for en fin oversikt. I mine øyne er det kun positivt med nesten 40cm kortere bil men kun 10cm mindre bakseteplass. Man taper jo mange liter bagasjeplass. Til gjengjeld kanskje betydelig bedre rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. mars 2018, klokken 12:34
Sitat fra: Tellus på lørdag 03. mars 2018, klokken 12:32
Hvorfor velger du X 75D ? Du. Sammenligningen må selvfølgelig gjøres med mest mulig lik batteristørrelse.  Med andre ord X-100D.
Jeg ville ikke engang vurdert en X 75D.
Jeg valgte 75D fordi det er utgaven som ser ut til å ha likest rekkevidde. Men om Jaguar overrasker på EPA rekkevidden 6. mars, så skal jeg så klart se på hva som blir riktigst sammenligning.

Det finnes ingen holdepunkter for å vurdere rekkevidde før det  foreligger offisielle felles tall og/eller direkte sammenligninger. Jeg ser at tesla fanboys liker å cherrypicke tall fra andre biler for å lage estimater, men jeg viste i et tidligere innlegg at den metoden har null verdi.

S.S

Er det flere enn meg som synes at Model X ikke er i nærheten av å kunne sammenlignes?  På godt og vondt, ikke et vondt ord om Teslaen, men det er en mye større bil.
Jeg mener at Model S er mye nærmere, både i kupestørrelse og ellers.
Ingen av bilene skal brukes offroad, så forskjellen mellom I-Pace og Model S blir i dette henseende å sette seg inni, eller ned i...  Jeg tror de fleste (meg selv inkludert) vil føle seg hjemme med å komme fra S til I-Pace, men spranget fra X blir stort.
Grunnen til at Jaguar sammenligner den med X, kan slik sett være at de da får sammenligne med en dyrere bil med dårligere ytelse.

Espen Hugaas Andersen

Jeg la til 100D. Veldig lite jobb.

[attachment id=0 msg=661646]
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Når det gjelder reell rekkevidde for Tesla X75D så har vi en svært interessant testen utført av Consumer Report i USA vi kan relatere til.

Rekkeviddetesting av Chevy Bolt (Opel Ampera-E) viste at den gikk lengre enn Tesla S75D!
I og med at Tesla S75D opplagt har lengre rekkevidde enn Tesla X75D da den scorer bedre eller likt på alle parametre av betydning (lettere, mindre luftmotstand...) så vet vi at Tesla X75D går kortere enn en Tesla S75D.

Derfor synes jeg det blir for dumt å sette opp Tesla X75D mot I-Pace.
Med mindre du mener at I-Pace får langt kortere rekkevidde enn Amperea-E da.

Vent litt. Ampera E har faktisk offisielle WLTP tall. Det samme har I-Pace.
Tallene viser at I-Pace har ca 100km mer rekkevidde enn Opel Ampera-E målt under WLTP.

Så her forsøker man å sammenligne en bil som i praktiske forsøk viser å gå godt kortere enn Ampere-E med en bil som målt etter WLTP går ca 100 km lengre enn Ampera-E.

Opplagt at noe skurrer her ja.

https://www.consumerreports.org/2017-chevrolet-bolt/chevrolet-bolt-sets-electric-vehicle-range-record/

Lassi

Enig i at den like greit kan sammenlignes med model S.
Så synes jeg bagasjevolum med alle seter nede blir feil å sammenligne, men kanskje knotete å finne rett volum med de ulike løsningene X kommer med? Bruke data som 5 seter? Da blir en evt sammenligning med S greiere.

For meg virker som denne konkurrerer godt sammenlignet med Tesla og at det mest reelle fortrinnet til Tesla nå er ladenettverket. Resten blir litt subjektivt og basert på behov/preferanser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA