Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe stoppet under lading

Startet av Focus, tirsdag 16. august 2011, klokken 15:51

« forrige - neste »

moso

Jaja, fint at du mener varmeapparatet som sitter i bilen holder. Det respekterer jeg, du kjenner din bruk og dine behov best. Og så må vi også få lov til å mene at her er det et forbedringspotensiale, og finne ut av og vurdere løsninger på det.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Clio97

Fint at "erik e" er fornøyd med bilen som den er men denne tråden er vel egentlig for oss som IKKE er det. Da vi sist vinter opplevde at nybilen ikke gikk særlig lengre enn den 13 år gamle Clioen, som for øvrig  hadde originalmontert bensinvarmer, pluss at kona holdt på å fryse ihjel på en tur til Hønefoss, var det ganske klart hva som trengtes. At Mitsubishi/Eberspächer jobber med en løsning burde tilsi at det er ikke bare "særinger" som oss som ser dette som et problem.

For 8500,- kr. kjøpte jeg et sett bestående av en Eberspächer Airtronic D2, inkl. 60mm varmluftslange og alt som ellers trengtes. Kjøpte dette hos "marinegrossisten.no"

Til tetting rundt varmluftslangen brukte jeg en rest av den isolasjonsstrømpen som fulgte med. Det er riktig at friskluften blir dratt gjennom Eberen, -skal bruke vinteren til å teste ut alternative løsninger. Kanskje en type irislukker ved siden av slangen...

Jeg har testet batterikapasiteten ved å la Eberen gå i ca to timer uten tenningen på. Ingen problemer med oppstart, målte 12,7v på batteriet kort tid etter "start". Jeg vet ikke hvor mange amperetimer DC/DC-converteren gir, men det synes å være nok! Igjen; vinteren vil vise!
1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

Focus

Helt enig med deg clio97 selv jeg som  bor i et av de varmeste strøkene på vinterstid synes det ble vel kaldt enkelte dager i vinter.
Det var veldig fint at det gikk så bra med batteriet. Det var det jeg var mest engstelig for. Ser ikke vekk fra at jeg kopierer din løsning, får se hvordan det går til vinteren med kofferten.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

erik e

Håper dere ser    ;)    Har selv brukt  1000vis av "mod" av biler fra 1500,- til 500 000 kr klassen.  Så kom med nye løsninger. Bil er gøy!
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Elmo

Riktignok Eberspächer men det går ut på ett. Den er luftbasert, går på diesel og tanken på ca 5 liter er tilpasset for montering innunder bakre støtfanger med påfylling på høyre side av fangeren.
Veiledende pris er 20.990kr :( inkludert mva og montering. Fjernkontroll vil komme i tillegg.

Les mere her http://www.elbil.no/elbiler/491-kjorelengde-og-kupeoppvarming-for-i-miev
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erik e

Luftbasert?  Ja,det blir varm luft. Men den varmer vel opp "vannet" i orginal varmeapparatet som må være den beste løsningen. Supert!
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

jeg er da ikke fornyd med rekkevidden jeg får  har bare ca 10 11 mil men mente bilen er bra ellers

Elmo

#37
Sitat fra: erik e på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 19:17
Luftbasert?  Ja,det blir varm luft. Men den varmer vel opp "vannet" i orginal varmeapparatet som må være den beste løsningen. Supert!
Nei, med sånt utseende (bildet) så er det bare luft. Altså ikke koblet til vannet i orginal varmeapparatet (men jeg vet ikke om de har lagt inn korrekt bilde).
En Webasto eller Eberspächer som varmer vannet vil se mere slik ut http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=31097815
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gbzdoc

Det står i artikkelen at bildet er av en bioetanol basert Eberspächer, og at den trolig ikke er brukt i i-miev. Regner derfor med at dette kun er ment som illustrasjonsfoto.

Kjelli

Dette må undersøkes. Diselvarmer som kan brukes under kjøring om vinteren og ikke stjeler verdifull rekkevidde = ja takk. Elektrisk oppvarming som stjeler masse rekkevidde vinterstid = nei takk.

k

erik e

Ikke lov og bruke i Oslo vinterstid.   ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Hans Håvard Kvisle

Beklager hvis jeg har vært upresis i artikkelen.

Bildet er av en lignende varmer som det Mitsubishi skal bruke i i-MiEV. Eneste forskjellen er at den er grønn fordi den kan fyres med bioetanol, mens den vanlige er svart (symbolsk) fordi den bruker diesel. I alle fall, vi snakker om Airtronic, dvs luftvarme som er det enkleste å installere og funker greit nok.

Mitsubishi har ikke mer informasjon klar ennå. Men dokumentasjon er under utvikling. I alle fall bør det være mulig temmelig kjapt å få montert varmer.
St.Hanshaugen

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Kjelli på onsdag 12. oktober 2011, klokken 08:25
Dette må undersøkes. Diselvarmer som kan brukes under kjøring om vinteren og ikke stjeler verdifull rekkevidde = ja takk. Elektrisk oppvarming som stjeler masse rekkevidde vinterstid = nei takk.

k

Man oppnår veldig mye ved å innstallere Defa varmer, og la bilen bli ordentlig varm før du begynner å kjøre. Det er godt for kroppen, og du behøver da kun å "vedlikeholde" varmen frem ankomststedet. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4061.0.html og hva Ernie har gjort...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kjelli

Helt sant, men det hjelper lite når jeg skal hjem og ikke har tilgang på strøm, steinkald bil og unger som må hentes innen 15 min i barnehage. Dessuten så går sikringen hjemme hvis varmeapparatet går på samtidig som bilen står på lading.
Diesel er perfekt å varme med. 5 liter diesel blir 50 KW med ren varme i bilen, mao mer en 3 fulle ladinger på bilen. For meg virker dette som en "no-brainer" for meg iallefall.

Kjell

GRS

#44
Suveren løsning med kofferten!

Driver med luftkjølt VW (= kaldt;-), så denne idéen låner jeg. Kan jo bruke samme varmer i flere biler, ved camping og i båt. Bare å få eksosen ut og sørge for luft inn. Begge deler lett å løse.

Rart ikke dette finnes som ferdig løsning. Jeg har brukt en mini-gassovn for båt. Det er IKKE å anbefale. Hele greia tok fyr....

Andre sikre og små ovner har jeg ikke funnet. Iallefall kke som tåler bil/båt bruk. Bør jo være diesel-basert mtp. sikkerhet.
TM3P sort/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA