Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?

Startet av ludwig_holberg, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

automat

Elbilandelen kommer ikke ikke til å øke vesentlig før produsentene klarer å levere biler i tilstrekkelig antall. Og mange produsenter sliter med det. Om Jaguar og Audi klarer å levere er for tidlig å si.

Så det er nok for tidlig å ta livet av fossilbilen med et avgiftssjokk ennå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hsa77

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?
Å kjøpe bil til 600k er utenfor rekkevidden til ganske mange familier i dette landet! Selv hadde jeg nok kunne finansiert et slikt kjøp, men jeg kan på ingen måte forsvare å bruke så mye penger på bil!

En familieelbil som kan erstatte dagens diesel stasjonsvogner må koste under 400k. Når elstasjonsvogna med 600l bagasjerom koster mindre enn en Skoda Octavia diesel kan momsen på elbil fjernes, det er nok dessverre noen år til. Å øke avgiftene ytterligere på fossilbil før det finnes flere folke-elbiler med god rekkevidde er (heldigvis) ikke politisk gjennomførbart.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler.

... og med 25% moms så koster ikke denne bilen 599.000,- lengre, og hele grunnlaget for forslaget ditt faller sammen. Men ja, det ser ut som om de har levert en verdig konkurrent til Tesla Model X. Så nå er det bare å vente på at de også kommer med sin masseproduserte "billig"-utgave. SÅ kanskje du kan begynne å snakke :)
Model S 85D

ludwig_holberg

Nissan e-NV200? Så har vi LEAF, 400L bagasjerom, Hyundai Kona, Kia Niro +++ som alle er i full sving tidlig 2019. I tillegg til Model 3, som har svært god lasteplass og 4x4. Pluss at ved innføring av dette i statsbudsjettet, så sopes tilgjengelige fossilbiler opp i stort kvanta ila oktober-november-desember, mens det er stillstand i salget Q1+Q2 2019 (en slik effekt får man uansett når man innfører det). Så da er kanskje ikke 1. januar 2019 så dumt likevel?

Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. mars 2018, klokken 23:20
Når elstasjonsvogna med 600l bagasjerom koster mindre enn en Skoda Octavia diesel kan momsen på elbil fjernes, det er nok dessverre noen år til. Å øke avgiftene ytterligere på fossilbil før det finnes flere folke-elbiler med god rekkevidde er (heldigvis) ikke politisk gjennomførbart.

automat

Det eneste du vil oppnå med avgiftsforslaget ditt, er at nybilsalget vil falle som en stein. Hvorfor vil du ødelegge bilmarkedet fullstendig?

Og er man på jakt etter en Octavia eller lignende, så er det ikke sikker at ombygde varebiler, som e-NV200, faller i smak.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hsa77

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 23:43
Nissan e-NV200? Så har vi LEAF, 400L bagasjerom, Hyundai Kona, Kia Niro +++ som alle er i full sving tidlig 2019. I tillegg til Model 3, som har svært god lasteplass og 4x4.(...)
Av disse bilene er det kun Evalia som kan matche en Skoda Octavia på bagasjeplass - og Evalia er en varebil som noen har slengt inn et par kirkebenker i... Med 40kwh batteri har Evalia rekkevidde under 20mil vinterstid, ikke akkurat noe å pakke familien i for å dra på hytta i vinterferien, spesielt dersom man ikke har lademulighet på hytta ...

Det finnes mange titalls stasjonsvogner og suver å velge mellom, først når vi får et tilsvarende antall elbiler å velge mellom kan vi prise fossilbilen død.

I DDR kunne man prise seg lykkelig hvis man fikk lov til å kjøpe seg bil, da kunne man velge mellom Trabant - tror heldigvis det er vanskelig å innføre samme ordning her til lands for å få alle over på elbil...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ludwig_holberg

Bil bør generelt avgiftsbelegges - eller ihvertfall ikke subsidieries med MOMSFRITAK. Egentlig helt uhørt  :laugh:

Det som bør "subsidieres" er kollektiv og sykkel, bil er et nødvendig onde, men tross alt litt mer miljøvennlig med el. Vi som liker elbiler bør ikke glemme det helt..

hsa77

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 00:07
Bil bør generelt avgiftsbelegges - eller ihvertfall ikke subsidieries med MOMSFRITAK. Egentlig helt uhørt  :laugh:

Det som bør "subsidieres" er kollektiv og sykkel, bil er et nødvendig onde, men tross alt litt mer miljøvennlig med el. Vi som liker elbiler bør ikke glemme det helt..
Forsåvidt enig, men hadde det ikke vært for momsfritak så hadde nok mange av oss fortsatt kjørt fossilbil.

Elbil skal selvfølgelig ha moms, men vi må vente noen år slik at en elbil med moms ikke koster mer enn en fossilbil koster i dag.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rio

Et fritak er ikke en subsidie.

Dersom jeg drikker et glass vann fremfor et glass vodka (som har alkoholavgifter) så blir jeg ikke subsidiert, selv om begge er "drikker".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

Sitat50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

Vi lever tross alt i en verden og ikke på en øde øy, dette er et radikalt forslag uten politisk støtte eller støtte i befolkningen ellers ... Det eneste resultatet av en slik politikk ville blitt en dramatisk foreldet bilpark. Nybilsalget ville stoppet helt opp og gamle skranglete giftmaskiner ville fått nærmest evig liv ! Ta deg en tur til Cuba så får du se resultatet av denne politikken...

I tillegg til det er ikke Elbilmarkedet et reelt marked ennå. De aller, aller fleste produsentene taper prosentvis mye på hver solgte bil som de finansierer med fossilbilsalget. Det gjør at de kjører kun små serier for å  holde tapet på et akseptabelt nivå. Hva får deg til å tro at akkurat Indiske Tata Motor's Jaguar I-pace vil leveres i stort antall ?

ludwig_holberg

#11
Det bør naturligvis kombineres med en merkbar økning på drivstoffavgiften også, sånn at incentivet for å kjøre foreldede biler ikke blir for høyt.

Du kan kalle det radikalt, men det fremstår ikke rasjonelt å legge til rette for bestilling, kjøp og produksjon av splitter nye fossile biler inn i 2020.

Joda, elbilparken dekker ikke alle behov nøyaktig like bra som fossile biler når vi skriver 1. januar 2019. Men det er godt nok. Og ila et par år så er de jo så godt som likeverdig - og da er det veldig dumt å ha lagt til rette for titusenvis av nyproduserte fossile biler (inkl. pluginhybridene) i bilparken.

Cowboystrekk

Elbiler blir ikke levedyktige for folk flest før man får ei stasjonsvogn med hengerfeste i passat-klassen til rundt 3-400k med minst 30 mil rekkevidde. Da har faktisk folk flest råd til å kjøpe elbil og bruke den som eneste bil.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ludwig_holberg

Det stemmer nok ikke. De fleste klarer seg helt greit med dagens elbiler - men bekvemmelighet ligger bak ønske om Passat med hengerfeste. Spørsmålet er hvor mye dette skal trumfe behovet for å gjøre noe reelt med globale klimautslipp, og lokal luftforurensning i byer. For min del fremstår det som i overkant mye hengerfetisj at dette skulle trumfe disse målene.

hsa77

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 02. mars 2018, klokken 10:28
Elbiler blir ikke levedyktige for folk flest før man får ei stasjonsvogn med hengerfeste i passat-klassen til rundt 3-400k med minst 30 mil rekkevidde. Da har faktisk folk flest råd til å kjøpe elbil og bruke den som eneste bil.
Akkurat! Og så må den stasjonsvogna produseres i så store volum at alle som bestiller får levert bilen innen 6mnd.

Jaguar regner med å produsere 1500 I-Pace i år (kilde artikkel på tek.no), ifølge statistikk på oica.net produserte Jaguar 172,547 biler i 2016 - det forteller litt om hvor lenge det er igjen til elbilproduksjonen kan møte etterspørselen...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA