Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av janstok, tirsdag 23. august 2011, klokken 22:31

« forrige - neste »

hens

Hei Janstok,
det er vel å ta litt i å si at lithium er 100 ganger bedre enn bly på kapasitet/vekt.
Ta vekk den ene nullen så nærmer du deg, 6-8 ganger er nok mer riktig.
Mange billige elsykler med blybatteri er kraftig underdimensjonert, og da kommer peukerteffekten inn og reduserer den tilgjengelige energien. 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

janstok

Kan godt være det, er ikke ekspert på det med batteri. Jeg så bare kjapt over på en tabell på denne siden med Watt/kg : http://www.el-bikes.no/om-lifepo4-batteri
Har selv prøvd blybatteri på elsykkel og konklusjonen må være; aldri igjen;)
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

hens

Tabellen i salgsbrosjyren du henviser til er full av feil.
Den oppgir 35watt pr kilo på blybatterier. Et optima kan gi 850A ved startforsøk, og spenningen er da ca 11 volt. Det gir drøyt 9 kw. Et optima veier ca 20 kilo, ergo gir det 460 W pr kilo.
Dessuten blander tabellen sammen wattimer pr liter og watt pr kilo, det bør være enten eller, eller både og.

Det er ingen tvil om at lifepo er det beste alternativet pr dags dato, men det gjelder å vise litt edruelighet med det som legges ut på dette forumet. Husk at det leses av folk som ønsker informasjon. Det kunne også være interessant om det var tatt med nimh batterier, som kommer vesentlig nærmere mht. verdier, enn gamle nicadbatterier.

Men fortsatt er det langt igjen til "100 ganger bedre".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: hens på lørdag 06. august 2011, klokken 22:57
Tabellen i salgsbrosjyren du henviser til er full av feil.
Den oppgir 35watt pr kilo på blybatterier. Et optima kan gi 850A ved startforsøk, og spenningen er da ca 11 volt. Det gir drøyt 9 kw. Et optima veier ca 20 kilo, ergo gir det 460 W pr kilo.

Det er forskjell på blybatterier og blybatterier....
Et Optima vil bli ødelagt fort ved gjentatte dyputladinger. Det duger neppe på en el-sykkel, det er jo et start-batteri. På hytta har jeg derimot batterier som tåler MANGE sykluser til 50%; 3 stk. Surrette 4ks25ps. Dette er 4V batterier som med C/100 belastning yter 1900Ah. Jeg har 3 stk. i serie for 12V og forventet levetid er ihvertfall 15 år.

Belaster jeg batteribanken med noe særlig mer enn 200A faller spenningen såpass at det er lite mer å hente. Rundt 2600W er omtrent det som er brukbart å ta ut over tid. Vekten på batteriene er tilsammen 429kg, det gir en uteffekt på 6W/kg. Så ja, man kan ta ut mye mer fra blybatterier, men det går tildels sterkt ut over levetiden om man også skal hente ut mye energi fra dem. Jeg bør vel også nevne at ved 200A strømtrekk er kapasiteten nede på 1050Ah så Peukert slår virkelig til her. Heldigvis trekker jeg som regel bare 20-25A fra dem.

Ved C/100 har de en energitetthet på ca. 50Wh/kg hvorav kun halvparten kan taes ut uten å skade batteriene på sikt. Leaf-batteriet har vel omtrent det dobbelte, hvor ca. 90% kan brukes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Sitat fra: cra på søndag 31. juli 2011, klokken 16:30
[Med det resonementet budre vi vel alle på flatskjerm og ny sofa på blå resept, så slipper vi nesten å spise noe i det heletatt....  ;) ;D
Ja, best å bli under dynene :D
Men hvis vi tar utgangspunkt i at vi har endel nødvendig transport så er dette et poeng. Vi har fått mange tilbakemeldinger på dette oppslaget:
http://www.aftenbladet.no/energi/--Elsykkel-meir-klimavenleg-enn-sykkel-2818041.html

Her på Nord Jæren skal verdens første sykkelritt åpent for elektriske sykler arrangeres om 4 uker. Dette er etter forslag fra Rogaland Elbilforening. Det kommer mer info på Rogalandsseksjonen i forumet.
http://www.starasosa.no/

PerBear med venner stiller, jeg skal profilere Rogaland Elbilforening (og kan da ikke sykle denne dagen :( )
Rittet går gjennom 4 kommuner, i Stavanger er det bilfri dag denne dagen.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: janstok på lørdag 06. august 2011, klokken 17:17
Har selv prøvd blybatteri på elsykkel og konklusjonen må være; aldri igjen;)
Enig med janstok her, blybatterier egner seg dårlig til sykler og scootere, hvis noen forumlesere bruker elektriske sykler/scootere med blybatterier og er godt fornøyd hadde det vært fint å få høre om det.

Dessverre er det mange som kjøper billige blyløsninger og så ender de med å bli stående. Dette ødelegger saken for oss som mener at "Framtida er elektrisk".
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Jeg har en billig blysykkel som henger i taket. Batteriet er sansynligvis gåent for lenge siden.

Ikke å anbefale. Hadde vært bedre å satt pangene i en skikkelig Elsykkel, eller i Banken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

janstok

Angående sykkelrittet i september, hvis jeg må betale 300kr + 200 kr for medlem i "ett eller aent sykkel-forbund", blir det uaktuelt for meg og min familie. Er jo svindyrt.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

elektrolux

Enig, men du skulle hørt hva alle mulige forbund vil ha for at poden skulle kjøre egen gocart 2-3 ganger i året.

Gocarten er nå solgt som følge av dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. august 2011, klokken 16:56
Enig, men du skulle hørt hva alle mulige forbund vil ha for at poden skulle kjøre egen gocart 2-3 ganger i året.

Gocarten er nå solgt som følge av dette.

...og hvis dere synes det er dyrt, så koster det altså 3500,- å melde seg på en NM-runde i racing, og da får du to finaler, en tidkjøring, og kanskje et treningsheat om du er heldig. Det er noen dyre km!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

LFP batterier er nok saken. Jeg testet en ny BD drill med ett digert NiMh batteri
på ei drillpumpe (for å få ut vann fra dobbelskroget på en Pioner-jolle), og den
gikk i ca ett minutt, mens turtallet sank støtt mot 0 o/min.

En liten drill med LFP batteri fra Europris til 249, gikk med konstant hastighet i
nær fire minutter før den plutselig slo seg av pga batterimålern gikk til 0%..

Den første elsykkelen min var utstyrt med en 400W motor, tre blybatterier på
12V ,7.5Ah, og de var helt utslitt etter 3 måneder med jobbsykling.

Det hører med at ladern ladet alle batteriene i serie, og det er jo ikke så lurt, så
noe av problemene med blybatterier og levetid har nok noe å gjøre med mangel
på BMS og tidlige ladere.

Uansett, blybatterier er vel fortida, og ikke noe kupp.

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på søndag 07. august 2011, klokken 21:09
Den første elsykkelen min var utstyrt med en 400W motor, tre blybatterier på
12V ,7.5Ah, og de var helt utslitt etter 3 måneder med jobbsykling.

Min el-sykkel nærmer seg 2 år og godt over 5000km nå, LiMn-batteriet virker å være like godt som nytt :)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Sitat fra: janstok på torsdag 28. juli 2011, klokken 17:51
Mottok i går en sykkel fra ChainReactionCycles.com. Betalte 5300kr inkludert frakt med DHL. Billigere elsykkel skal du lete lenge etter. Eneste minus slik jeg ser det er at det kun selges damemodel, og de er rimelig store i størrelsen.
Batteriet er (bare) 24V, 5aH, men lades 90% på 10min! og helt fullt på en halv time. Både batteri og lader er meget solid bygget. Dette kommer nok av den grunn at det er produsert av Toshiba. Det er kun en pedalsensor som bestemmer om motoren skal fungere og du kan velge mellom low- mid- high effekt. Har du ikke lenger strekning enn 10 - 15km er dette en kjempesykkel.
Jeg håper bare det ike kommer noen regning senere i posten med toll og moms og tull...
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55968

Nå er de ikke så billige lenger, prisen har økt til det mer normale:  £1889,-  :(
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

janstok

Åj, jøsses. Det var da en svær prisforskjell. Skulle bare kjøpt et lager av dem og solgt dem videre;)
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

janstok

Da har chainreactioncycles fri frakt og nye spennende elsykkelmodeller som Cube 2012 EPO Electric. Den ser umenneskelig bra ut og kvalitet fra topp til tå. Men det er ikke mye info å hente, og vet ikke om den er i salg enda i nettbutikken
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA