Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannpumpe stoppet under lading

Startet av Focus, tirsdag 16. august 2011, klokken 15:51

« forrige - neste »

Focus

Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 00:38



Rart ikke dette finnes som ferdig løsning.

Jeg tror faktisk at det finnes ta kontakt med ebersprecher og spør hv den koster vet jeg ikke.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

sven erik

ja det finnes men de holder på med godkjeninger

jeg skjekket faktisk i dag  at selv om en kjører varmen i bilen  som er orginalt  kommer man ca like langt  som å kjøre uten varme på kalle dager  på virker varmen i bilen batterine så mye

Kris

Noen som vet noe mer om dette angivelig nært forestående koffertproduktet fra Eberspacher?
Nå trenger jeg varm bil!
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

tomrh

#48
Mens vi er inne på hjemmelagede løsninger...hva med en enkel 12V kupevarmer fra biltema som trekker strøm fra et fritidsbatteri som lades separat? Kan jo f.eks. bruke et lett litium-batteri? Eller blir 200W for lite varme på vinteren?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-12-V-40420/
http://www.alternativenergi.no/newsdet6.htm
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 16. september 2012, klokken 13:46
Mens vi er inne på hjemmelagede løsninger...hva med en enkel 12V kupevarmer fra biltema som trekker strøm fra et fritidsbatteri som lades separat? Kan jo f.eks. bruke et lett litium-batteri? Eller blir 200W for lite varme på vinteren?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-12-V-40420/

Den der er bare tull. Støyer bra, men gir ikke mere varme enn du oppnår om du hyperventilerer selv :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kris

Å konvertere strøm til varme vil jeg helst unngå.
Ser på Airtronic D2 fra Eberspacher. Den ser smidig nok ut til å plasseres under panseret sammen med en liten tank. Kan kanskje kobles på luftinntaket til kupeen. Når den ikke brukes skulle vel kald frisk luft kunne trekkes relativt uhindret gjennom den?
Dette er jo enklere og rimeligere installasjon enn vannvarmeren fra Eber som er tilpasset bilen.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

tomrh

Sitat fra: Elmo på søndag 16. september 2012, klokken 14:49
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 16. september 2012, klokken 13:46
Mens vi er inne på hjemmelagede løsninger...hva med en enkel 12V kupevarmer fra biltema som trekker strøm fra et fritidsbatteri som lades separat? Kan jo f.eks. bruke et lett litium-batteri? Eller blir 200W for lite varme på vinteren?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-12-V-40420/
Den der er bare tull. Støyer bra, men gir ikke mere varme enn du oppnår om du hyperventilerer selv :D
Tenkte slett ikke å bruke den til å varme opp iskald bil, men å ha den gående i allerede varm bil for å opprettholde varmen. Det skal jo ikke mye effekt til. Noen som har prøvd?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

foxy

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 16. september 2012, klokken 21:42
Sitat fra: Elmo på søndag 16. september 2012, klokken 14:49
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 16. september 2012, klokken 13:46
Mens vi er inne på hjemmelagede løsninger...hva med en enkel 12V kupevarmer fra biltema som trekker strøm fra et fritidsbatteri som lades separat? Kan jo f.eks. bruke et lett litium-batteri? Eller blir 200W for lite varme på vinteren?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-12-V-40420/
Den der er bare tull. Støyer bra, men gir ikke mere varme enn du oppnår om du hyperventilerer selv :D
Tenkte slett ikke å bruke den til å varme opp iskald bil, men å ha den gående i allerede varm bil for å opprettholde varmen. Det skal jo ikke mye effekt til. Noen som har prøvd?

av 200w går ca 30-40w til vifte så sitter man med 160w igjen som tilsvarer ca. 4 telys..
I-miev 2011
Asker

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 16. september 2012, klokken 21:42
Tenkte slett ikke å bruke den til å varme opp iskald bil, men å ha den gående i allerede varm bil for å opprettholde varmen. Det skal jo ikke mye effekt til. Noen som har prøvd?

Hei,

Det holder ikke til mer enn å holde dugg vekke fra (deler) av frontruten, dessverre.

Til sammenligning, en Eberspächer/Webasto er ca 5000 W, og selv på redusert varme avgir de ca 1500 W.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: foxy på søndag 16. september 2012, klokken 21:46

av 200w går ca 30-40w til vifte så sitter man med 160w igjen som tilsvarer ca. 4 telys..

Effekten som viften bruker blir jo også varme.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

[quote author=skatvalsbygg link=topic=3819.msg62790#msg62790 Tenkte slett ikke å bruke den til å varme opp iskald bil, men å ha den gående i allerede varm bil for å opprettholde varmen. Det skal jo ikke mye effekt til. Noen som har prøvd?
[/quote]

Hvis du er villig til å la den gå hele natten (eller arbeidsdagen) ser jeg ikke bort fra at den vil fungere godt ned mot noen få minusgrader.
Hvis du prøver å regne på dette må du huske at du ikke bare skal varme opp luften i kupeen men også bilen. Det blir mye gjetting for å finne spesifikk varmekapasitet på en iMiev ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#56
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 16. september 2012, klokken 21:42
Tenkte slett ikke å bruke den til å varme opp iskald bil, men å ha den gående i allerede varm bil for å opprettholde varmen. Det skal jo ikke mye effekt til. Noen som har prøvd?

Jeg har en slik en. Selv i 10 grader pluss kjenner du ikke varme fra den om du holder hånden 20 cm foran. Det føles som kald luft som kommer.
Som Rio sier, om du setter den oppå dasjbordet helt inntil ruta så klarer den å holde en flekk på 20 cm i diameter duggfri ved null grader.

Den er rett og slett en vits om man kjøper den for å få varme.
Jeg bruker den til å lade ut batterier med, men noen lyspærer gjør samme nytten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

Ok, da sparte jeg de pengene. :) Alltid greit å poste idéer her før man bruker penger på noe.
Men grunnidéen behøver kanskje ikke være så dum, å bruke et separat batteri til oppvarming. Da behøver man ikke bekymre seg over at oppvarmingen går utover rekkevidden. Hva med å bruke inverter og vifte med større wattstyrke? Og større ekstra-batteri selvsagt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lars J

Thinken min har elektrisk varmeapparat, vel 2 kW. Energikilden er hovedbatteriet. Dette veg ca 300 kg, og max uttak er ca 10 kWh, dvs at vekt/energiforhold er ca 30 kg/kWh.

Som kjent har vatn varmekapasitet på 4.2 kJ/kg = 1.17Wh/kg.  Alternativ til å bruka dyrt batteri for energilagring varme, er difor heller å bruka vatn.

Tenk deg ein liten hyttevarmtvannstank på 30 liter. Anta at du kan utnytta varmen i vatn frå 95 grC til 35 grC, dvs 60 K.
Lagra energi blir då 1.17 x 60 x 30 = 2100 Wh = 2.1 kWh.
Dvs energitetthet i varmt vatn er meir enn det doble av energitettheten i NiCd-batteria.

Det ein treng er ein liten varmtvannstank, sirkulasjonspumpe og litt røyropplegg for å få ut varmen. 2.1 kWh er plenty til vanlege småturar. Eg har 230 V stikk i bilen (spenning når ladekabel er innkopla, lading er eigen brytar i tillegg), dvs svært enkel tilkopling av varmtvannstanken, og denne kan stå tilkopla utan at lading pågår. Har difor tenkt litt denne muligheten. Ser for meg eit opplegg montert i bagasjerommet. Kunne tenkt meg ein tank på 15-20 liter (1 - 1.5 kWh).

Fordeler:
Vatn er billigare enn alle typar batteri.
«Ladar» blir erstatta med varmeelementet i tanken.
Inn i bilen på vinter, tar det ut om sommaren.

Ulemper:
Fare for søl.
Fare for frysing (bør vel ha i frostvæske.)

Andre som har tenkt på det samme?
Sandnes, Think Classic og TMS

Thomas Parsli

Sitat fra: Lars J på mandag 17. september 2012, klokken 08:32
Andre som har tenkt på det samme?

Tesla?

Jeg mener at Model S har varmepumpe som er koblet til batterienes kjølesystem.
Om sommeren kjøles batteriene og det kommer kald luft fra AC med en gang, om vinteren varmes batteriene og det kommer varm luft fra AC med en gang. Prinsippielt blir det det samme som du foreslår, men langt mer effektivt i praksis :)

Nissan blir nødt til å gjøre noe med kjølingen av batteriene på Leafen hvis de skal fortsette å selge den i Arizona, så jeg tror vi kommer til å se varmepumpe og aktiv batterikjøling på neste modell.
(Men man vet jo aldri...)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA