Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe stoppet under lading

Startet av Focus, tirsdag 16. august 2011, klokken 15:51

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 17. september 2012, klokken 08:54
Tesla?

Jeg mener at Model S har varmepumpe som er koblet til batterienes kjølesystem.
Om sommeren kjøles batteriene og det kommer kald luft fra AC med en gang, om vinteren varmes batteriene og det kommer varm luft fra AC med en gang.

Delvis riktig. Den har to kretser i anlegget så den kan kjøle batteriene og motoren samtidig som den varmer kupéen. Restvarmen fra kretsen som kjøles benyttes til kretsen som varmes opp, dvs. at varme fra f.eks motoren taes vare på til kupéoppvarming.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Lars J på mandag 17. september 2012, klokken 08:32
Thinken min har elektrisk varmeapparat, vel 2 kW. Energikilden er hovedbatteriet. Dette veg ca 300 kg, og max uttak er ca 10 kWh, dvs at vekt/energiforhold er ca 30 kg/kWh.

Som kjent har vatn varmekapasitet på 4.2 kJ/kg = 1.17Wh/kg.  Alternativ til å bruka dyrt batteri for energilagring varme, er difor heller å bruka vatn.

Tenk deg ein liten hyttevarmtvannstank på 30 liter. Anta at du kan utnytta varmen i vatn frå 95 grC til 35 grC, dvs 60 K.
Lagra energi blir då 1.17 x 60 x 30 = 2100 Wh = 2.1 kWh.
Dvs energitetthet i varmt vatn er meir enn det doble av energitettheten i NiCd-batteria.

Det ein treng er ein liten varmtvannstank, sirkulasjonspumpe og litt røyropplegg for å få ut varmen. 2.1 kWh er plenty til vanlege småturar. Eg har 230 V stikk i bilen (spenning når ladekabel er innkopla, lading er eigen brytar i tillegg), dvs svært enkel tilkopling av varmtvannstanken, og denne kan stå tilkopla utan at lading pågår. Har difor tenkt litt denne muligheten. Ser for meg eit opplegg montert i bagasjerommet. Kunne tenkt meg ein tank på 15-20 liter (1 - 1.5 kWh).

Fordeler:
Vatn er billigare enn alle typar batteri.
«Ladar» blir erstatta med varmeelementet i tanken.
Inn i bilen på vinter, tar det ut om sommaren.

Ulemper:
Fare for søl.
Fare for frysing (bør vel ha i frostvæske.)

Andre som har tenkt på det samme?

Et lite poeng: Man må vel ha i 50% frostvæske (med mindre man skal sitte varmepoliti for bilen), og etter det jeg husker så reduseres varmekapasiteten betraktelig av det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Og vannet avkjøles fort om bilen blir stående en stund ute i kulda.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lars J

Sitat fra: Rio på mandag 17. september 2012, klokken 09:43
Et lite poeng: Man må vel ha i 50% frostvæske (med mindre man skal sitte varmepoliti for bilen), og etter det jeg husker så reduseres varmekapasiteten betraktelig av det.
Antar at her på Vestlandet (Sandnes) er 30% glycol meir enn nok. Glykol har ca halve varmekapasiteten av vatn, dvs blanding vatn/glykol 70/30 har varmekapasitet ca 3.5 (vatn har 4.2 kJ/kg). Fortsatt nok til at ein får lagra ein god del energi.

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 17. september 2012, klokken 09:55
Og vannet avkjøles fort om bilen blir stående en stund ute i kulda.

Med slik glykolblanding (70/30) er det altså ingen fare for frysing, men opplegget forutsetter god tilgang til stikkontakt (eg har både i garasjen og på jobb  :D)


Sandnes, Think Classic og TMS

Griffel

Husk også at når du varmer opp er ikke dette fra 35 C, men ofte fra omgivelses temperatur. Virkningsgraden blir dårlige jo kaldere det er.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

B-flat

Litt på siden, men kan følgende være en alternativ løsning?

- DEFA Comfort /ladekit 1850 W
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10398&katid=72&mid=m436&id=&vn=736

- AGM batteri:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-batteri-80700/

Vil det være mulig å lade opp batteriet når en står parkert og så kjøre kupevarmeren fra batteri når en kjører (og evt timerinnstilt når en står parkert)? Trenger en evt noe mer utstyr?


Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

Lars J

#66
Sitat fra: Lars J på mandag 17. september 2012, klokken 08:32
Tenk deg ein liten hyttevarmtvannstank på 30 liter. Anta at du kan utnytta varmen i vatn frå 95 grC til 35 grC, dvs 60 K.
Sitat fra: Griffel på mandag 17. september 2012, klokken 20:07
Husk også at når du varmer opp er ikke dette fra 35 C, men ofte fra omgivelses temperatur. Virkningsgraden blir dårlige jo kaldere det er.

Meiner du virkningsgraden på eit varmeapparat???

Eg skreiv ikkje i innlegget over at sirkulasjonspumpe i dette systemet kun går når ein trenger varmen, når denne ikkje går er vatnet i vv-tanken ikkje i bevegelse, antar at alle skjønte det.
All energien ein tilfører vatnet kjem jo bilen til gode, men rett nok vil ein del av varmen "lekka" ut av varmtvannstanken når bilen står parkert, på samme måte som varmtvannstanken på hytta og i heimen "lekker" varme heile året (både sommar når ein ikkje trenger denne ekstra varmen, og vinter).

Full tank med varme på vv-beholder 15 liter kostar ca 1 krone, så det er uansett ikkje mykje "tap" ein kan oppnå i løpet av ein vinter.
Sandnes, Think Classic og TMS

tomrh

#67
Sitat fra: B-flat på fredag 21. september 2012, klokken 07:29
Litt på siden, men kan følgende være en alternativ løsning?

- DEFA Comfort /ladekit 1850 W
- AGM batteri

Vifta leverer jo greit med effekt. Mye mer enn biltema sin ihvertfall, men går den på 12V? Tror den går på 230V, og da må man bruke inverter. Den trekker i allefall MYE strøm fra et 12V batteri. 850 / 12 = 71 A, og 1850 / 12 = 154 A !!!

Blybatterier har generelt dårlig peukert-eksponent, noe som gjør at antall Ah du kan trekke ut blir mye mindre enn oppgitt ved høy strømbelastning. Jfr. http://www.39pw.us/car/peukertEffect.html. (Kanskje AGM batterier har bedre peukert-eksponent enn vanlige blybatterier?) Et 30 Ah litiumbatteri vil nok tilsvare et 50 Ah blybatteri i denne sammenhengen. Jeg holder på å vurdere en slik vifte+batteri løsning selv, men vil nok heller gå for litium-batteri selv om de er dyrere. De tåler også kulda mye bedre. En løsning med den 850W vifta pluss 2 stk 30Ah litium-batterier burde kunne funke. Litiumbatteriene veier jo bare 4,4 kg hver også. Har sjekket med forhandler at de kan lades med vanlige 3-trinns batteriladere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#68
Sitat fra: Lars J på fredag 21. september 2012, klokken 08:01
Meiner du virkningsgraden på eit varmeapparat???
Jeg tenkte på hele systemet.
I tillegg til beholder har du en radiator og slanger (5-6 l ?) som kjøles ned til omgivelses temperatur, noe egensirkulasjon i systemet på grunn av temperaturforskjell, og lavere omgivelsestemperatur enn hjemme. Så varmetapet fra systemet er nok vesentlig høyere enn hjemme og på hytta.
Vanligvis vil du måtte varme opp vannet fra en vesentlig lavere temperatur enn den du har fått utnyttet fra 95 C ned til restvarmen. (Altså vesentlig fler kWh inn i systemet enn det du får ut)

Antagelig blir en dieselvarmer billigere i drift, og enklere å installere (nær 10 kWh/l i varme mot mindre enn 4kWh/l når det brukes til framdrift).

Det gode med din løsning er jo at du har den høyeste temperaturen på vannet når bilen er kald, slik at bilen blir raskt varm, men med en kupevarmer kan du sette deg inn i en varm bil.

Bensinvarmeren i P106 var på 5kWh, og den gikk på fullt i minst 12 min, når det var kaldt (1kWh), og stoppet den var en god og varm bil ubehagelig kald på en 10 minutters tid.
(Med europa-mix på strømmen er diesel til oppvarming mer miljøvennlig en strøm, blir en beskylt for dobbeltmoral er biodiesel en utvei)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

et varmeanlegg som ikke funker i miev er grunnlag for reklamasjon. ;)

ellers anbefaler jeg denne løsningen, som er mye enklere å implementere:

I-miev 2011
Asker

Lars J

#70
Sitat fra: Griffel på fredag 21. september 2012, klokken 09:25
Antagelig blir en dieselvarmer billigere i drift, ....
Tja, med dieselpris på ca 15 NOK/l, 80 % virkningsgrad (det går ein del varme ut gjennom eksosen), er kostnaden ca 1,80 per kWh_varme. Strømprisen er i dag veldig låg, og ca halvparten av varmen spanderer arbeidsgivar, min kostnad ca 80/2 = 40 øre /kWh_varme. Dvs "vannboren" varme med "virkningsgrad" heilt ned til ca 22% er for meg billigare enn diesel !

Sitat fra: Griffel på fredag 21. september 2012, klokken 09:25
...; og enklere å installere ...
Eg tenkte som nemnt ein "kasse" (eller ramme) med alt opplegg, dvs vv-tank, radiator, sirkulasjonspumpe og lita vifte. Løfter den inn i bagasjerommet om hausten, og tar den ut om våren. Både 12V DC og 230 V AC stikkontakt har eg inne i bilen.
Enklere å installere?

Sitat fra: Griffel på fredag 21. september 2012, klokken 09:25
... men med en kupevarmer kan du sette deg inn i en varm bil.
Eg har kupevarmar, men det vannborne varmesystemet kan også nyttast til det. Det er berre å starta sirkulasjon/vifte før ein tar bilen i bruk.
Sandnes, Think Classic og TMS

tomrh

#71
Sitat fra: foxy på fredag 21. september 2012, klokken 10:34
ellers anbefaler jeg denne løsningen, som er mye enklere å implementere:

En svindyr løsning, koster jo like mye som et helt batteri! Upraktisk også, man må jo kle på seg og så gir den begrenset utsyn når hetta er på.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 21. september 2012, klokken 09:25
Bensinvarmeren i P106 var på 5kWh, og den gikk på fullt i minst 12 min, når det var kaldt (1kWh), og stoppet den var en god og varm bil ubehagelig kald på en 10 minutters tid.
Har du ikke fått med deg at du bør isolere vanntanken Griffel ???   Gjør underverker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

MortenH

Siden vi er inne på isolering: Det kommer mye kulde fra gulvet. Jeg merket jeg fikk kalde føtter etter mitt første elbilkjøp. Jeg isolerte derfor på begge sider framme. Jeg fjernet endel plastdeksler og "midtkonsollen" med den lille skåla, brettet opp teppet bakover mot setene, fjernet fothvilerne av isopor og la noen billige isoleringsplater fra biltema. Dette hjalp både mot kulde og støy.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Griffel

#74
Sitat fra: Elmo på fredag 21. september 2012, klokken 15:49
Har du ikke fått med deg at du bør isolere vanntanken Griffel ???   Gjør underverker.
Det er ikke så enkelt når en er uten elbil. ;D
Hvor lang tid går det nå før bilen er behagelig varm om morgnen fra si -6 C.


Sitat fra: Lars J på fredag 21. september 2012, klokken 10:40
Strømprisen er i dag veldig låg, og ca halvparten av varmen spanderer arbeidsgivar,
Det er selvfølgelig vanskelig å konkurere på pris med noe som er gratis, lykke til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA