Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av janstok, tirsdag 23. august 2011, klokken 22:31

« forrige - neste »

janstok

Mottok i går en sykkel fra ChainReactionCycles.com. Betalte 5300kr inkludert frakt med DHL. Billigere elsykkel skal du lete lenge etter. Eneste minus slik jeg ser det er at det kun selges damemodel, og de er rimelig store i størrelsen.
Batteriet er (bare) 24V, 5aH, men lades 90% på 10min! og helt fullt på en halv time. Både batteri og lader er meget solid bygget. Dette kommer nok av den grunn at det er produsert av Toshiba. Det er kun en pedalsensor som bestemmer om motoren skal fungere og du kan velge mellom low- mid- high effekt. Har du ikke lenger strekning enn 10 - 15km er dette en kjempesykkel.
Jeg håper bare det ike kommer noen regning senere i posten med toll og moms og tull...
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55968
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

janstok

Der fikk jeg en regning fra DHL, ja. 1400kr, så totalpris på sykkelen blir rundt 6600kr
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

PerBear

Ferdig elsykkel til 6600,- er ikke så gale, men hadde det vært en elbil så hadde du sluppet moms!  ;)

Vi må få Norstart med på å jobbe for momsfritak på elsykler, de er jo en mye mindre miljøbelastning en Tesla, Think, iMiev, Buddy, Reva, SAM Cree, Leaf, etc.
Samtidig er elsykkel et fornuftig svar på fedmeepedemien som tar mye helse- og omsorgressurser...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

janstok

Jeg regnet litt på det og fant ut at istede for bybane, kunne Stavanger kommune gitt en elsykkel til hver person i kommunen til rundt 12 000 kr og batterier i 30 år. Fatter ikke at politikerne har fått øynene opp for dette transportmiddelet. Dessuten som du sier ville det fått positive konsekvenser for helsen til folk flest.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

cra

Sitat fra: PerBear på lørdag 30. juli 2011, klokken 14:34
Ferdig elsykkel til 6600,- er ikke så gale, men hadde det vært en elbil så hadde du sluppet moms!  ;)

Vi må få Norstart med på å jobbe for momsfritak på elsykler, de er jo en mye mindre miljøbelastning en Tesla, Think, iMiev, Buddy, Reva, SAM Cree, Leaf, etc.
Samtidig er elsykkel et fornuftig svar på fedmeepedemien som tar mye helse- og omsorgressurser...

Trur desverre du vil møte kvist her, gitt. All den dag en *vanlig* sykkel tross ale er enda bedre for både miljø og helsa enn en elsykkel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Per har bevis paa at Elsykkel er bedre for miljoet.

En bruker mindre energi og kan dermed spise mindre. Dermed slipper en aa dyrke saa mye mat, noe som er enda mer forrurensende enn produksjon av strom......
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

janstok

Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

PerBear

Sitat fra: cra på lørdag 30. juli 2011, klokken 17:13

Trur desverre du vil møte kvist her, gitt. All den dag en *vanlig* sykkel tross ale er enda bedre for både miljø og helsa enn en elsykkel.

Ja, som linken til JanStok viser gir elsykkel ca to til fire ganger mindre energiforbruk enn vanlig sykling.

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

cra

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. juli 2011, klokken 18:57
Per har bevis paa at Elsykkel er bedre for miljoet.

En bruker mindre energi og kan dermed spise mindre. Dermed slipper en aa dyrke saa mye mat, noe som er enda mer forrurensende enn produksjon av strom......

Med det resonementet budre vi vel alle på flatskjerm og ny sofa på blå resept, så slipper vi nesten å spise noe i det heletatt....  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janstok

Hehe, morsom du. Det er rundt 3% som bruker sykkel daglig til jobb, hva med å få med de resterende 97%, og i tilleg bruke sykkelen til andre gjøremål enn bare jobb. Ser bare hvor vanskelig det er her hjemme å få foreldrene mine til å bruke elsykkel. Virker som det er vanskelig å endre på noe en er oppvokst med;(
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

commiesoft

Jeg så et tilbud på en elsykkel på et varehus i nabolandet igår, til SKR 3995,-

Den så ut som en sykkel, men også litt som en scooter, med minimotor i bakhjulet,
en liten lykt i plast med instrumenter og en liten toppboks bak !?

Batteriet kunne plugges ut og var montert mellom bakhjulet og rammen under
setet (som var stort). Batteriet i seg selv var relativt digert, så det var nok et
blybatteri.

Den så litt rar ut  ;D, men nå lurer jeg litt på om jeg ikke skal svinge innom å se om den er solgt..

Er det noen som vet hvor lenge blybatterier holder på en EU type elsykkel?

janstok

#11
Et blybatteri holder lenge hvis det blir behandlet bra, rundt 10år. Men hvis det blir belastet mye, holder det ikke så lenge. Det er rundt 400 oppladninger på blybatteri. Også er energi pr kg ikke noe særlig bra, liFePo er nesten 100 ganger bedre på det...
Du må også sjekke om den er lovlig som sykkel, jeg vet noen som ligner moped, men med pedaler også, som er ulovlig her i Rogaland.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

commiesoft

#12
Hei, janstok, det er en Eu-type sykkel utkledd litt som en scooter, om du skjønner
hva jeg mener.

Kineserne er kreative så det holder, på mer enn en måte. Skal se om jeg får tak i den imorgen, så skal jeg poste noen bilder.

Om ikke er det ikke det helt store tapet. Den ser så kinesisk ut at det nesten er flaut
å vise seg utenfor gjerdet med den. :)

Vestland

Kjøpte nettop en elsykkel av http://www.el-bikes.no/ til ca 8300 inkl. frakt. Dette er en sykkel med 250w montor i bakhjulet og ett 10 ampers batteri (lifepo4). Sykkelen er jo rimelig tung (ca25 kg) men motoren hjelper godt på. Er veldig fornøyd og bruker denne stortsett med vogn og to unger oppi. Rekevidden er grei har ikke testet fult ut men klarer iallefall 3,5 mil med vogn og minimal birdrag fra syklisten.

Ser at selskapet anbefaler at sykkelen ikke brukes i regnvær og ser at det lett oppstår dugg i styringskonsollet. Kanskje ikke en sykkel for de som må bruke denne til jobb, da er det nok en annen prisklasse som gjelder.     
Tekna 14, 6.6 lader

janstok

#14
Det er det som er så flott med elsykkel, den kan brukes som en jernhest som virkelig kan trekke unger og varer og hva det måtte være. For meg ser det ut som styringskonsolet er likt som på sykkelkit fra boligenergi. Har ikke hatt noe problem med fukt på min iallefall. Du kan skru av lokket der kontrolleren er og se til at det ser greit ut. Du kan også med fordel smøre på noe fett på kontaktene, slik at det ikke irrer. F. eks denne: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Permatex-Dielectric-Grease-Amazing-Value-/180446565743?hash=item2a0374156f

Ellers kan de fleste "Kina sykler" bli bedre på det med fukt. F. eks har jeg surret vulkteip rundt akselen der motorkabelen kommer ut på Schwinn sykkelen jeg nevnte i første innlegg. På Golden Motor batterier har jeg skrudd av begge de sorte plastdekslene på hver side og lagt i fugemasse og borret hull i bunnen til drenering. Så hvis du gjør litt innsats og vet hva som må gjøres, kan du bruke den selv om det ikke er så bra vær. 
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA