Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe stoppet under lading

Startet av Focus, tirsdag 16. august 2011, klokken 15:51

« forrige - neste »

bobakka

Jeg tenkte at jeg skulle bruke våren og sommeren til å isolere litt på min iMiev.
På forumet har fått med meg 4 steder å isolere:
1. Vanntanken - isolasjonsplate som formes rundt vanntank
2. Rør tilgjengelig ifm vanntanken - rør xx mm - lengde xx m
3. Rør tilgjengelig under deksel - rør xx mm - lengde xx m
4. Generelt under førerhuset og i dører -isolasjonsplater

Er det noen som har oversikt over dette og kan si noe om effekt og materialforbruk?
Jeg tenkte at jeg skulle isolere 1., 2. og 3. - dvs. hele varmekjeden fra kolbe til varmevekslser inkl tank.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

breitling

Ikke glem selve varmeelementet. Det er ikke isolert.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

bobakka

Er det noe sted jeg kan finne prinsippskisse av hele varmesystemet - gjerne med fysiske dimensjoner - for å planlegge arbeidet før jeg setter i gang. Jeg regner med å finne ut av det når jeg starter jobben, men regner med å måtte leie meg inn på en bukk og trenger da alle delene for hånden.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Reodor

Jeg brukte 22mm rørisolasjon fra Armaflex på rørene. Synes dette fungerte bra og mener den er mye letter å få på enn den stivere isolasjonen på f.eks Biltema.

På varmeelementet brukte jeg armafleks 13mm matter tror jeg.

Husker ikke lengden av rørisolasjon.

Kjøpte det på ovv.no og der er det en minstepris for å unngå fraktkostnader. Restene brukte jeg i huset til å isolere vannrør og fyringsanlegget.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Bobakk, det meste finnes allerede i denne tråden, inkl. scan av tegning av varmesystemet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ZerOmancer

Sitat fra: tomrh på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:57
Synes forresten det er kaldt på føttene. Flere som synes det? Og det til tross for at jeg har isolert der. Frøs på føttene på harryturen i dag, selv om jeg ellers hadde godt med varme. Og selv om jeg dirigerer det meste av luftstrømmen ned mot føttene er det akkurat som at det forsvinner i et sort hull et sted. Dører og tak er godt isolerte, mens gulvet virker å trekke mer som ei uisolert gammel rønne.

Jeg benyttet anledningen til å termografere Zero'en en kald dag for litt siden. Ved  rundt 15 grader inne og -5 ute holder hjulbrønnen tilsynelatende utetemp. brr.. ;D
Kanskje et lag av sånn ekstra tykk rustbeskyttelse innvendig i hjulbrønnen ville være et godt tiltak?

Jeg knipset forsåvidt bilen utenfra også, men hverken metalliclakk eller foliert vindusglass er særlig egnet for termografi, så dt bildet sier ikke allverdens..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

tomrh

Sitat fra: ZerOmancer på lørdag 21. februar 2015, klokken 09:52
Jeg benyttet anledningen til å termografere Zero'en en kald dag for litt siden. Ved  rundt 15 grader inne og -5 ute holder hjulbrønnen tilsynelatende utetemp. brr.. ;D
Kanskje et lag av sånn ekstra tykk rustbeskyttelse innvendig i hjulbrønnen ville være et godt tiltak?
Interessant! Har du isolert noe ekstra i gulvet, eller er dette en "default" trilling?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ZerOmancer

Ikke isolert en ting. Den har fått Mercasol understellsbehandling, men det er nå ganske tynne greier.
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

tomrh

Sitat fra: ZerOmancer på søndag 22. februar 2015, klokken 23:20
Ikke isolert en ting. Den har fått Mercasol understellsbehandling, men det er nå ganske tynne greier.
Filten ligger rett på blanke metallet nedi der. Jeg la på en 1 cm tykk støyisolasjonsplate fra Biltema under filten, hjalp endel. Bildet ditt avslører imidlertid at det er mer å hente langs siden mot hjulbrønnen, takk skal du ha!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Reodor

Sitat fra: tomrh på søndag 22. februar 2015, klokken 23:28
Sitat fra: ZerOmancer på søndag 22. februar 2015, klokken 23:20
Ikke isolert en ting. Den har fått Mercasol understellsbehandling, men det er nå ganske tynne greier.
Filten ligger rett på blanke metallet nedi der. Jeg la på en 1 cm tykk støyisolasjonsplate fra Biltema under filten, hjalp endel. Bildet ditt avslører imidlertid at det er mer å hente langs siden mot hjulbrønnen, takk skal du ha!

Med de mattene bør man vel sjekke fukt fra tid til annen. De er vel som svamper å regne?

Selv har jeg fundert over å legge noe sånt
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-39703/   

eller

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-2-stk-39702/

under gummimattene og/eller i overkant av forbrønnen.

Er det noen som ser noen mangler med den planen?

Denne

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-12-V-39763/

Oppgis å trekke 45 w og jeg antar at de andre trekker omtrent det samme. Vil 12 V batteriet makte dette?

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Rio

45 W er "ingenting" - det går fint.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Sitat fra: Reodor på mandag 23. februar 2015, klokken 10:11
Med de mattene bør man vel sjekke fukt fra tid til annen. De er vel som svamper å regne?
Kjøpte gummimatter frå http://www.gytisautek.no når bilen var ny, desse samler opp snø/fukt osv. Desse har ein fin skålform, og passer perfekt inn.

Sitat
under gummimattene og/eller i overkant av forbrønnen.
Er det noen som ser noen mangler med den planen?
Tanken med varme under mattene / i fotbrønn er ikkje dum. Det trekker kaldt ved beina, det kan eg skrive under på. Men, vil det i praksis hjelpe? Mattene som var foreslått har liten effekt. Vil ein merke at det blir tilført ein så liten effekt?

Det eg har gjort er å som fleire har omtalt - isolere med støyisolasjonsplate frå Biltema. I tillegg har eg både dei originale filtmattene, og dei nevnte gummimatter. Dvs, fleire lag med isolasjon.

Om det i praksis har stor effekt, eller det er mest placeboeffekten som merkes er eg usikker på.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Reodor

#207
Ved gulvvarme i hus regner man ca 10w avgitt varme pr grad man er over romtemperatur pr kvm.

45w skulle så gi 4,5 grad over omkringliggende temperatur dersom matten var 1 kvm. Siden den er ca 1/3 kvm skulle den være omtrent 13 grader over rom temperatur som jo skulle holde rikelig.

Dersom man legger varmematten direkte på metallet i fotbrønnen forsvinner nok "all" varmen nedover og det blir liten virkning inne i bilen.

Nøklen til sukses blir da isolering under varmematten. Det kan hende det ville være hensiktsmessig med sitteunderlag
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sitteunderlag-3-stk-37321/

e.l under stoffmatten før man legger varmematten med gummimatten på toppen.
Dersom jeg og hadde lagt varmematte i overkant av fotbrønnen ville jeg isolert på oversiden av matten med enten lyddempematten fra biltema og lagt foliesiden opp eller annen isolasjon kledd med alufolie på ovesiden.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA