batterikapasitet iMiEV - noe å tenke på / balansere?

Startet av t0ffluss, fredag 16. februar 2018, klokken 17:42

« forrige - neste »

t0ffluss

Var inne til EU-kontroll i går og ba om en utskrift fra BMSen samtidig.

Cellene holdt relativt sett samme spenningsnivå. Typisk 4.005 - 4.015V.

Men kapasiteten hadde gått bra ned.. rated 41.5Ah, actual 30Ah. (ca 72.5%)

Vil en 1500,- "balansering" av batteriet gi tilbake noe av det tapte? Eller er det penger ut vinduet?

Bilen er bruktimportert av norsk forhandler, så nå ruller den på en "møkka" utvida nybilgaranti som ikke dekker noe om den skulle dippe under 70% før det er gått 5år slik som Mitsubishi garanterer... men det har jeg ikke undersøkt i detalj. Men tviler sterkt på at det er noe garantien dekker.

Hva tenker dere?
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

elekTrond

Hvor har du "rated 41.5Ah, actual 30Ah. (ca 72.5%)" fra? Yuasa merker de som 50 Ah, og EVBatMon opererer med 48 Ah ~= 100%. Kan det være at med "balansering" i stedet menes "rekalibrering av restkapasitet" ell.no?

Hvor langt går bilen på en (sommer)lading? Jeg skippet både 4. og 5. års service inkl. evt. batterisjekk. Bilen går jo sine 12-13 mil i dassetempo og 10 mil på E6 i 80-90 med  AC på.

Jeg kan ikke med bruktimport, men min norske hadde fortsatt 5 år på ikke-servicerelaterte ting. F.eks. fikk jeg godkjent bytte av kupévifte / varmeapparatmotor etter 4,5 år, sjøl om serviceheftet var mangelfullt.
'13 Mjau

TB

Sitat fra: t0ffluss på fredag 16. februar 2018, klokken 17:42
Var inne til EU-kontroll i går og ba om en utskrift fra BMSen samtidig.

Cellene holdt relativt sett samme spenningsnivå. Typisk 4.005 - 4.015V.

Men kapasiteten hadde gått bra ned.. rated 41.5Ah, actual 30Ah. (ca 72.5%)

Vil en 1500,- "balansering" av batteriet gi tilbake noe av det tapte? Eller er det penger ut vinduet?

Bilen er bruktimportert av norsk forhandler, så nå ruller den på en "møkka" utvida nybilgaranti som ikke dekker noe om den skulle dippe under 70% før det er gått 5år slik som Mitsubishi garanterer... men det har jeg ikke undersøkt i detalj. Men tviler sterkt på at det er noe garantien dekker.

Hva tenker dere?
Om du er innenfor rekkevidde kan eg måle heilt gratis med EVBatMon  / caniOn.

"Balanseringen" som verksted utfører har etter det eg har forstått ingen annen praktisk betydning enn at batteri lades ut. Diagnose programvare kobles til bilen, og batteri lades opp igjen, samtidig som diagnose programvaren er koblet til.

Balansering av celler skjer for all lading, med unntak av hurtiglading. (Men, den stopper uansett før 100%)

Ref eigen tråd med måleresultat er det stor forskjell på LEV50 og LEV50N celler. Typen celler avhenger av årsmodell.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33622.0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

t0ffluss

#3
Sitat fra: elekTrond på fredag 16. februar 2018, klokken 20:14
Hvor har du "rated 41.5Ah, actual 30Ah. (ca 72.5%)" fra? Yuasa merker de som 50 Ah, og EVBatMon opererer med 48 Ah ~= 100%. Kan det være at med "balansering" i stedet menes "rekalibrering av restkapasitet" ell.no?

Hvor langt går bilen på en (sommer)lading? Jeg skippet både 4. og 5. års service inkl. evt. batterisjekk. Bilen går jo sine 12-13 mil i dassetempo og 10 mil på E6 i 80-90 med  AC på.

Jeg kan ikke med bruktimport, men min norske hadde fortsatt 5 år på ikke-servicerelaterte ting. F.eks. fikk jeg godkjent bytte av kupévifte / varmeapparatmotor etter 4,5 år, sjøl om serviceheftet var mangelfullt.

41.5Ah og 30Ah stod i rapporten de skrev ut. Bilen er registrert 2014, men tipper det er en 2013 modell.

Vinter: 65-70km (AC på og varmeapparatet på max)
Sommer: 115-125km.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

elekTrond

Mkay. Jeg forstår fortsatt ikke 41,5/30, men du har vel så god rekkevidde som meg. Lad, tut og kjør.  :+1:

De 1.500,- kan du bruke på caniOn og EvBatMon. Sistnevnte har en $40 iCarsoft i620 bluetooth fra icarsoft.com på lista, men for å bruke caniOn må du ha en OBDII leser fra scantool.net.

Sleng på en i909 og du er ditt eget diagnoseverksted:

Features for Mitsubishi/Mazda:
•  Read DTCs
•  Clear DTCs

OBDII function:

       
  • 1. Read Codes
  • 2. Erase Codes
  • 10.Retrieve generic (P0, P2, P3, and U0), manufacturer specific (P1, P3, and U1) codes and pending codes
  • 15.Read pending DTCs
  • 16.Read permanent DTCs
  • 17. DTCs search
'13 Mjau

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA