Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe stoppet under lading

Startet av Focus, tirsdag 16. august 2011, klokken 15:51

« forrige - neste »

Kris

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 12:31
Her er et scan av varmesystemet til imiev som jeg fikk fra forhandleren. Viser ganske tydelig alle slanger og bokser som kan isoleres. Tror den elektriske varmeren under bilen kan være veldig lurt å isolere.

Takk for nyttig info!
Dette bekrefter hvertfall at vannvarmesystemet kun er til oppvarming av luft, og ikke noe annet. Så er det vel varmluft som kanaliseres ned til battericellene dersom det er under en viss temperatur.
En interessant løsning hadde vært å ertatte denne elektriske vannvarmeren med en forbrenningsbasert varmer.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Phuc

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 15:22
Sitat fra: Phuc på torsdag 11. oktober 2012, klokken 14:54
Kan dette være et alternativ å bruke som isolasjon under matter og i bildører?
http://www.megaflis.no/Tilbehoer/Depron_isolasjonsmatte_6mm.html
Ser at termisk konduktivitet er oppgitt til 0,035 W/mK, dvs. 6 mm tykkelse av dette gir termisk motstand R = 0,006/0,035 = 0,17. Nå vet jeg ikke hva biltema-matta har for verdier, men dette er dårligere enn 1 cm tykk steinull som gir R = 0,27.

Men to lag av dette oppå hverandre blir jo bedre enn biltema-plata.
Er vel også begrenset hvor mye man kan presse inn i dørene.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

tomrh

Sitat fra: Phuc på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:38
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 15:22
Men to lag av dette oppå hverandre blir jo bedre enn biltema-plata.
Er vel også begrenset hvor mye man kan presse inn i dørene.
Tror ikke man trenger å isolere dørene, bare klistre litt gaffa over huller. For dørene er allerede hule og dekket med plast på innsiden, jfr denne: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694&start=0
Stillestående luft er faktisk den aller beste isolatoren. Men om man mistenker at lufta i dørene ikke står stille, ville det vel vært bedre å bare dyttet noen centimeter tykke matter av glass- eller steinull inni.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

Her er et bilde av min fabelaktige isolasjonsjobb!  ;D Legg spesiellt merke til isoporen rundt slangene. Her har jeg allerede funnet på en bedre løsning (se tidligere posting) men samtidig bør man kunne komme til sikringsboksen som Mitsu så elegant har gjemt baki her. ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Phuc

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 12. oktober 2012, klokken 10:01
Her er et bilde av min fabelaktige isolasjonsjobb!  ;D Legg spesiellt merke til isoporen rundt slangene. Her har jeg allerede funnet på en bedre løsning (se tidligere posting) men samtidig bør man kunne komme til sikringsboksen som Mitsu så elegant har gjemt baki her. ::)

;-D Hans
Godt innpakket ja :)

Clas Ohlson har jo tilbud på en B&D TLD100 varmedetektor som sikkert kunne vært nyttig for å kartlegge varmetap og hvor luft slipper inn i bilen.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Stjerneglis

Noen av dere som har vurdert Glava Tapelock til isolering av slangene?
http://www.glava.no/produkter/vvs-industri/tapelock-rorskal/
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Snøkvit

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 12. oktober 2012, klokken 11:45
Noen av dere som har vurdert Glava Tapelock til isolering av slangene?
http://www.glava.no/produkter/vvs-industri/tapelock-rorskal/
Generellt så er alt av stein- eller glasull dårleg egna til mobilt bruk (=Bil).
Febrane rister i filler. Skum med lukkede seller er best.
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

covi

Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

bkv

Sitat fra: covi på fredag 12. oktober 2012, klokken 14:09
slik ser min isolerte tank ut.

Og hva slags materiale har du brukt?
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

erik e

NEEEEEEEIIIIII ! STOOOPPPPP! Ikke "stapp" dørene fulle av "GLAVA". Inni dørene er det fuktighet,vinduene skal gå opp og ned,stag til låsen/innvendig åpner skal kunne beveges.  Og ikke minst,i bunnen av dørene er det drenerings hull. Hvorfor ?  Mange gode tips her ,men!  Ta frem vinter jakke og lue,sett på varmen,varmesete og kjør din Mitsubishi rolig fra A til B,lad opp. Din i-Miev vil alltid "levere". ;) God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kris

#160
Når man setter på varmen inne i bilen, sendes det signaler til varmelementet under bilen. Dette slår seg sikkert av og på eller regulerer effekten via en termostat. Disse signalene burde vel kunne brukes til å styre en Eberspacher Hydronic istedenfor den elektriske vannvarmeren?
For oss som bor i Norge og trenger varme halve året ville vel det vært en god oppgradering. Dersom dette hadde latt seg gjøre rent teknisk, er det noe annet den elektriske varmeren gjør som ikke en forbrenningsvarmer ville håndtert? Er det noen grunn til å beholde originalvarmeren?

På denne måten kunne man beholdt klimakontrollene i kupeen akkurat slik de er. Eneste forskjell er at vannet ikke lenger varmes av fremdriftsbatteri. Man hadde også sluppet å tenke på isolering slik erik e tydeligvis får grå hår av ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

sven erik

En får nå montert diesel varmer om en vill. Kr 28600 ca med fjernkontroll. Skal selv få en sånn inn en trenger dette nedover i Europa  og

sven erik

Sitat fra: erik e på fredag 12. oktober 2012, klokken 16:51
NEEEEEEEIIIIII ! STOOOPPPPP! Ikke "stapp" dørene fulle av "GLAVA". Inni dørene er det fuktighet,vinduene skal gå opp og ned,stag til låsen/innvendig åpner skal kunne beveges.  Og ikke minst,i bunnen av dørene er det drenerings hull. Hvorfor ?  Mange gode tips her ,men!  Ta frem vinter jakke og lue,sett på varmen,varmesete og kjør din Mitsubishi rolig fra A til B,lad opp. Din i-Miev vil alltid "levere". ;) God helg.


Ja dette er sant byger en å isolere her vil en få rust å en vill tape all rustgaranti  en har luft isolering her skal man isolere dørene er det å trekke plasten altså uten å skru av noe med stoff eventuel tynt teppe men faktisk trekker det ikke noe ved dørene det er kunn ved vinduene å det lar seg ikke  gjore noe med Uten å sperre vinduene  kjøp dere heller diesel varmer  denne kann en kjøre på lampe olje da brenner den helt reint 0 utslipp

covi

Bjørn: Dette er Armaflex cellegummi. Legg merke til "peileluka" på høyre side. Her kan en åpne og se nivået med glykolblanding.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

Kris

Sitat fra: sven erik på fredag 12. oktober 2012, klokken 18:20
En får nå montert diesel varmer om en vill. Kr 28600 ca med fjernkontroll. Skal selv få en sånn inn en trenger dette nedover i Europa  og

Dette har vært på markedet en god stund. Poenger er nettopp prisen, og derfor vil jeg gjerne diskutere alternative løsninger. Løsninger som kanskje også er bedre.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA