Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekk til Elbil

Startet av Ebil, søndag 21. august 2011, klokken 11:09

« forrige - neste »

Ebil

På min Think 2001 starter ikke lading. Ladelampen lyser ikke når nett-kabel kobles til. Nikometer viste en feilkode i lader. Har slettet feilkoden,  det hjalp ikke. (feilkoden har ikke kommet på igjen) Har søkt på forumet og wiki. Her er oversikt over hva jeg har sjekket:
1) Ladeplugg skiftet for ca 10 mnd siden og kjøpte da ny kabel.
2) Nettspenning ved ladepunkt er ok.
3) Sikring under "panseret"  er ok. (Står den på Laderen?)
4) Bilen kan starter, Vannet sirkulerer da i plast-tanken . Antar da at vann-pumpen er OK? (Ladestatus ca 15%)
5) Har tatt ut sikring 30.
6) Spenning på 12v er ok (over 13v - bruker egen 12v vedlikehold-lader)
7) Har lest ThinkDiagnoseManual og kommet til Feilsøk lader og BMS med diagnoseverktøy, Kan nikometer brukes til noe av det?
8) Nikometer-log-Lader-variabel "Stoppordre" er True.  Kan denne resettes (Har slettet feil-kode i "Lader")  eller forsvinner den når en finner/retter feilen?
9) Det neste er vel å sjekke sikring i lader. Er dette korekt/sikker prosedyre eller har jeg glemt noe?
    Har kopiert det fra tittel "defekt lader" (flere bidrag) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2791.msg22695.html#msg22695
"Laderen har noen sikringer under lokket og de bør kontrolleres hvis laderen er tatt ut. Opplevd en 30A sikring som hadde gått.

Fjern panser og koble fra 12volts batteri, koble fra  DC/DC, og begge laderplugger fra Interface boks. Lys grå boks med flere kraftige ledninger under. Plugger fjernes ved å låse ut røde klipps først.

Laderen henger med 6 bolter, men jeg for en ikke klarer å få alle montert igjen.

Etter fjerning av lader lokk se etter vann oppsamling inni og sviskader. Sjekk sikringer og bruk ekstra tetning ved remontering. Fil vekk oppstand noe i bakkant av laderen så at vann ikke samler seg.

Husk å åpne serviceluka under førersete først, så ikke DC-DC starter mens den er frakoblet 12V batteriet. Det kan knekke den."

Flere ting jeg bør kontrolere?
rgds



Bergen
Think 2001

hens


Jeg har tillatt meg å endre rekkefølgen på punktene dine:

1.  Slå av tenning, og koble fra ladeledning.

2. Åpne serviceluka under førersete, så ikke DC-DC starter mens den er frakoblet 12V batteriet. Det kan knekke den."

3. Fjern panser og koble fra  DC/DC, og begge laderplugger fra Interface boks. Lys grå boks med flere kraftige ledninger under. Plugger fjernes ved å låse ut røde klipps først.

Laderen henger med 6 bolter, men jeg klarer ikke å få alle montert igjen.
  ------ Er det 5 bolter, betyr det at laderen har vært ute før ;)

Etter fjerning av lader lokk se etter vann oppsamling inni og sviskader. Sjekk sikringer og bruk ekstra tetning ved remontering. Fil vekk hjørnene  i bakkant av laderen så  vann ikke samler seg.

Ved montering av multikontakten på laderen, kan det lønne seg å slipe vekk en millimeter av tuppen på festekroken hvis  den er vanskelig å entre.

Hvis servicelokket er åpent, eller det er feil på bryteren, vil ikke laderen starte.
Det hender det er feil på ladestikket på kontaktorboksen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: Ebil på onsdag 20. juli 2011, klokken 21:46
8) Nikometer-log-Lader-variabel "Stoppordre" er True.  Kan denne resettes (Har slettet feil-kode i "Lader")  eller forsvinner den når en finner/retter feilen?

Med all respekt for Hens sin kunnskap, mener jeg bestemt at det er dette må du ta tak i aller først. Stoppordre sendes til laderen av BMS når ett av mange parametre er utenfor tillatt verdi.

Laderen kan være OK. Konsentrer deg om verdier som du leser ut fra BMS.
* Batterispenning
* Maks batteritemperatur
* Gjennomsnittlig  batteritemperatur
* andre, mindre sannsynlige parametre

Oppgi hvilke verdier leser du på de 3 første, så feilsøker vi derfra.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#3
Beklager, jeg gikk ut fra at disse tingene var sjekket først.

Hvis BMS eller lader har registrert feil, må som regel disse slettes før laderen vil starte igjen.
Hvis batteriet er meget tomt, kan det også bli problemer med oppstart, eller laderen stopper etter 10 minutter hvis 110 volt ikke er oppnådd.   Trekk støpselet ut, vent 20 sekunder og prøv på nytt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lunde

Ladelapa sier mer enn mange tror. Den er i realiteten en indikator som viser at laderen får 220VAC . Sgnalet gis potensialfritt fra et hjelperele som henter sin spolespenning parallelt med tilførslen til laderen.

Er det ikke liv i ladelampa har ikek alderen strøm rett å slett. Mest sannsynlig grunnet defekt sikring på inntaket i bilen. Det kan være en god grunn til at sikringen har gått, defekt kortsluttet lader er det dyreste alternativet. Varmgang over tid og slittasje mye billigere. Litt mer plundrete er brente forbindelser i inntaksboksen om det mot formodning er feil på ladekabel eller strømuttak.

Virker ladelampa uten at bilen lader kan i tillegg til feil spenning eller høy temperatur på batteri eller lader (feil på kjølevifter) være isolasjonsfeil i bilen. Batteri er mest vanlig, inntaksboks full av vann en annen 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Ebil

Mange takk for hjelp. Nå lader den. Interface boksen fikk ikke spenning. (Thinken er modifisert lit og feilen var der).
rgds
Bergen
Think 2001

Lynet

Har en lader med lignende problem (har stått på i tordenvær).
Har testet den på min egen bil der alt er ok så feilen er i laderen.
Følgende skjer:
Ladelampe blinker normalt.
På Nikometer leser jeg ut følgende på lader:
0V batterispenning
0A
230V - true
BMS kommunikasjon - false
stoppordre - true
Sjekket med multimeter:
230V kommer inn i laderen
123V på DC-kabler inne i laderen

Har sjekket de to sikringene i laderen, de er ok.

Noen forslag til videre feilsøking?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

BMS kommunikasjon - false: kommunikasjonsproblem mellom BMS og lader, må fikses først.
Stoppordre - true: kommer fra BMS; tror det er BMS som hindrer ladereren fra å lade.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Sitat fra: El rayo på onsdag 24. august 2011, klokken 16:21
BMS kommunikasjon - false: kommunikasjonsproblem mellom BMS og lader, må fikses først.
Stoppordre - true: kommer fra BMS; tror det er BMS som hindrer ladereren fra å lade.
Problemet er ikke i BMS:
Kanskje litt vanskelig å lese i mitt inlegg ovenfor, men laderen er testet på en bil der alt sammen er ok. Feilen er altså 100% sikkert i laderen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

aktar

Think 2002 Modell med ladeproblem.

Ladelampa lyser ikke.
Tatt ut lader og sjekket strøm inn til lader 235 Volt.
Målt begge glass sikringer med multimeter , de er ok . Må jeg ta de ut for å dobbel sjekke de sitter godt.
Er det noen som har god ide. Skal låne diagnose utstyr , har aldre reparert elbil før. :'(
Aktar Oslo
Think 2002 city

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA