CarPlay - plug and play?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 11:02

« forrige - neste »

Bjoris

Er det bare å plugge i ledning til USB så fungerer dette eller må en ha en app eller noe på tlf?

Noen som har gjort seg noen erfaringer med dette nå? Er det f.eks mulig å bruke navigasjonen på mobilen heller enn den som er i bilen, vil jo tro google maps er milevis bedre enn den som er i bilen, spesielt ifht å finne steder (ser at den ikke kan beregne om du nor nok strøm etc)

Joltus

Android auto krever en app.

Ellers var det plug and play og navigasjon var rett på.

Regner med carplay funker minst like bra!

knilsen1

USB-porten som kobler telefon til CarPlay, lader den også?

Bjoris

Helt sikkert, den gml ladet og det gjør nok USBen i den nye også:)

Tomma

Men det er ikke mye! Jeg må skru av mobilen om den skal klare å lade mer enn hva mobilen bruker
Nissan Leaf 2014 Tekna

Joltus

Kan være kabelen din også.

Lader sikkert med ca 1,2A.

Madmax

Sitat fra: bjoris på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:02
Er det bare å plugge i ledning til USB så fungerer dette eller må en ha en app eller noe på tlf?

Noen som har gjort seg noen erfaringer med dette nå? Er det f.eks mulig å bruke navigasjonen på mobilen heller enn den som er i bilen, vil jo tro google maps er milevis bedre enn den som er i bilen, spesielt ifht å finne steder (ser at den ikke kan beregne om du nor nok strøm etc)

På Carplay er det innebygget i IOS, mens på AA må du installere en app. Lett å sette opp begge deler og begge starter automatisk når usb kabel kobles til. Mangler støtte for Norsk språk med stemmestyring fra rattet, men dette kommer forhåpentligvis etterhvert. Testet akkurat AA nå, se annen tråd for info om det.

Mobileum

Hvis du mente Siri fra rattet, er det bare å holde stemmeknappen på rattet litt lenger
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Beckern

Sitat fra: Joltus på onsdag 21. februar 2018, klokken 13:38
Kan være kabelen din også.

Lader sikkert med ca 1,2A.

Tror ikke det er mange telefoner som bruker så mye.
Kasnskje på de heftigste spillene. 0,5A er vel vanlig på data usb porter og da ligger man i grenseland.

Steinarweb

Carplay funker fint hos meg, men liker ikke at Fortums Charge&Drive app bare vil bruke google maps når man navigerer på ladestasjonene. Dette liker ikke carplay som bare vil funke med apple maps.
Grønn kontakt`s app fikser dette lett.
Gjenstår for meg å teste elbilforeningens app mot carplay.
Generelt har jeg inntrykk av at nobil databasen henger et stykke etter utbyggingen av ladestasjoner.
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

Steinarweb

Da har jeg testet elbilforeningens lade app.
Den gir meg også muligheten for å navigere med google maps, men ikke apple maps.
Ergo, den fungerer ikke mot apple carplay som bare tillater Apple maps.

Men.
Er det noen som har forsøkt den innebygde navi med tilhørende ladestasjon oversikt?
Selv etter oppdatering av ladestasjoner i menyen er det nokså glissent med ladestasjoner i kartet.
Trodde Nissan brukte nobil databasen, men det er tydeligvis en stund siden de hentet ut noe derfra.

F. eks: Det finnes ingen hurtig lade stasjoner i Mo i Rana eller Mosjøen selv om de har vert operative i 2-3 år nå.

Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

Madmax

Jeg var på Oslotur nå i helgen og parkerte både på Vulkan og Festningen. Ingen av dem fantes på den innebygde navigasjonen. Vulkan fant jeg heller ikke på Carplay, så foreløpig vinner AA her hos meg!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA