Har kjøpt meg trilling. Litt om reel rekkevidde...

Startet av EmilieS, fredag 16. februar 2018, klokken 10:19

« forrige - neste »

EmilieS

Hei,
Jeg har nå i ca. 3 uker vært eier av en Peougeot Ion 2012 modell. Den hadd kun gått 16000 km så synes det var et smart kjøpt da jeg skulle bytte ut min Golf 2004 modell.  Dette er familiens nr. 2 bil og min jobb bil. Jeg kjører  Drammen-Asker til jobb, der jeg kan lade gratis, og ellers stort sett rundt i Nedre Eiker- Drammen og med noen småturer til Oslo så tenkte at Peugeotens rekkevidde holder greit.
Ser at guessomteret står på  alt fra 65-91 når bilen er fullladet, men etter det jeg har lest meg til her, varierer det med de siste 25 km kjørt?  Mine erfaringer så langt er at til jobb (opp Lierbakkene) så står batterimåleren på 1-2 streker over halvt batteri når jeg er fremme. Hjem kan jeg kjøre og ende på ca. kvart batteri forbruk.
Kjørte til Vinterbro, gjennom Oslofjord tunnelen i kaldvær og da hadde jeg brukt omtrent 3/4 batteri da jeg kom frem. Måtte inn til Oslo mandag denne uken. Brukte to timer fra Drammen til Nydalen og kjørte inn på Nydalen parkeringshus med 3 streker igjen på batteriet. Tenker dere at dette er normalt forbruk?

Vi skal ut å reise neste uke og skal ta fly fra Torp flyplass. Leser at de har ladeplasser på parkeringen der. Jeg er litt skeptisk til om at rekkevidden er bra nok til å klare den turen som er på ca 8 mil, særlig nå på vinteren. Det er jo mye motorvei og høye hastigheter. Også er vi jo nødt til å få ladet mens den står der, så det må være ladeplass ledig. Hva tenker dere som har mer erfaring om dette? Burde det gå greit, eller bør vi ta bensinbilen ned?

kjekve

Ta bensinbilen!

..jeg kjører 54 km, og har tilnærmet tomt batteri på denne distansen,- oslofjordtunnel+motorvei, og varmeapperatet på fullt.

Du kan klare 8 mil, men da må du slå av varmeapperatet halvveis.

TB

Fart og varme er viktige faktorer.
Sist veke kjørte eg 75 km, uten lading. da var det 10% igjen. Dvs 80 km burde da gå. Men, gitt litt høyere fart ville det ikkje gå...

Skal du ta trillingen må du forvente å ta ein ladestopp. Sommerstid blir det meir margin.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

EmilieS

Jeg har lagt meg til å kjøre med kupevarme på minimum ( dvs. varme på max, men effekten på så lite som mulig), men med setevarmen på. Hjemme, pleier jeg også å sette inn en kupevarmer jeg har kjøpt på biltema som står mens jeg gjør meg klar om morgenen(en snau time). Er dette en grei måte å spare litt strøm på uten å fryse for mye? Tar gjerne i mot tips.
Har også lest om "fri seiling" som en måte å spare batteri på, men har ikke helt forstått det helt tror jeg. Handler det om å sette bilen i N i nedover bakker?

Når jeg ser hvor mye mer strøm bilen bruker opp bakker og særlig om farten er rundt 100 km/t og på motorveien i hastighet  90-100 km/t så tror jeg også det er greit å la bensinbilen ta turen til Torp. :o

nilsen33

Om du ikke har prøvd å hurtiglade ville jeg stoppet en plass og prøvd på det. Når du ser hvor enkelt det er, så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøre til Torp. Stopp en plass på veien og lad 10 minutter, så vil turen gå som en drøm.

bobakka

Problemet er vel ikke å komme til Torp.
2-4 min på hurtiglading vil gjøre susen om det er marginalt.
Sats alltid på den nest siste, den siste kan være defekt eller ha ladekø.

Problemet er vel heller å komme hjem hvis du ikke får lading på Torp.
Hurtiglading med kaldt batteri tar laang tid og du må egentlig lade flere ganger da den ikke hurtiglader over 80%.

Det jeg ville gjort var å hurtiglade til 60-70% før du kommer på Torp.
Får du ladet der er det OK, men får du ikke ladet der så kan du kjøre en stund og "varme opp" batteriet før du igjen hurtiglader.

Du bør beregne god tid og det kan hende du blir stresset på turen..
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

pwb

Det jeg har funnet ut etter en del tur-retur ski-son så er det en del å spare på å legge seg bak ett vogntog. Sparer fort en del på det. En annen fordel er at ingen tuter og blinker når du ligger i 80-90 bak ett vogntog enn 80-90 foran ett vogntog i 100/110 sona ;-)

hsa77

Dersom det ikke går an å reservere parkeringsplass med ladestasjon høres dette ut som en slitsom og tidkrevende  affære...

Hva med å ta toget? Det går jo tog fra Drammen til Torp en gang i timen...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bobakka

Sitat fra: pwb på fredag 16. februar 2018, klokken 16:04
Det jeg har funnet ut etter en del tur-retur ski-son så er det en del å spare på å legge seg bak ett vogntog. Sparer fort en del på det. En annen fordel er at ingen tuter og blinker når du ligger i 80-90 bak ett vogntog enn 80-90 foran ett vogntog i 100/110 sona ;-)
Jeg har også brukt den og fått vesentlig lenger rekkevidde.

Men man må kalkulere inn bot og muligens tap av førerkort.
Sugeeffekten blir bedre jo nærmere du ligger. 3-4 billengder i 90 km/t er godt under 1 sekunds avstand, og da kan førerkortet ryke en stund..
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

pwb

Sitat fra: bobakka på lørdag 17. februar 2018, klokken 10:36
Sitat fra: pwb på fredag 16. februar 2018, klokken 16:04
Jeg har også brukt den og fått vesentlig lenger rekkevidde.

Men man må kalkulere inn bot og muligens tap av førerkort.
Sugeeffekten blir bedre jo nærmere du ligger. 3-4 billengder i 90 km/t er godt under 1 sekunds avstand, og da kan førerkortet ryke en stund..

Ligger nok på trygg abvstand, sikkert ikke 3 sek men har nok lenger avstand enn mange andre. Klart at effekten blir bedre jo nærmere man ligger, men ser fort at jeg på en strekning på ca 40km har 5km lenger rekkevidde igjen og kommet litt raskere frem når jeg ligger bak ett vogntog mesteparten av veien. En annen ting jeg har merket er at den ikke er like vinglete (med vinterdekk) når jeg ligger bak ett vogntog, og det er en grei bonus det også.

Pastor1

Grattis med ny bil! Jeg beveger meg i samme område som deg, og kjøreruter og vaner er alfa og omega. E18 Lierbakkene i god fart drar mye strøm, jeg velger den gamle Lierbakken med Max 60. Til Torp ville jeg også valgt den gamle E18-traseen fordi jeg foretrekker elbilen, men fornuften sier tog eller fossilbil. Jeg har vifte på auto og temperatur på nøytral, klarer 70+ km på vinteren i min 2011 i-miev.
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

Vollis47

Sitat fra: Pastor1 på lørdag 17. februar 2018, klokken 20:22
Jeg har vifte på auto og temperatur på nøytral, klarer 70+ km på vinteren i min 2011 i-miev.
Får du noe varme ut av innstilling på nøytral? Eller er dette noe annerledes enn Peugeot?
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

HenrikRH

Jeg vil absolutt anbefale deg å montere dieselvarmer i bilen. Webasto er et kanonalternativ og har dette selv på vår bil. Bilen går rundt 80 km på vinteren siden man ikke trenger å bruke strøm for å få varmet opp bilen!  :)
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-

Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

automat

Den Webasto-pakka som kan kobles til bilens varmeanlegg koster vel det hvite ut av øyet. Var det ikke 20-25.000? Passer ikke så med godt trillingens "low-budget-image".

Vet man kan få billige luftvarmere, men syns det blir litt for jalla med en sånn bagasjeromsinstallasjon. Må kunne kobles til varmeapparatet hvis det skal være noe vits
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Pastor1

Sitat fra: Vollis47 på fredag 16. mars 2018, klokken 14:32
Sitat fra: Pastor1 på lørdag 17. februar 2018, klokken 20:22
Jeg har vifte på auto og temperatur på nøytral, klarer 70+ km på vinteren i min 2011 i-miev.
Får du noe varme ut av innstilling på nøytral? Eller er dette noe annerledes enn Peugeot?

Å kalle det varme ville vært en overdrivelse. Holder normalt rutene klare, det er minimum for meg. Men nå kommer våren så glemmer vi det for noen måneder igjen.
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA