Hovedmeny

Taue andre biler

Startet av Perper, tirsdag 20. februar 2018, klokken 19:29

« forrige - neste »

Perper

Hei,

På vei hjem fra skitur i dag var jeg førstemann på plass der en annen bil hadde vært uheldig og kommet for langt ut på høyre side. Den stod godt plantet nedi grøfta/snøfonna.

Bilfører hadde allerede ringt etter hjelp da jeg kom. Spørsmålet mitt er om det hadde vært mulig å trekke den opp. Var en eldre Skoda octavia, ikke veldig tung. Trolig er det nok moment i min 85D, men ville kroken foran holdt rykket? Hva med drivverket?

Noen som har erfaring med dette?

turfsurf

Bør gå helt fint. Den er jo beregnet på å dra opp Model Sen med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Slepekroken/chassis er det mest usikre punktet for min del, men må jo ikke rykke, må stramme slepetau forsiktig og dra jevnt.

Drivverket er vel det samme som Model X bruker til å taue henger på 2250kg, og tåler uansett heftige rivstarter på tørr asfalt.

Elbiler er fantastisk å taue med. Ingen clutch, ingen converter, maks effekt fra bunn, og allikevel veldig fin å finkjøre med.

Tauet i fleng hjem fra hytta sist, inkludert en bil med ett tonns henger bak, for en nytelse å bare blåse opp på piggfrie dekk, et sted det knapt var mulig å stå på beina, med bil+henger bak. Bileier hadde ingen tro på at det skulle gå, men det aksellererte oppover i absurd fart.  :D det skal være sagt at jeg brukte hengerfestet, så kan ikke si noe om slepekroken.

Ljosdal

Etter et titt på Bjørn sin video på youtube med drakamp mellom S&X(som ikke ser veldig heldig ut for bilene), tror jeg lett jeg hadde hjulpet noen ut av grøfta...
Nå hadde jo vedkommende allerede ringt veihjelp, og de fleste har veihjelp i forsikringen sin også.
Svart P85 Signature #88

elekTrond

Sitat fra: Perper på tirsdag 20. februar 2018, klokken 19:29
Var en eldre Skoda octavia, ikke veldig tung. Trolig er det nok moment i min 85D, men ville kroken foran holdt rykket? Hva med drivverket?

Noen som har erfaring med dette?
Er det fastsveist eller skrudd, avtagbar krok på Tesla? Skoda/VAG fra 90-00 tallene har løskrok. Jeg dro av en slik ved å bli slept i en litt for skarp U-sving. Det ble for mye skjærkrefter 90° på gjengene.

Jeg har også registrert at ... var det franske biler som ikke skal slepes opp av grøfter, kun langs "flat" veg. Tipper det har med samme løskrok å gjøre og/eller konstruksjoner som blir dratt i filler ved "feil" tauing.

Apropos, her er en pre-youtube klassiker fra totusenogpilogbue:

https://www.youtube.com/watch?v=b-rhWxthLPc
'13 Mjau

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA