Hovedmeny

Dimensjoner og sammenligninger

Startet av daktari, fredag 02. mars 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: THE på fredag 06. april 2018, klokken 21:38
Sitat fra: Pingle på fredag 06. april 2018, klokken 17:05
Så får vi se hvor lang tid det tar før det står kameler på menyen :angel:

Jeg sa også det samme om X da den kom. Skulle aldri ha den pga dører, størrelse, umulig med skiboks på taket osv.

Kamelene smakte forøvrig fortreffelig, spesielt med en god hatt-stuing til...

Drømmen er enn så lenge at enten q6 e-tron eller Road Rover får fornuftig bagasjevolum, men enn så lenge hinter kjerringa om at det blir en østerriksk katt som står på menyen.
Men muligheten for å hive en kajakk på taket kan jo trekke i retning av amerikanske, heller enn engelsk-østerrikske og tyske kameler.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Espen Hugaas Andersen

Syns det blir litt spennende å se om det blir noe av Bollinger B1, for de som har mer omfattende SUV-behov:

http://bollingermotors.com/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Bollinger er vanvittig kul. Perfekt bil nr 2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Pingle på lørdag 07. april 2018, klokken 10:21

Jeg sa også det samme om X da den kom. Skulle aldri ha den pga dører, størrelse, umulig med skiboks på taket osv.

Drømmen er enn så lenge at enten q6 e-tron eller Road Rover får fornuftig bagasjevolum, men enn så lenge hinter kjerringa om at det blir en østerriksk katt som står på menyen.
Men muligheten for å hive en kajakk på taket kan jo trekke i retning av amerikanske, heller enn engelsk-østerrikske og tyske kameler.

Den skjønte jeg ikke. Kan du ikke ha kajakk på taket på en i-pace?

Pingle

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 07. april 2018, klokken 11:22
Sitat fra: Pingle på lørdag 07. april 2018, klokken 10:21

Den skjønte jeg ikke. Kan du ikke ha kajakk på taket på en i-pace?

Beklager det ble upresist:
For TMX har kamelen så langt vært at takstativ er utelukket, og så har noen påpekt denne muligheten med seasucker - som er en litt mindre kamel enn å ikke ha takstativ.

Alle andre biler som er realistiske: TMS, Q6 E-tron, I-Pace (og sannsynligvis også XJ og Road Rover når de kommer) har gode løsninger på taket. Manglende hengerfeste utelukker TMS, og de andre er aktuelle.

For en familie som fyller en stasjonsvogn på en dagstur frister plassen i TMX, og I-pace blir knapp (ss også XJ). Spesifikasjoner for Q6 kommer når bladene blir gule, og Road Rover kommer kanskje etter det.

Om det blir en litt knapp I-pace (som i skrivende stund har større bagasjeplass enn Audi lover), en STOR TMX med halvgod takløsning, eller en av de andre, avhenger av hvilken kamel som ser mest fristende ut.

Så, elbil er visst som å finne seg kvinnfolk: Du vet det ideelle ikke finnes, du vet hva du kan prøve deg på nå, og du aner ikke om noe veldig mye bedre kommer rundt neste sving.
Det eneste som halter er at kjøpekraften blir bedre med årene mtp bil, og dårligere mtp kvinnfolk.

Et viktig unntak: Noen har ledd godt av oss som valgte gjerdet da TMS kom. Trist kronekurs gjorde at TMX og firehjulstrekk på TMS har gjort at vi fortsatt venter på noe særlig mye bedre til triveligere pris. Så får vi se om 2018, 2019 eller 202x blir året vi får en god totalpakke av en bil, og det er individuelt: I-pace kunne vært ideell med litt mindre plass-krav fra vår side, og er en strålende løsning for oss for 80% av kjørelengden per i dag, og antagelig 90% av kjørelengden om et par år.

Xander

Analysis paralysis ;D
Kan ikke fri meg fra tanken at det er mange her inne som aldri vil finne sin perfekte elektriske bil.
Hvis man hele tiden ser på hva som kanskje kommer neste år, om to år eller enda lenger frem i tid så vil man aldri klare å ta en beslutning og fortsatt kjøre rundt med forurensende ice biler.
Noen ganger må man bare akseptere kompromis for å komme videre!!

geear

Og på toppen av det hele vil kanskje inngangsprisen og bruksprisen også ha økt kraftig!

Det er lettere å svelge kameler med smak av i-Pace, Model X eller e-tron når de er moms og avgiftsfrie, enn hvis de plutselig blir 200k+ dyrere!

Jeg angrer bare på én ting når det gjelder elbil, og det er at jeg ikke skjønte hvilket kupp de tidlige Model S-eierne gjorde, og egentlig ikke hadde noen som helst interesse av elbil i den tiden! De har dratt utviklingen og kjørt fantastiske biler og det med et ufattelig lavt verditap takket være gunstig dollarkurs og stor etterspørsel. Kudos til de som våget!

begvi

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk pakker til "langtur" (ikke at noen skal ramse opp det). Det nevnes at I-pace ikke er stor nok, selv ikke på dagstur med to barn(!?). Vi har to barn (2 og 3,5 år) samt en golden retriver på 42 kg. Kjører i dag en S-max 2016, og den er mye større enn vi trenger i dag. I påsken pakket vi 4 bagger, diverse ski på taket i skipose til en uke på fjellet. Jeg har målt og vurdert størrelsen på I-pace, og kommet frem til at det er stort nok for oss, selv med hund. I hverdagen er det ikke mange ganger vi fyller bilen full av diverse pakk. Hadde vi ikke hatt hund, ville sikkert vår Kia soul ev vært stor nok (ikke rekkevidden).. Skjønner at folk har forskjellige hobbyer med diverse utstyr etc. Men at I-pace blir for liten, det synes jeg er rart. Om jeg skal si noe minus på størrelsen er den litt trengere i baksetet enn jeg hadde tenkt meg. Kanskje fordi forventningene var store med all markedsføring om innvendig plass.

LittleHammer

Har to barn som fyller 3 og 5. På veg ut av barnevognstyret og ser for meg at I-Pacen vil være mer enn stor nok. Pakker som regel to-tre duffelbagger og eventuelt ski- eller sykkelutstyr pluss noe småtterier.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

bmw2002

Med mindre man har hund eller bagvogn skjønner jeg heller ikke at denne bilen skal være for liten. Fjerner man dekkrepsett og isoporen i bagasjerommet får man vel mye ekstra plass også.

dsi

Har to barn og hytte på fjellet. Har i dag en e-golf med skiboks og den er i minste laget, men vi får med oss alt. Hadde en A4 tidligere og da hadde vi mer enn nok plass. I-pacen blir stor nok for oss, det man pakker vel stort sett alt formye om det er en helgetur eller 4 ukers ferie

Øyvind.h

Sitat fra: Pingle på lørdag 07. april 2018, klokken 16:53
Et viktig unntak: Noen har ledd godt av oss som valgte gjerdet da TMS kom. Trist kronekurs gjorde at TMX og firehjulstrekk på TMS har gjort at vi fortsatt venter på noe særlig mye bedre til triveligere pris. Så får vi se om 2018, 2019 eller 202x blir året vi får en god totalpakke av en bil

Nå har jeg kjørt Tesla siden sommeren 2013, og jeg ser familie/venner/bekjente havne hos Tesla en etter en. I utgangspunktet kunne jeg sagt alle burde gjort som meg og tatt sjansen i 2013 når man fikk en nesten fullutstyrt S85 til 580.000,-. Men det Tesla leverte høsten 2013 og det de leverer i dag er ganske forskjellig på mange områder, så det er ikke sikkert 2013-modellen ville vært perfekt for alle, selv om den var mye rimeligere.

Sitat fra: trt på lørdag 07. april 2018, klokken 22:44
Har to barn og hytte på fjellet. Har i dag en e-golf med skiboks og den er i minste laget, men vi får med oss alt.
Stor forskjell på å reise til egen eller andres hytte. På egen hytte har man jo gjerne slalåmutstyr, langrennsutstyr, jakker, toalettsaker og mye annet so man slipper å ta med.

Men det hjelper å komme seg av barnevognkjøret. Jeg har både hund og småbarn. I Passat stasjonsvogn tok barnevognen og hundeburet opp det meste av bagasjerommet. Passat har større og mer praktisk utformet bagasjerom Da var det bare takboksen igjen til vanlig bagasje.
Nå er vi ferdig med barnevogn. Det hjelper mye, for de er ofte klønete utformet. Hunden er tidvis også hos familie istedenfor å bli med på langturer. Da reduseres behovet for å feste bagasje på tak eller hengerfeste, noe som er veldig fordelaktig for forbruk (i hvert fall takboks).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

Sitat fra: begvi på lørdag 07. april 2018, klokken 21:58
Jeg er litt nysgjerrig på hva folk pakker til "langtur" (ikke at noen skal ramse opp det). Det nevnes at I-pace ikke er stor nok, selv ikke på dagstur med to barn(!?). Vi har to barn (2 og 3,5 år) samt en golden retriver på 42 kg.
Imponerende. Kjerringa er vokst opp med kassevogn, og pakker deretter. Jeg har ingen unnsyldning, men tar med hva jeg ønsker. Vi har ikke egen hytte, så alt må med.
Hadde spart en halv kubikkmeter på egen hytte.

turfsurf

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk pakker til "langtur" (ikke at noen skal ramse opp det). Det nevnes at I-pace ikke er stor nok, selv ikke på dagstur med to barn(!?).
Alt går... Vi har dratt på ferie i mini cabriolet, 2 voksne + 2 barn. Alt kommer an på hva man skal.

Har I-Pace skiluke og plass til ski opp til to meter for 4? Det hadde vel vært det kritiske for meg hadde vi vært bare 4. Hater skibokser, og generelt ting på utsiden av bilen. Kun sykler når absolutt nødvendig.

Ellers tror jeg I-Pace kan være en veldig fin bil for en familie på fire.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pingle

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. april 2018, klokken 08:46
Jeg er litt nysgjerrig på hva folk pakker til "langtur" (ikke at noen skal ramse opp det). Det nevnes at I-pace ikke er stor nok, selv ikke på dagstur med to barn(!?).
Har I-Pace skiluke og plass til ski opp til to meter for 4?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA