Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sett og hørt fra Nissan-forhandlere

Startet av Ebil, tirsdag 23. august 2011, klokken 14:44

« forrige - neste »

Ebil

Har litt problem med å forstå batteri-temp/sensorer i BMS og Lader. Skal gj.temp i bms være gjen. at de 3 i Lader og max temp i bmd max temp as de 3? (kan se at kjølevannet sirkulerer ved lading og når temp er over ca 45 starter en vifte.) Bruker BMS og Lader de samme sensorene eller har de hver sine?

Viser nikometeret BMS og Lader til de samme sensorene?
Nikometer BMS viser kollone C:Batt gj.snitt temp[°C] D:Batt max temp[°C]
Lader viser:kolonne H: Lader temp[°C]  3 temperaturer
Y:Lader temp 1[°C]   Z:Lader temp 2[°C]  AA:Lader temp 3[°C] (anta at desse 3 er det samme som H


her er litt fra forumet:
i wiki står:
Temperaturstyring av laderen
To temperaturfølere er montert i batteripakken og begge må fungere riktig for at lading skal skje riktig

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1961.msg16741.html#msg16741
Viftene i laderen starter når én av de tre tempertursensorene er over 45 grader C.
Viftene stopper igjen når alle temperatursensorene er under 40 grader C.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2416.msg19423.html#msg19423
Kontakten for tempsensorene er festet med små strips til batteriet i bakkant av inspeksjonsluken. Klipp av stripsene og trekk forsiktig frem kontakten.
Frakoble kontakten og sett inn en motstand mellom 1 og 2, og en motstand mellom 3 og 4 i den delen som går mot bilens ledningsnett

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2416.msg19426.html#msg19426
Sensorene bor i en utsparing midt i kortsiden av to blokker. Det er bare mulig å få dem ut ved senking av batteripakken.
Du kunne prøve å få renset opp kontaktene og måle motstand på nytt. En ad hoc tabell av motstand mot temperatur finnes i ElbilWiki under "Temperatur styring av lader" I Teknikk delen. Ved 0 grader er mostand rundt 10 Kohm.
Det er ikke så uvanlig med feil på temp. sensorer. Dårlige kontakter er mest sannsynlig.
Bergen
Think 2001

hens

#1
Kjøleviftene på radiatoren styres både av tempsensorer i motorstyringen og de to sensorene i batteriet.
Skal koble inn ved 30 grader,og ut igjen ved 25 grader.
Batterisensorene er NTC med en verdi på ca 3 k ved 25 grader.  Ved feil på sensorene kan disse erstattes med 3 K motstander som settes inn mellom 1-2 og/eller 3-4 i 4-pins kontakten i batteriluken.
Da tror bms at temperaturen i batteriet er ca 25 grader, og vil justere ladespenningen etter dette.

Kjøleviftene på laderen kobler inn 12 volt når temperaturen i laderen er ca 45 (?)grader, og vil øke spenningen til 16 volt hvis temperaturen øker til 50(?)grader.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Batteriladeren har tre tempfølere som ligger inne i laderen i nærheten av effekttransistorene. Laderen har 2 vifter i bakkant som har to hastigheter. Det er laderen selv som styrer viftene.

BMS måler tempen i batteripakken på to steder. På displayet vises gjennomsnitt og den høyeste verdien på disse to følerne.

Lader viser også gjennomsnittstempen på batteripakken. Men BMS vet ikke noe om tempen i laderen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ebil

Mange takk for svar. Nå ser jeg hva jeg misforstod i går.  BMS viser batteri-temp mens Lader viser temperatur i laderen (og batt. gj temp.)
rgds
Bergen
Think 2001

hens

Hmmmm-
De laderene jeg har sett har 3 vifter i bakkant! Dimensjonen er 60 x 60 x 25 mm og trekker nominelt ca 150mA hver
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: Ebil på torsdag 28. juli 2011, klokken 07:26
Mange takk for svar. Nå ser jeg hva jeg misforstod i går.  BMS viser batteri-temp mens Lader viser temperatur i laderen (og batt. gj temp.)
rgds
Helt korrekt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA