Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mopedbil

Startet av Lene Jensen, fredag 19. oktober 2007, klokken 01:40

« forrige - neste »

Lene Jensen

Hei, hvilke fordeler har man med elbil, i tillegg til de miljømessige fordelene?

Har fått med meg lavere driftsutgifter, kan kjøre i kollektivfelt, ingen bompenger, gratis parkering. Hva med årsavgift og hva med importavgift om man kjøper fra utlandet? Er det også rimeligere forsikring?

Gjelder fordelene bare for ren elbil eller gjelder de for hybridbiler også?

Er det noen som har laget en kalkyle (i regneark f.eks) på hvor mye man sparer i forhold til ordinær liten bensin/dieselbil?

Mvh Lene
(ny på forumet, og pendler 7 mil hver vei fra Holmestrand til Bærum)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

cra

Ingen årsavgift (Det står riktignok "årsavgift" på fakturaen for ansvarsforsikring so mnå kreves inn via årsavgiften og ikke lenger gjennom forsikringsselskapene) og forsikring er ganske rimelig. Gode statistikker på el-biler; lite krasj og sjeldent stjålet. Man kommer jo uanset tikke så langt i dem. ;)

I tillegg er de støysvake, og hvis du velger en av dem som ikke ser ut som en vanlig bil (f.eks. think eller buddy) så kan du høste en god del smil og kommentarer også :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

Det er i utgangspunktet ingen avgifter på elbil. Dette gjelder også ved import.
Det vil si at det er ingen import eller tollavgift, og det er heller ikke moms!

Så det du betaler for bilen i utlandet er det du ender opp med :D

For hybridbiler er spørsmålet om det er en serie eller parallell hybrid.

Prius er en parallell hybrid, og betaler avgifter for bensin delen, men ikke for eldelen.
En seriehybrid sees på som en ren elbil med en generator, og slipper avgifter.

Jeg regner med at det ligger en besparelse på rundt 30000,- i året mellom en bensin og en elbil.
Men regnestykket har mange variabler avhengig av bruken.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

bosonic

Sitat fra: Boogie på fredag 12. oktober 2007, klokken 15:15
Det er i utgangspunktet ingen avgifter på elbil. Dette gjelder også ved import.
Det vil si at det er ingen import eller tollavgift, og det er heller ikke moms!

Så det du betaler for bilen i utlandet er det du ender opp med :D

Ved import av elbil påbeløper avgift som skal dekke skrappant
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Polestar i bestilling

Lene Jensen

Takk for svar. Det er vel EL-skiltene som identifiserer hvilke biler som kan kjøre i kollektivfelt og gratis i bommene. Jeg så på finn.no på hybridbilene (Prius, Lexus etc) og de hadde IKKE EL-skilt. Så da antar jeg at de ikke har disse fordelene. Hvilke modeller er det som er seriehybride?

Mvh Lene
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Mollerup

Jeg leste et sted at Think sysler med tanken om å lage en "range extender" i form av en forbrenningsmotor som lader batteriene. Dette er kanskje hva som menes med seriehybrid?
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Griffel

Fordelene med en hybrid enten det er serie eller parallell er reduksjon av engangsavgiften, og at de bruker mindre bensin. Ellers ingen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

#8
For artikkel om Think vs. liten småbil, se din side:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=373859

Dersom en bil har strøm som eneste fremdrift, er det en elbil. Om strømmen kommer fra et kjempeaggregat, eller batterier spiller ingen rolle.

(Denne påstanden er senere trukket, se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=639.msg4679#msg4679
Redigert 28.01.2008)


Dermed kan det tenkes at det kommer elbiler, med utelukkende elektrisk fremdrift, men som er hybridbiler. Dagens hybrider fra Toyota og Honda er ikke slike.

Før i tiden hadde elbiler vanlige skilt, f.eks CE 555555 Noen elbiler kjører fremdeles rundt med disse. De har selvfølgelig også lov til å kjøre i kollektivfeltet, men de risikerer å bli vinket inn av politiet og må vise vognkort, der det står el som drivstoff.  HY registrerte biler (hydrogen) har forresten også lov til å kjøre i kollektivfeltet.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Hallo Lene

Seriehybrider kommer snart (2010++??) fra både GM (VOLT) Volvo (Recharge) Venture (Q50 og Q100) og Opel + sikkert fra de fleste andre filfabrikantene også.

Da blir det avgiftsfrie biler, med moderene sikkerhet, og komfort. Jokeren er selvfølgelig stadig skiftene avgiftsberegninger.

Dersom økonomi er hovedmotivet ditt, vil nok et par år til i eksisterende kjøretøy være billigste alternativ, med mindre du er plaget med uvanlig mange bomstasjoner, og parkeringsutgifter.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA