Elon lovet - men har ikke levert

Startet av Nesquik, torsdag 22. februar 2018, klokken 11:30

« forrige - neste »

Muffinman

En ting tror jeg er ganske sikkert; Musk er i en læringsprosess mtp hvor lang tid ting tar. Hvis han i det hele tatt er i stand til det da, det burde jo etterhvert begynne å gå opp et lys. Ellers er jeg enig i at det er mye positivt å si både om fyren og selskapene han er involvert i. Elektrifisering av bilparken er nok framskyndet flere år enn vi aner på grunn av det Tesla har gjort. Og vi som bilkjøpere kjenner jo lusa på gangen etterhvert. Betaler man penger for noe som skal leveres over lufta senere bør man være klar over risikoen for at det ikke blir levert fullt ut - noen sinne.

Når det gjelder selvkjøring har jeg en magefølelse på at Tesla absolutt ikke er i tet, men at man kanskje kan få inntrykk av det pga at de ruller ut løsninger som langt fra er ferdige mens de andre bilprodusentene fortsetter å teste og utvikle på kammerset. Men vi som er tidlig ute forventer jo litt diverse. For egen del gjelder for eksempel bil, solcelleanlegg og kryptovaluta.

olavxxx

Sitat fra: mthoring på torsdag 22. februar 2018, klokken 19:01
Kan jo mistenke at de har gitt opp / fryst tilpasning av ny nettleser. Er jo ikke noe som burde ta årevis så lenge det er kompetente ressurser på saken.
De kunne vel antageligvis bare forket en open source nettleser, evt bygd noe rundt en eksisterende SDK på relativt kort tid. Men det er jo andre ting jeg lurer litt på da, hvorfor alle menyer er så trege.. Blar man i Wi-Fi listen, lagger det. Spotify lagger osv..

Det er jo ikke verdens mest kraftige maskinvare, men å animere en liste bør jo ikke kreve all verden :-P

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

mthoring

Sitat fra: olavxxx på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:17
De kunne vel antageligvis bare forket en open source nettleser, evt bygd noe rundt en eksisterende SDK på relativt kort tid. Men det er jo andre ting jeg lurer litt på da, hvorfor alle menyer er så trege.. Blar man i Wi-Fi listen, lagger det. Spotify lagger osv..

Det er jo ikke verdens mest kraftige maskinvare, men å animere en liste bør jo ikke kreve all verden :-P

Mener jeg har hørt at de bruker QT rammeverket og at nyere versjoner av det tilbyr webkit. I såfall er det vel snakk om å kode brukergrensesnitt til bilen, og optimaliseringer for at det skal gå kjapt nok på hw i bilen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

SurSnasen

Sitat fra: fonberg på torsdag 22. februar 2018, klokken 15:34
Eller sagt med andre ord: Tesla leverer pr nå de beste og kuleste elbilene på planeten, mens f.eks. Audi stadig blir utsatt, får et elendig hurtigladenettverk og ingen krok.

Audi stadig blir utsatt? Så langt kan jeg ikke minnes å ha sett en eneste utsettelse på Audis elbiler.

Counterpointer

Sitat fra: StianSalG på fredag 23. februar 2018, klokken 09:57
Sitat fra: fonberg på torsdag 22. februar 2018, klokken 15:34
Eller sagt med andre ord: Tesla leverer pr nå de beste og kuleste elbilene på planeten, mens f.eks. Audi stadig blir utsatt, får et elendig hurtigladenettverk og ingen krok.

Audi stadig blir utsatt? Så langt kan jeg ikke minnes å ha sett en eneste utsettelse på Audis elbiler.
Audi har ikke satt noen dato, så teknisk har de ikke utsatt. Men E-tron Quattro har vært vist så lenge på messer at det definitivt føles sånn. Jeg trodde Audi skulle komme før I-Pace fordi Audi lå såpass langt foran..... Det viste seg å ikke stemme med stor margin.
Jeg har nå vært på to "lanseringer" av E-tron, på Ekebergresturanten og på Thon Arena. Jeg vet fremdeles ikke når den kommer. I mitt (og sikkert mange andres) hoder fungerer dette som en utsettelse.

Hvorfor noen påstår at det ikke blir hurtigladernettverk, er jo bare vond vilje, for det er jo overalt og blir bare stadig bedre. "Superladere" er en annen sak (100 kW +) disse er det noen få av men øker stadig, der har Tesla noen års forsprang.

Hengerfeste er det ingen som vet da Audi kraftig motsier seg selv om dette. Jeg tror det kommer, basert på Audi Norge sine meget åpenbare hint, men sikker blir en ikke før det er presentert.

Så Elon er ikke den eneste som lover og ikke leverer.....

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 23. februar 2018, klokken 10:20
Audi har ikke satt noen dato, så teknisk har de ikke utsatt. Men E-tron Quattro har vært vist så lenge på messer at det definitivt føles sånn. Jeg trodde Audi skulle komme før I-Pace fordi Audi lå såpass langt foran..... Det viste seg å ikke stemme med stor margin.

Skal innrømme at jeg ikke har fullt alt for godt med på hva Audi har lovet eller ikke lovet, men mener de i mange år "lovet" en elbil innen ett to års vindu, men altså uten en klar dato som du sier. Om det er akkurat denne samme E-tron Quattro eller en annen skal jeg la være usagt.

Var i alle fall en periode der de tilsynelatende "ombestemte" seg med noen måneders mellomrom om denne oppkommene bilen skulle bli en ren batteribil eller en hybrid.
Model S 85D

Agmuns

Jeg tviler ikke et sekund på at Elon har kunnskapen som kreves for å vite hvor lang tid det tar å utvikle software. Han har nok stålkontroll på det som leveres i iterasjonene til AP2 også. Det kan ikke være sånn at ingeniørene sitter og lover en leveranse gang på gang til Elon. Da hadde de nok mistet jobben for lengst. Det at han lover gull og grønne skoger på Twitter legger jeg i kontoen for hyping av eget merke. Ta det med et par lass salt, som man gjør med alle andre merkevarer som lover at noe kommer "snart". For eksempel mener onde tunger at "Soon" er en merkevare Microsoft eier.

Ser man på andre populære produkter, så er det tydeligvis veien å gå. Apple for eksempel laget helt elendig rævtelefoner da de lanserte smarttelefonen. Den manglet helt elementær funksjonalitet. Men ved å hype produktene opp i et nytt nivå sammenlignet med det vi har sett tidligere, så trodde jo alle at Iphone var "da shit" på markedet - selv om Iphone egentlig var "shit" ... Uten sammenligning med Tesla for øvrig.

petersv

Hotspot/tethering i bilen fra onboard modem ble lovet en gang i tiden også ;)

BMW850

Elon sa for ett par uker siden at det KOMMER oppdatering av Navigasjon om kort tid. Og den skulle være sykt bra. Har INGEN problem med å vente på noe godt. Det skal selvfølgelig testet grundig før det slippes  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Boomerang

Sitat fra: BMW850 på søndag 25. februar 2018, klokken 23:13
Det skal selvfølgelig testet grundig før det slippes  :+1:

Er det noe nytt Tesla skal begynne med? ;D

Muffinman

Hehe. Slutt på halvferdig ræl som ikke blir bedre etter utrulling jfr. tripplanner? Den var passe drøy med pressekonferanse og greier. Noen vil kalle det å dumme seg ut  ;D

Tesla er IKKE gode på software.

Man kan jo håpe dette blir en tredjepartsløsning fra en leverandør som faktisk har et godt produkt.

georglu

Godt mulig det "snart" (i løpet av H1 2018?) kommer en refresh av Model S og X. Tipper vi da som minimum vil se samme kjappe GUI på Model S og X som på Model 3. Mange (alle?) av de som reviewer Model 3 er imponert over hvor kjapt oppdateringen på skjermen er. Navigasjonen er også bra har jeg skjønt.

Tesla har helt sikkert tynt ressursene sine til det maksimale (mer enn maks?) for å få på beina Model 3 (stjeler nok ressurser til software, produksjon og batterier som minimum) og da har nok helt sikkert oppdateringer til Model S og X fått lide litt. Jeg gjetter at når Tesla får hodet litt mer over vannet, så kommer det mer oppdateringer. Kanskje ny browser kommer samtidig til alle modeller? Model 3 mangler jo dette o.a. i dag.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Cowboystrekk

Stille inn forvarming i bil, ikke en lovet funksjon, men noe absolutt alle andre elbiler har. "Du kan jo bare bruke appen" sier nok flere. Nei, du kan ikke alltid bruke appen. Flere ganger når jeg befinner meg på fjellet uten dekning kan jeg ikke bruke appen. Å komme ned til iskald bil i -15C med masse høydemeter ned hvor du ikke kan bruke regen er dumt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA